Samenstelling
Aanwezig
Ilse Jacques, voorzitter districtsraad;
Ronny De Bie, districtsraadslid;
Arnold Peeters, districtsraadslid;
Evi Van der Planken, districtsburgemeester;
Erkan Ozturk, districtsraadslid;
Bruno De Saegher, districtsschepen;
Jan Poppe, districtsraadslid;
Kris Gysels, districtsschepen;
Buket Karaca, districtsschepen;
Lucienne Verbraeken, districtsraadslid;
Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid;
Jan Dedecker, districtsschepen;
Henri Van Herpen, districtsraadslid;
Conny Budts, districtsraadslid;
Evi Cuypers, Districtsraadslid;
Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid;
Kris Van Aelst, districtsraadslid;
Ezra Cnaepkens, districtsraadslid;
Jan Cloots, districtsraadslid;
Magda Geers, districtsraadslid;
Christine Michielsen, districtsraadslid;
Ann De Potter, districtssecretaris;
Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris
Afwezig
Luc Van de Weyer, districtsraadslid;
Karin Møller, districtsraadslid
Verontschuldigd
Ria Vermeulen, districtsraadslid;
Clara Willemse, districtsraadslid
Secretaris
Ann De Potter, districtssecretaris
Voorzitter
Ilse Jacques, voorzitter districtsraad
2024_DRBE_00054 - Districten Antwerpen en Berchem. Guldenvliesstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De Guldenvliesstraat in de districten Antwerpen en Berchem:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8897);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg";
- maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Een verplichte weg voor voetgangers en fietsers werd ingericht, dit wordt nu gereglementeerd.
Na een melding heeft bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) beslist het verkeersbord C31 te verwijderen.
Uit nazicht is gebleken dat het aanvullend verkeersreglement niet meer overeenkomt met de huidige situatie. Het aanvullend verkeersreglement wordt dan ook geactualiseerd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838)
waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- onder de verkeersborden C1 en F19 wordt het onderbord "uitgezonderd fietsers, bestuurders van speed pedelecs, tram en bus" geplaatst (artikel 2);
- een verplichte weg voor fietsers en voetgangers wordt aangeduid tussen de Generaal Van Merlenstraat en de Stanleystraat (artikel 5);
- een oversteekplaats voor voetgangers werd ingericht ter hoogte van de Cogels-Osylei, dit verhoogt de zichtbaarheid en veiligheid van de voetganger (artikel 8);
- het verkeersbord C31 met onderbord wordt verwijderd;
Het verkeer is toegelaten linksaf te slaan richting het verlengde van de Guldenvliesstraat, maar niet richting de Uitbreidingstraat. Het verkeersbord C3 met onderbord ter hoogte van de Uitbreidingstraat verbiedt deze beweging waardoor de C31 verwijderd kan worden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 25 juni 2024
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0104 - Berchem maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid
2BER010401 - Berchem is een bereikbaar district
Besluit
De districtsraad Berchem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berchem beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Guldenvliesstraat in de districten Antwerpen en Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 23 oktober 2020 (jaarnummer 8897).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.