Terug
Gepubliceerd op 18/09/2024

2024_DRBE_00059 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal. Advies - Goedkeuring

districtsraad Berchem
di 17/09/2024 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Ilse Jacques, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsschepen; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Kris Van Aelst, districtsraadslid; Ezra Cnaepkens, districtsraadslid; Jan Cloots, districtsraadslid; Magda Geers, districtsraadslid; Christine Michielsen, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Karin Møller, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ria Vermeulen, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid

Secretaris

Ann De Potter, districtssecretaris

Voorzitter

Ilse Jacques, voorzitter districtsraad
2024_DRBE_00059 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal. Advies - Goedkeuring 2024_DRBE_00059 - De Grote Verbinding. Ringpark Groene Vesten - Voorontwerp Cluster Centraal. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

Datum Orgaan Jaarnummer Omschrijving
22 november 2016
gemeenteraad
749
De gemeenteraad keurde de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
29 juni 2018
college
6145
Het college bekrachtigde de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten werd  10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
17 december 2018
gemeenteraad
788
De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en AG Vespa voor vier projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding. Voor de projectcluster “Zuidoostelijk bermenlandschap” (huidige naam: "Ringpark Groene Vesten"), werd afgesproken om deze nog in onderling overleg toe te wijzen.
6 september 2019
college
7156
Het college keurde de projectdefinitie en het bestek van voor de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' goed. Het college keurde goed dat AG Vespa op basis van het bestek de volledige plaatsingsprocedure van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' in eigen naam voor de vaste gedeelten en in naam van de stad Antwerpen (inclusief verzelfstandigde entiteiten) voor de voorwaardelijke gedeelten uitvoert. Het college keurde goed dat AG Vespa de uitvoering van de deelopdracht ‘Ringpark Groene Vesten’ in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen zal aansturen en opvolgen tot en met de oplevering van de vaste gedeelten van de deelopdracht.
10 januari 2020
college
268
Het college keurde het projectbudget voor de eerste fase van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten (gelijklopend met de vaste gedeelten van de ontwerpopdracht) voor een bedrag van 4.588.679,46 euro inclusief btw goed. Het projectbudget bestaat uit: ereloon ontwerpteam vaste gedeelten: 2.301.299,00 euro inclusief btw (op basis van offerte) en technische studies, in-situ proeven en coördinatie: 2.287.380,46 euro inclusief btw (geraamd bedrag).
24 april 2020
college
3629
Het college keurde goed dat AG Vespa, als gedelegeerd bouwheer van de stad Antwerpen, het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten tijdens de aansturing van de vaste gedeelten en binnen het toegekende taakstellend budget en dat AG Vespa tevens bevoegd is om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget.
9 oktober 2020
college
8337
Het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten werd ter kennisname aan het stedelijk college voorgelegd.
19 april 2021
districtsraad Antwerpen
66
De districtsraad Antwerpen adviseerde voor het landschapsontwerp en faseringsplan van het project Ringpark Groene Vesten specifiek voor de onderdelen binnen district Antwerpen, tussen Kolonel Silvertopstraat en de as Gen. Lemanstraat-Floraliënlaan.
2 juli 2021
college
5400
Het college keurde het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten als kaderplan goed, rekening houdend met het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein.
Het college selecteerde de deelprojecten waarvoor nog verder onderzoek en afstemming vereist was- met name cluster Centraal, cluster Oost, geluidsmaatregel Tuinwijk in Borgerhout en geluidsmaatregel middenberm - en besloot om in afwachting van de resultaten van het verder onderzoek voor deze deelprojecten het nodige budget te reserveren.
27 juni 2022districtscollege Antwerpen332

Het districtscollege keurde het voorontwerp Pomppark Zuid goed, op voorwaarde dat:

  • er rekening gehouden werd met de oversteekbaarheid van de Desguinlei vanuit de buurt;
  • er met het oog op integrale toegankelijkheid: 
    • banken met rug- én armleuning werden voorzien;
    • alle functies zelfstandig en comfortabel bereikbaar waren voor personen die gebruik maken van rolstoel;
  • de huidige bomen maximaal behouden bleven;
  • de hondenloopzone terug voorzien werd van speeltuigen voor de honden.
10 november 2023college7476Het college keurde het aangepast faseringsplan van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten goed.
Het college selecteerde het realiseerbare deelproject ‘Cluster Centraal’ en beslist om dit deelproject te laten uitvoeren.
Het college keurde het projectbudget van 50.260.478,59 euro inclusief btw goed, als taakstellend budget voor het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal, vanaf voorontwerp tot en met uitvoering.
Het college keurde goed dat AG Vespa, in opdrachthouderschap van de stad Antwerpen, de ‘Voorwaardelijke Gedeelten 4, 5, 6, 7 en 8’ met betrekking tot de ‘Realiseerbare Deelprojecten’ en het 'Voorwaardelijk Gedeelte 15. Bijkomend onderzoek en ondersteuning’ van de deelopdracht 'Ringpark Groene Vesten' kan lichten voor de aansturing van de opdracht ‘Cluster Centraal’. AG Vespa is tevens bevoegd om in uitvoering van het 'Voorwaardelijke Gedeelte 4 tot en met 8 en 15' alle nodige handelingen te stellen binnen het toegekende taakstellend budget voor ‘Cluster Centraal’.

Het college gaf opdracht aan:

DienstTaak
AG VespaHet opvolgen van het realiseerbaar deelproject Cluster Centraal tot en met uitvoering in opdrachthouderschap van de stad Antwerpen.
SW/mobiliteit
Voorzien van de nodige middelen bij een volgende aanpassing meerjarenplan.

14 juni 2024college5095Het college keurde het voorontwerp voor Cluster Centraal goed, rekening houdend met het advies van het coördinatieoverleg openbaar domein.


Ringpark Groene Vesten

Het Ringpark Groene Vesten bevat de volledige ringruimte van gevel tot gevel tussen de binnen- en de buitenstad. De uiteinden worden begrensd door de Kolonel Silvertopstraat in het westen en de Tuinwijk Borgerhout (inbegrepen) in het noorden. De ambitie voor het 'Ringpark Groene Vesten' is de realisatie van een ambitieus en verbindend grootstedelijk bermenpark in de ringzone dat:

  1. de geluidshinder en de luchtverontreiniging van de infrastructuur in de ringzone vermindert voor de achterliggende woonwijken en parken door middel van grondbermen, geluidsschermen, overkragingen, kuilen, vegetatie en andere maatregelen;
  2. veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen biedt in de langsrichting in de vorm van een ontvlecht ringfietspad en in de dwarsrichtingen;
  3. een aaneengesloten water- en energiesysteem draagt in functie van de achterliggende wijken;
  4. een ecologische verbinding vormt in de langsrichting en in de dwarsrichtingen;
  5. ingeschakeld wordt als recreatieve ruimte voor de buurt en stad.

Het toekomstbeeld voor de zuidelijke ringweg is een zo volledig mogelijke overkapping met daaronder een gescheiden verkeerssysteem van de E19 tot de E313. Het leefbaarheidsproject ‘Ringpark Groene Vesten’ heeft de bedoeling om in afwachting daarvan al belangrijke positieve leefbaarheidseffecten te genereren voor de naburige wijken door op de leefbaarheidsmaatregelen voor lucht- en geluid en door op de modal shift met het vernieuwde ringfietspad in te zetten. Bij voorkeur zijn deze maatregelen meteen een voorbereidend werk op een toekomstige grootschalige overkapping (hink-stap-sprong).

Ringpark Groene Vesten wil de impact van de snelweg (R1) zo goed als mogelijk beperken (in afwachting van een overkapping), door in te zetten op het verbeteren van de leefkwaliteit in de ringzone en het verkleinen van de barrière van de Ring tussen intra- en extra-muros. Naast de vijf ambities is de overkoepelende ambitie om nieuwe parkruimte te maken, door de bermen dicht tegen de ring te plaatsen en de restruimtes om te vormen tot volwaardige parkruimtes. Daarnaast is ruimtelijke identiteit belangrijk. Er is een grote verscheidenheid in het projectgebied: de historische vesten (zoals Brilschans en Mastvest) en nieuwere infrastructurele elementen zoals de pompgemalen aan de Desguinlei en Stenenbrug. Er is de ambitie om deze verschillende elementen mee te integreren in het park en om deze verscheidenheid te omarmen in het park. De ruimtelijke connectiviteit, samenhang en herkenbaarheid wordt gerealiseerd door een aantal continue elementen: het Ringpad, de (geluids)bermen en schermen, de Ringwadi en Singelwadi (watersysteem) en door de toegangen tot het park te voorzien van terugkerende parkelementen.

Regelgeving: bevoegdheid

Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de gecoördineerde lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. Het projectgebied betreft lokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Groene Vesten. Het district Berchem heeft adviesbevoegdheid.

Argumentatie

Cluster Centraal is de zone extra-muros langs de R1-zuid tussen de Floraliënlaan/ tunnelmond Craybeckxtunnel in het zuiden en de Zurenborgbrug in het noorden. Intra-muros maken ook de geluidsmuur ter hoogte van Wolvenberg tussen de R1-zuid en het ringspoor onderdeel van dit voorontwerp.

Het ontwerp voor Cluster Centraal is een aaneenschakeling van verschillende plekken langs de Ring en strekt zich uit over 2.7 kilometer en is om en bij de 20 ha groot en wordt gerealiseerd door de ambities van het landschapsontwerp Ringpark Groene Vesten verder uit werken. 

Het voorliggende voorontwerp is het resultaat van de besprekingen tijdens verschillende werkbanken, werksessies, werkateliers en Ringdagen. Het voorontwerp voor het deelproject Cluster Centraal volgt het concept van het landschapsontwerp voor de Groene Vesten.

Het nieuwe park kent volgende hoofdambities:

  • oplossingen bieden voor geluidshinder en luchtverontreiniging;
  • creëren van veilige en royale fiets- en voetgangersverbindingen;
  • aanpak (toekomstige) waterproblematiek van de wijken;
  • groen en recreatie voor stad en buurt;
  • creëren van ecologische verbindingen.

Het ringpad (fiets- en voetpad) vormt samen met de muur, de ruggengraat van het nieuwe park. Deze muur vormt langs ring- en parkzijde een imposante façade. Die het park zal afscheiden van de R1-zuid. Hierdoor zal het achterliggende park in de geluidsluwte vertoeven. De geluidsmuur heeft ook een positieve impact op de luchtkwaliteit achter de muur. 

Door het ringpad, waar het ruimtelijk kan, los te koppelen van de muur, maakt het ringpad onderdeel uit van het park en worden er plekken gecreëerd waar doormiddel van grondophogingen groenbermen worden gevormd die de hoogte van de muur zullen breken. 

Het ringpad gaat telkens onder de radialen (bruggen) onderdoor waardoor we vlotte en veilige verbindingen maken tussen de verschillende parkdelen. In deze onderdoorgangen zullen, naast de geluidsmuur en het ringpad, ook ecologische corridors worden aangelegd die de connectie leggen tussen de verschillende groenstructuren en de migratie van verschillende soorten langs de ring mogelijk zal maken.

De parkpaden maken verbindingen met aangrenzende stedelijke gebied en het parkprogramma. Ze vormen een uitnodiging om te genieten van de groene ruimtes. 

Cluster Centraal wil als spons dienen voor de aanliggende wijken. Hiervoor worden er wadi's gecreëerd die het water uit de wijken buffert en laat infiltreren. In de laagste delen van deze wadi's wordt een kleilaag voorzien waardoor hier het water permanent zal blijven staan. Zo wordt natte natuur gecreëerd die bijdraagt aan de biodiversiteit van het park. Alle wadi's worden gravitair met elkaar gekoppeld, zodat één systeem ontstaat. 

Het bestaande programma blijft behouden in het nieuwe ontwerp. Er worden optimalisaties gezocht naar inrichting waardoor er ruimte wordt gewonnen ten voordele van het park, groen en water. 

De vernieuwde speeltuin van het Leeuwerikpark en de speeltuin aan de Rodekruislaan, die binnenkort vernieuwd wordt, worden maximaal bewaard.

Voor de bestaande speeltuin aan de Corneel Jasperstraat zal er tijdens de volgende ontwerptrajecten worden bekeken of deze kan worden gerecupereerd. 

Er worden diverse weelderige en gevarieerde randzones ontwikkeld ter versterking van de zogenaamde mantelzones, met overgangen naar weidegebieden en in afwisseling met de intensief gebruikte delen van het park.

Binnen de projectcontour zijn een aantal niet obstakvrije zones waarvoor nog moet bekeken worden of deze gelicht kunnen worden. 

Interferentie met lopende of op te starten projecten

  1. Spoorwegbrug: De spoorbrug over de R1 zal door Infrabel worden vervangen. Het ontwerp van Cluster Centraal loopt onder deze brug door. In de timing zijn de werken aan deze spoorbrug voorzien na de aanleg van Cluster Centraal. Hierdoor kan een deel van Cluster Centraal (tussen de Posthofbrug en de andere spoorbrug) pas worden gebouwd als de werken aan de spoorbrug zijn afgerond. Verdere afstemming is hier nodig. 
  2. Studie R1-zuid: Onder leiding van Team Intendant loopt er een studie die onderzoekt hoe de toekomstige zuidelijke ring er moet uitzien. Het ontwerp van Cluster Centraal moet worden afgetoetst met het resultaat van deze studie.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Agentschap Wegen en Verkeer - afdeling Antwerpen en het team intendant gevoerd. Het landschapsontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn. 

In de werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere Agentschap Natuur en Bos, Provincie Antwerpen, Vervoersregio Antwerpen, Natuurpunt, NMBS en Infrabel), alsook enkele vertegenwoordigers uit de werkateliers. Tijdens een co-creatief proces worden in de schoot van de Werkbank de ontwerpstappen met de diverse stakeholders afgestemd en naar consensus gezocht.

Het voorontwerp voor Ringpark Groene Vesten Cluster Centraal werd voorgelegd aan de 'Werkbank Groene Vesten', het 'Projectteam Groene Vesten' en de Stuurgroep Over de Ring en besproken. 

Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden:

  • Ringdag in het provinciehuis op 16 maart 2024;
  • Thematische werksessie rond de positie van het ringpad op 25 januari 2024.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van Ringpark Groene Vesten – Cluster Centraal op voorwaarden dat:

 

  • Het ontwerp moet afgestemd worden met de resultaten die voortvloeien uit de bomen toetst van SB/Groen.
  • Het ontwerp moet aan de projectgrens correct aansluiten op de bestaande toestand. 
  • Sorteerstraatjes en glasbollen zijn nog in gebruik en moeten terug worden ingetekend. 
  • Er moet maximaal worden ingezet op stadaard materialen en meubilair.
  • Keuze en locatie van het straatmeubilair en materialisatie moet worden afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Interactie tussen snelle gebruikers op het fietspad en gebruikers van het park mag geen aanleiding geven tot conflict.
  • Het ontwerp van de knoppunten moet verder onderzocht volgende zaken zijn hier van belang:
    1. De schaal van het knooppunt.
    2. Het beperken van verharding.
    3. Conflictsituaties moeten vermeden worden.
    4. De definitieve uitwerking  van de knooppunten en markeringen van het Ringpad is onder voorbehoud van de beslissing rond de nota “Ontwerpprincipes Ringfietspad”. De aansluitingen van voet- en fietspaden op het Ringpad moeten in regel worden gebracht met deze nota. 
  • De fietspaden die aansluiten op de wijken moeten enkel in rood asfalt als deze aansluit op een achterliggend fietsnetwerk. 
  • De inrichting en doorwaadbaarheid van de volkstuinen moet verder worden onderzocht.
  • De onderdoorgangen moeten verder worden onderzocht met aandacht voor:
    1. Beleving
    2. Eco-passage
    3. Verliching 
    4. Veiligheid
  • De speelplekken moeten verder worden onderzocht en afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Het verlichtingsontwerp moet verder worden uitgewerkt en afgestemd met de stedelijke diensten.
  • Positie van camera’s moet worden bekeken met maatschappelijke veiligheid en Politie.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01459 - SWOU12408 Singel (Ringpark Groene Vesten AG Vespa)

Besluit

De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:


voor: Luc Vanlaerhoven, Willem-Frederik Schiltz, Conny Budts, Magda Geers, Jan Poppe, Jan Cloots, Henri Van Herpen, Jan Dedecker, Buket Karaca, Kris Gysels, Bruno De Saegher, Evi Van der Planken

tegen: Ronny De Bie, Arnold Peeters, Kris Van Aelst, Erkan Ozturk, Lucienne Verbraeken, Evi Cuypers, Christine Michielsen, Ezra Cnaepkens

De districtsraad berchem beslist:

Artikel 1

De districtsraad Berchem adviseert het voorontwerp Cluster Centraal van Ringpark Groene Vesten gunstig, mits aan volgende voorwaarden wordt tegemoetgekomen:

  •  Cluster Centraal is een gebied dat enorme overlast (geluid, lucht, ...) ondervindt van de R1 en waar nog geen enkele leefbaarheidsmaatregel uitgevoerd werd. Het is van fundamenteel belang voor de leefbaarheid van de parkbezoekers en de omwonenden dat de leefbaarheid rond de ring verbetert. De districtsraad benadrukt dat het tempo in dit dossier en de planning in dit dossier gerespecteerd moet blijven.  
  • De districtsraad is bezorgd over de lange duurtijd van de studie van de R1 Zuid (reeds jaren bezig). Deze studie mag op geen enkele manier de aanleg van het leefbaarheidsproject Groene Vesten vertragen voor Cluster Centraal. Sommige zones rond de parken kennen een dusdanig hoog geluidsniveau dat snelle maatregelen vereist zijn.
  • De districtsraad dringt er met klem op aan dat voldoende geluids-en luchtkwaliteitsmetingen gedaan worden opdat de leefbaarheidsimpact in de verschillende zones gedetailleerd in kaart gebracht kan worden. Voldoende en brede metingen voor en na de geluidsmaatregelen lijken aangewezen. De districtsraad vraagt dit grondig te onderzoeken middels gespecialiseerde instanties en de resultaten tijdig voor te leggen. 
  • De districtsraad adviseert de geluidsberm/-muur aan de kant van het park zoveel mogelijk groen te houden, dus niet te veel zones waar enkel steen zou worden gebruikt.
  • De districtsraad leest dat de zienswijze is dat alle voorzieningen voor de buurt (speeltuinen, avontuurlijke speeltuinen, volkstuinen, hondenweides, evenementenzones, …) allemaal gesitueerd worden naast de bewoning om de natuur niet te veel te belasten. De districtsraad adviseert een beter evenwicht te zoeken tussen belasting natuur en belasting omwonenden. Voor rechtstreekse overburen van allerlei voorzieningen is het ook fijn om een stukje kijkgroen en rust te hebben. Hier moet een goede afwisseling en mooi evenwicht tussen bestaan. 
  • Gelet op de impact van dit project op het groen, moet een leefbaarheidsbalans worden opgemaakt die de situatie voor en na het project verduidelijkt wat betreft geluid, lucht, natuurwaarden, parkbeleving én parkruimte. 
  • De districtsraad is zeer tevreden dat een aanleg van 8 nieuwe parkruimtes wordt voorzien en gefinancierd door dit project. Het lijkt de districtsraad nuttig om de buurt tijdig te bevragen omtrent de parkinrichting bij zones park Groenenhoek, park Rode Kruislaan en park Polygoon.  
  • De districtsraad heeft nog bezorgdheden i.v.m. de volgende parkzones:
  • A. De Verborgen Tuin:

    De districtsraad vraagt aan de stad en AGVESPA om te bekijken of dit stuk alsnog kan overgekocht worden of minstens een stuk van dit stuk, zodat de geluidsmuur voor de zone achter het Leeuwerikenpark ook volledig is. 

    B. Leeuwerikenpark:

    °In het leeuwerikenpark, in het verlengde van de Hof ter Schriecklaan, ligt een bomenlaan die een zeer oude weg naar en van Berchem omzoomde. De districtsraad vraagt om in de aanleg van het park respect te hebben voor de erfgoedwaarden van deze oude weg en deze ook zichtbaar te maken. Vaak wordt er onder de koelte van deze bomen ook petanque gespeeld op informele wijze. Deze mogelijkheid moet in dit park voorzien blijven. 

    °De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw. 

    C. Polygoonpark:

    ° Dit stuk is een zeer luidruchtig stuk. De geluidsmaatregelen moeten hier dus op aangepast worden. 

    ° De districtsraad ziet in plannen dat een speeltuin wordt gepland juist voor de bewoning. Kan bekeken worden of de speelruimte iets verder van de bewoning kan worden geïnstalleerd? 

    °De plannen dienen overlegd en afgestemd te worden met de VZW De Volkstuinen.

    °Behoudt de hondenweide dezelfde oppervlakte en worden nieuwe speeltuigen voor de hondenweide geïncorporeerd? 

    °De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw.

    D. Park Groenenhoek

    ° Het nieuwe aangekochte stuk achter de Corneel Jaspersstraat zou toegankelijk moeten zijn vanaf de Borsbeekbrug en vanaf de Diksmuidelaan. Hiertoe zou enerzijds de driehoek t.h.v. de Borsbeekbrug moeten aangekocht worden en anderzijds de grond van DE LIJN. De districtsraad vraag de stad hier werk van te maken. 

    °De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw. 

    E. Rodekruispark

    °De districtsraad wenst dat het ringfietspad dat momenteel naast de speeltuin Rodekruis loopt, achter deze speeltuin moet blijven om conflicten tussen voetgangers, spelende kinderen en doorgaand fietsverkeer te vermijden. De districtsraad vraagt dan ook dit fietspad zo snel mogelijk te verleggen en dit prioriteit te geven.

    °De districtsraad dringt aan op de integrale toegankelijkheid van de parkpaden en het voorzien van voldoende rustplekken in en uit de schaduw. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 1015_RGV_CC_VO_BT_VO_1200_A0L_SNEDES (1).pdf
  • 1074-VO-200036-RGV-CC-PLAN-EXM-OVP-OT-Sneden.pdf
  • 1355-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1370-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-PAS-OT-Planzicht.pdf
  • 1371-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-PAS-OT-Sneden.pdf
  • 1380-VO-200036-RGV-CC-PLAN-GRW-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1555-VO-200036-RGV-CC-PLAN-POB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1705-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-BOB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 1955-VO-200036-RGV-CC-PLAN-ZUB-ODG-OT-Planzicht_sneden.pdf
  • 2011-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-1_5.pdf
  • 2012-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-2_5.pdf
  • 2013-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-3_5.pdf
  • 2014-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-4_5.pdf
  • 2015-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Planzicht-5_5.pdf
  • 2016-A-VO-200036-RGV-CC-PLAN-WOB-OVP-OT-Sneden.pdf
  • 200036-NT-021_CC-VO-Toelichtingsnota.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_2000_A0P.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt1_1000_A0L.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt3_1000_A0P.pdf
  • 20240605 RGV_CC_VO_pt2_1000_A0L.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 1.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 2.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 3.pdf
  • 20240605 ontwerpnota totaal deel 4.pdf
  • 1030-RGV_CC_VO_BEPLANTING_2000_A0S-OVERZICHTSPLAN.pdf
  • 1130-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A1L_VERBORGEN TUIN.pdf
  • 1230-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0L_LEEUWERIKPARK.pdf
  • 1330-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A1L_BRILSCHANSPARK.pdf
  • 1430-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0L_POLYGOONPARK.pdf
  • 1530-RGV_CC_VO_BEPLANTING_200_A0S_BRUGGENPARK.pdf
  • 1630-RGV_CC_VO_BEPLANTING_500_A0S_GROENENHOEK.pdf
  • 1830-RGV_CC_VO BEPLANTING_500_A1S_RODEKRUISLAAN.pdf
  • 1930-RGV_CC_VO BEPLANTING_500_A1L_ZURENBORGBRUG.pdf