Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

2024_DCAN_00254 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 22/04/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00254 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00254 - District Antwerpen. Sint-Paulusplaats - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Sint-Paulusplaats in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 22 oktober 2012 (jaarnummer 1177);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zone 30 van de binnenstad; 
  • maakt deel uit van de wijk historisch centrum waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van de parkeerzone voor bewoners en vergunningenhouders;
  • beschikt over een laadpaal ter hoogte van huisnummer 20, hetgeen door het college als proefopstelling werd goedgekeurd op 24 maart 2023 (jaarnummer 1828). 

Met het oog op de aanleg van een terras, worden de twee huidige voorbehouden autodeelplaatsen op de Sint-Paulusplaats verplaatst. Daarnaast zal de huidige voorbehouden plaats voor elektrische voertuigen één plaats opschuiven (naar de andere kant van de laadpaal), om zo ruimte te maken voor de terraszone. In totaal worden er dus drie parkeerplaatsen opgeheven ten behoeve van de nieuwe terraszone op de Sint-Paulusplaats. Beide maatregelen worden in het kader van een proefopstelling uitgevoerd en worden nu ter advies voorgelegd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

In het bestuursakkoord 2013-2018 staat dat stad Antwerpen autodelen wil faciliteren door onder meer het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Afhankelijk van de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal de buurtbewoners bovendien extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.

De huidige twee voorbehouden autodeelplaatsen worden verplaatst naar een nieuwe locatie op het plein, zodat er geen autodeelplaatsen verloren gaan.

De volgende maatregelen worden genomen als proefopstelling en worden nu ter advies voorgelegd aan district Antwerpen:
  • verplaatsen van de twee huidige voorbehouden autodeelplaatsen op de Sint-Paulusplaats ter hoogte van huisnummer 20 naar de Sint-Paulusplaats ter hoogte van nummer 22;
  • verplaatsen van de huidige voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen naar de andere kant van de laadpaal ter hoogte van huisnummer 20;
  • aanleg van een terraszone op deze drie voormalige parkeerplaatsen (twee voormalige voorbehouden autodeelplaatsen en één voormalige voorbehouden parkeerplaats voor elektrische voertuigen).
De parkeercapaciteit op de Sint-Paulusplaats neemt af met drie parkeerplaatsen, ten behoeve van een grotere leefbaarheid op het plein als gevolg van de terraszone.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege adviseert de proefopstelling op de Sint-Paulusplaats gunstig.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20240416_AN_Sint-Paulusplaats_plan_tussentijdse_situatie.PNG