Terug
Gepubliceerd op 14/05/2024

2024_DCAN_00316 - District Antwerpen. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 13/05/2024 - 13:30 Districtshuis Antwerpen - Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2024_DCAN_00316 - District Antwerpen. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2024_DCAN_00316 - District Antwerpen. Autodelen - Slimme autodeelplaatsen met en zonder laadinfrastructuur. Bestendiging proefopstelling in aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 14 oktober 2022 (jaarnummer 8436) keurde het college de proefopstelling voor slimme autodeelplaatsen met laadinfrastructuur goed. Dit leidde tot de inrichting van 18 slimme autodeelhubs met in totaal 90 slimme autodeelplaatsen in december 2022 en januari 2023. De bedrijfseenheid Mobiliteit en Parkeren Antwerpen gaat nu over tot bestendiging van de ingerichte hubs op het grondgebied van district Antwerpen, en legt dit nu ter advies voor.

Op 18 december 2023 (jaarnummer 824) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het autodeelreglement goed. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Stad Antwerpen wil het autodelen stimuleren en faciliteren in de stad en bij uitbreiding de Antwerpse vervoersregio. Autodelen kan namelijk een goed alternatief bieden voor een eigen (tweede) wagen, zowel voor bewoners als bezoekers. Autodelen levert in de praktijk ook een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot twaalf parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in een buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit worden in de stad dan ook meerdere slimme autodeelplaatsen ingericht.

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG heeft gedurende een jaar het gebruik van de slimme autodeelplaatsen gemonitord en geanalyseerd. Rekening houdend met het aantal gestarte en gestopte ritten per maand, verkregen uit de data van de vier erkende commerciële autodeelorganisaties, werd het gebruik en potentieel van elke ingerichte autodeelhub in kaart gebracht. Aan de hand van deze analyse worden acht locaties voorgelegd om te bestendigen. Eén locatie wordt nog niet voor advies voorgelegd aangezien de proefopstelling nog niet ingericht werd. 

De volgende locaties die als proefopstelling werden goedgekeurd, worden nu voor advies voorgelegd om te bestendigen in een door het college van burgemeester en schepenen vast te stellen aanvullend verkeersreglement:

  • Lambermontplaats 18
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Schermersstraat 28
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • twee autodeelplaatsen.
  • Lange Kievitstraat 57
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • De Pretstraat 16
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Van Schoonbekeplein 4 
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • één autodeelplaats;
  • Filomenastraat 3 
    • één autodeelplaats;
    • twee elektrische autodeelplaatsen.
  • Maria-Theresialei
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • vier autodeelplaatsen.
  • Frans Halsplein
    • vier autodeelplaatsen.
      • Aangezien het Frans Halsplein momenteel wordt heraangelegd, zal hier vooralsnog geen laadpaal worden geplaatst en worden de vier gewone autodeelplaatsen bestendigd.

De volgende locatie die als proefopstelling werd goedgekeurd, werd nog niet ingericht als slimme autodeelhub en wordt dus ook nog niet voor advies voorgelegd om te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement:

  • Waalsekaai 2 
    • twee elektrische autodeelplaatsen;
    • drie autodeelplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies om de proefopstelling van de hubs met slimme autodeelplaatsen in district Antwerpen, zoals beschreven in dit besluit, te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.