De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgt de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Toekomstverbond en leefbaarheidsprojecten
Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring.
Op 22 november 2016 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad een samenwerking goed waarbij stedelijke middelen geheroriënteerd werden van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.
In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en 4 reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
Sinds 9 november 2018 is Alexander D’Hooghe door de Vlaamse Regering opnieuw aangesteld als intendant voor de coördinatie en kwaliteitsborging van de verdere uitwerking van de ringprojecten en studies. De intendant staat voor een periode van maximaal acht jaar in voor de organisatie van de overlegstructuur (onder andere in werkbanken) zowel van het geheel als van de deelopdrachten, voor de organisatie van de communicatie en participatie over het geheel en voor de afstemming tussen de communicatie en participatie over de verschillende deelopdrachten.
Doelstelling Werkbank Financiering
Op 31 mei 2021 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 334) de samenwerkingsovereenkomst goed met de Universiteit Antwerpen, het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare werken, Lantis en burgerbewegingen tot oprichting van een werkbank financiering.
Deze werkbank focust zich enerzijds op het onderzoeken van mogelijke, vernieuwende en creatieve financieringsmechanismen via internationale benchmarking en methode-ontwikkeling (spoor A). Anderzijds richt de werkbank zich op het beter begrijpen van de maatschappelijke kosten en baten van projecten die voortvloeien uit het Toekomstverbond, met daarbij ook een afweging tussen kosten en baten die niet eenvoudig in geldtermen zijn uit te drukken, zowel op korte als lange termijn, en zowel wat infrastructuur als latere exploitatie/onderhoud betreft. De zuidelijke ring wordt hiertoe bekeken worden als voorbeeldzone, met een multidisciplinaire kijk (spoor B).
De afronding van deze studieopdracht van de werkbank werd voorzien in het najaar van 2023.
Door een latere aanvang van beschikbare onderzoekscapaciteit bij de Universiteit Antwerpen, worden de werkpakketten niet na elkaar opgenomen zoals in de initiële opdracht werd geformuleerd. Daarnaast werden ook een aantal bijkomende onderzoeksvragen vanuit de werkbank geformuleerd die een uitbreiding van de opdracht aan de Universiteit meebrengen.
Beide aspecten resulteren in verlenging van de onderzoeksperiode en het voorwerp van het onderzoek. Deze worden vervat in een addendum aan de overeenkomst.
Extra taken - aanvullende analyses en beschrijvingen
Bijkomende onderzoeksvragen - zoals opgenomen in het addendum - hebben in samenvatting betrekking op:
Fasering - verlenging looptijd
De totale looptijd van de studie, uitgevoerd door de Universiteit Antwerpen, werd voorzien in 24 maanden met een oplevering in 3 werkpakketten:
Op basis van de uitbreiding van de onderzoeksopdracht, worden de resultaten van de werkbank voorzien in het voorjaar 2024. De overeenkomst wordt dan ook verlengd tot 15 maart 2024.
Het aandeel van de stad in de kosten zoals voorgesteld in de samenwerkingsovereenkomst bedraagt 10% oftwel € 30 579,12 (incl btw).
De bijkomende onderzoeksvragen vergen een beperkte meerkost van € 41.621,58 (incl btw) voor de leden van de werkbank samen. Opnieuw zal de stad hiervan 10% bijdragen, oftewel € 4.162,16 (incl btw). De vastlegging en betaling hiervan verloopt onder budgethouderschap op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2400/5153500000/6141/2LMS010201A00000/2SA020200
De gemeenteraad keurt het addendum op de samenwerkingsovereenkomst tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Lantis, de burgerbewegingen (Ringland, stRaten-generaal, Ademloos) en Universiteit Antwerpen met betrekking tot de Werkbank Financiering goed.