fase | actie | datum | jaarnummer |
beleidsnota fietsstraten Antwerpen | goedkeuring college | 13 mei 2016 | 4217 |
onderzoek en uitrollen rode lopers fietsstraten | goedkeuring college | 2 juni 2020 | 4697 |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Berchem | 18 september 2023 | 168 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 6 oktober 2023 | 6954 |
Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is.
Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kenmerkende rode asfalt.
Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen. Zo ook in de Transvaalstraat, waarvoor een definitief ontwerp ter goedkeuring voorligt.
De Transvaalstraat is een van deze fietsstraten.
Op 13 mei 2016 keurde het college (jaarnummer 4217) de beleidsnota "Fietsstraten Antwerpen" goed.
Op 18 september 2023 (jaarnummer 168) keurde het districtscollege Berchem, de projectdefinitie en concept (3 juli 2023) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.
Op 6 oktober 2023 (jaarnummer 6954) keurde het college de mobiliteitsvoorwaarden voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Transvaalstraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.
Het plan is verder verfijnd met meer gedetailleerde uitwerking van de materialisatie en de plaatsing van het straatmeubilair. Tussen het Tramplein en de Waterloostraat wordt een verkeersdrempel aangelegd. Deze ingreep biedt verkeersremming en een veilige oversteekplaats voor voetgangers. Ter hoogte van het Tramplein wordt een dropzone voor deelmobiliteit voorzien.
Op het nieuwe plein ter hoogte van de Guldenvliesstraat zijn grote open plantvakken ingetekend, waarbij rekening is gehouden met de bereikbaarheid van de inritten. In deze vakken komen nieuwe bomen, waarvan één large boom. Ook zijn er zitbanken, fietsbeugels, een speelaanleiding en een afvalbak voorzien op het plein.
Er zijn meer nieuwe bomen toegevoegd: van 18 in het concept naar 20 in het definitieve ontwerp.
Het aantal fietsnietjes is verhoogd van 12 in het concept naar 25 in het definitieve ontwerp.
Er worden twee nieuwe verlichtingsarmaturen voorzien om het plein en de oversteek goed te verlichten.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 74 plaatsen in de bestaande toestand naar 61 plaatsen in de nieuwe toestand omwille van verkeersveiligheid en nieuwe bomen.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van één boom in de bestaande toestand naar 21 bomen in de nieuwe toestand.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Transvaalstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Omdat het project binnen het goedgekeurde herwaarderingsplan "Zurenborg" valt, zal stad Antwerpen een melding indienen van "werkzaamheden binnen beschermde stads- of dorpsgezichten", in functie van toelating van het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 5012500000/224/2BER010201M02242/2500. Dit voor de heraanleg van het nieuwe plein in het begin van de straat (zijde Guldenvliesstraat).
De heraanleg van de fietsstraat Transvaalstraat wordt voorzien met bovenlokale middelen. Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 5153000000/224/2LMS010402M02242/2500.
15 april 2024
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (15 april 2024) voor de wegeniswerken in de Transvaalstraat, district Berchem, goed mits er aandacht wordt gegeven aan het feit dat het ontwerp niet resulteert in een neutrale maar een negatieve parkeerbalans en er alsnog bekeken wordt waar er mogelijk minder parkeerplaatsen moeten verdwijnen dan wel gecompenseerd kunnen worden in de onmiddellijke omgeving.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT | Melding indienen van 'werkzaamheden binnen beschermde stads- of dorpsgezichten' bij het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen Opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | Definitief signalisatieplan opmaken |