Terug
Gepubliceerd op 08/11/2023

2023_RVBMPA_00021 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1ste semester 2023 - Kennisneming

Raad van Bestuur MPA
di 29/08/2023 - 18:00 Kabinet KF
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis; Paul Cordy; Jan Van Wesembeeck; Carlos Colson; Tjerk Sekeris; Peter Wouters; Sandra Suykerbuyk; Monika Triest; Adriaan Peeters; Guido Slangen

Afwezig

Babette Dehaen; Greg Verhoeven; Sanne Descamps

Secretaris

Guido Slangen

Voorzitter

Koen Kennis
2023_RVBMPA_00021 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1ste semester 2023 - Kennisneming 2023_RVBMPA_00021 - Meerjarenplan 2020-2025 - Opvolgingsrapportering 1ste semester 2023 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De raad van bestuur keurde op 26 november 2019 de beheersovereenkomst (jaarnummer 44) goed.
De gemeenteraad keurde op 16 december 2019 de beheersovereenkomst (jaarnummer 738) goed.

De raad van bestuur keurde op 25 oktober 2022 (jaarnummer 46) aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
De gemeenteraad keurde op 28 november 2022 (jaarnummer 683) aanpassing 7van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Sedert deze legislatuur, meerjarenplan 2020-2025, voorziet het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering, met een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. 

Juridische grond

Artikel 263 DLB bepaalt dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar moet worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

Artikel 143, 241 en 489 DLB bepalen dat de verplichte opvolgingsrapportering in artikel 263 DLB ook van toepassing is op de autonome gemeentebedrijven. 

Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen (BBC 2020) bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

1° een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
2° een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
3° in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
4° in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiele risico's.

Argumentatie

Alle leden van de raad van bestuur krijgen een aantal maal per jaar een rapportering over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:

  1. bij de aanpassing(en) van het meerjarenplan;
  2. bij de vaststelling van de jaarrekening (in het voorjaar);
  3. bij de tussentijdse opvolgingsrapportering (in de loop van het derde kwartaal).

De opvolgingsrapportering bevat volgende documenten:

  1. een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
  2. een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
  3. in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
  4. in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

Besluit

De raad van bestuur mpa beslist:

Artikel 1

De raad van bestuur neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het 1ste semester 2023 van het meerjarenplan 2020 - 2025.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.