Terug
Gepubliceerd op 09/01/2024

2024_DCAN_00024 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 08/01/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00024 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00024 - District Antwerpen. Lange Dijkstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Lange Dijkstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2021);
  • heeft een lopende proefopstelling betreffende het compacter maken van kruispunten die goedgekeurd werd door het college op 17 mei 2013 (jaarnummer 4871);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen-Noord";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De eigenaar van de handelszaak die gevestigd is op nummer 23 vraagt om de bestaande laad- en loszone te herpositioneren in functie van een terras. Het aanvullend verkeersreglement wordt eveneens geactualiseerd. De Lange Dijkstraat werd immers in 2018 heringericht als fietsstraat, gebaseerd op de ruimtelijke inrichting die door de proefopstelling van 2013 werd onderzocht. De kruispunten werden compacter ingericht en van plateaus voorzien.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verplaatsen van de bestaande laad- en loszone naar het begin van de straat aan de oneven zijde. Het laden en lossen is toegelaten van maandag tot en met zaterdag van 6.00 tot 18.00 uur, vanaf het Sint-Jansplein tot de scheiding van nummers 13-15;
  • de straat werd ingericht als fietsstraat (artikel 4).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 21 december 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Dijkstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad van 18 september 2006 (jaarnummer 2021).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen