Op 21 februari 2022 keurde de gemeenteraad van Antwerpen de principiële beslissing van de stad Antwerpen tot samenvoeging met de gemeente Borsbeek goed. In voormelde beslissing werd, in uitvoering van de samenvoeging, ook de oprichting van een binnengemeentelijk gedecentraliseerd district Borsbeek principieel goedgekeurd (2022_GR_00117). Dezelfde principiële intentie tot samenvoeging werd op 21 februari 2022 door de gemeenteraad van de gemeente Borsbeek goedgekeurd.
In navolging van deze besluitvorming werd een programmastructuur opgezet om de bestuurlijke fusie voor te bereiden en met het oog op een eventuele goedkeuring van een gezamenlijk voorstel tot samenvoeging door de betrokken gemeenten. Het doel van deze programmastructuur was om (2022_MT_00040 en 2022_CBS_03155):
De programmastructuur bestond uit:
Het initiële onderzoekstraject, opgenomen in de programmastructuur, is intussen afgerond. De resultaten van dit onderzoek vormden de basis van het gezamenlijk voorstel tot samenvoeging, dat door beide gemeenteraden werd goedgekeurd op 18 december 2023 (Antwerpen: 2023_GR_00770). De beoogde datum van samenvoeging is 1 januari 2025.
Voorafgaand aan de definitieve beslissing door de gemeenteraad nam het college op 8 december 2023 kennis van de transitienota met de engagementen van de stad Antwerpen naar het toekomstige district Borsbeek en keurde het college goed dat deze engagementen onverkort als basis gelden voor het transitietraject (2023_CBS_08921).
De samenvoeging van Antwerpen en Borsbeek leidt tot meer dan een nieuwe bestuurlijke entiteit. De samenvoeging leidt tot een nieuwe realiteit voor zowel de Antwerpenaar als de Borsbekenaar. Borsbeek wordt het tiende district van stad Antwerpen, zonder dat hierdoor aan haar eigenheid wordt geraakt.
Een dergelijke transitie vereist een grondige voorbereiding, waarbij zowel aandacht wordt besteed aan de noden van een modern en daadkrachtig lokaal bestuur alsook aan de bijzonderheden die Borsbeek vandaag kenmerken. De uitwerking van een transitietraject om de operationele inbedding van Borsbeek in Antwerpen te realiseren dringt zich op.
In dit opzicht namen beide besturen kennis van een transitienota, waarin de diverse engagementen van de stad Antwerpen naar het toekomstige district Borsbeek zijn opgenomen. Het college keurde goed dat deze engagementen onverkort als basis dienen voor het transitietraject (2023_CBS_08921). Het transitietraject zal lopen vanaf begin 2024 tot de afronding van de (integrale) operationele inbedding van Borsbeek.
Het managementteam keurde op 10 januari 2024 goed dat dit transitietraject via volgende programmastructuur zal worden aangepakt:
Stuurgroep
De stuurgroep is verantwoordelijk voor de globale opvolging en voortgang van het traject. De stuurgroep waakt erover dat de gewenste uitkomsten worden bereikt tegen de vereiste kwaliteit en zal in deze transitiefase voornamelijk optreden als klankbordgroep inzake de opvolging van de engagementen uit de transitienota.
De stuurgroep vergadert op kwartaalbasis en is als volgt samengesteld:
Managementteam
Het managementteam van de stad Antwerpen maakt op ambtelijk niveau de nodige afspraken over de operationalisering van de samenvoeging. Onder begeleiding van het kernteam rapporteren de werkbanken op regelmatige basis aan het managementteam en worden de nodige (operationele) beslissingen voorbereid en/of genomen (naargelang bevoegdheid).
De algemeen directeur van de gemeente Borsbeek maakt sinds de principiële beslissing tot samenvoeging deel uit van het managementteam van de stad.
Kernteam
Het kernteam is verantwoordelijk voor de programmacoördinatie van de transitie. Het kernteam wordt voorbereid en gecoördineerd door de projectleiders van stad en gemeente. Het kernteam coördineert en begeleidt de rapportering aan stuurgroep en managementteam en volgt de nodige besluitvorming op.
Het kernteam vergadert op regelmatige basis, afhankelijk van de noodzaak tijdens het transitietraject, en is als volgt samengesteld:
Afhankelijk van de te behandelen agendapunten kunnen de trekkers van de werkbanken aansluiten.
Werkbanken
Werkbanken werken inhoudelijk rond een bepaald thema. Ze bestaan uit een afvaardiging van de administraties van de stad Antwerpen en de gemeente (na samenvoeging: het district) Borsbeek. De betrokken bedrijfsdirecteur van de stad Antwerpen is eindverantwoordelijk voor de werkbank en engageert zich om een trekker aan te duiden. De resultaten van de werkbanken worden gerapporteerd aan het managementteam en de stuurgroep, onder begeleiding van het kernteam.
De werkbanken omvatten volgende thema’s:
Thema werkbank | Bedrijfseenheid trekker werkbank |
Algemeen bestuur | BZ |
Financiën | FI |
Grondgebiedszaken |
|
| SW |
| SB |
| AG VESPA |
Vrije tijd | TV |
Burgerzaken | OS |
Onderwijs | AGSO |
Sociale dienstverlening | SD |
Veiligheid | |
| BZA |
| PZA |
| MV |
ICT | Digipolis |
Personeel | P&O |
De trekkers van de werkbanken stellen tegen eind januari 2024 een gedetailleerde planning op voor de transitie binnen hun thema.
Binnen bovengenoemde werkbanken kunnen subgroepen worden georganiseerd. Daarnaast zullen tijdens het transitietraject ook thema-overschrijdende en ad hoc werkgroepen worden gevormd, bijvoorbeeld rond het dienstverleningsmodel of databeheer.
Besluitvorming
Formele besluitvorming zal – waar nodig – steeds verlopen via de bevoegde organen.
Het college neemt kennis van de programmastructuur om het transitietraject voor de samenvoeging tussen Antwerpen en Borsbeek te realiseren.
Het college neemt kennis van de samenstelling van de stuurgroep:
Het college neemt kennis van de samenstelling van het kernteam: