Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

2024_CBS_00728 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131174. Jozef Wautersstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_00728 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131174. Jozef Wautersstraat 15. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_00728 - Omgevingsvergunning - OMV_2023131174. Jozef Wautersstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023131174

Gegevens van de aanvrager:

Frederik Allaeys - Falke Van Dooren met als adres Schorsmolenstraat 32E te 2800 Mechelen

Ligging van het project:

Jozef Wautersstraat 15 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nr. 237D3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/09/1936: toelating (1275#4085) voor het bouwen van een huis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw over 2 bouwlagen onder plat dak ter hoogte van de rechter perceelsgrens; 
  • bouwdiepte hoofdvolume 9,60 meter;
  • bouwdiepte met achterbouw 16 meter;

-          gevelafwerking:

  • geel en bruine parement en houten schrijnwerk;
  • accenten in witte en blauwe bezetting:
  • poort naar inpandige ondergrondse garage;

-          inrichting:

  • overdekt gelijkvloers terras ter hoogte van de linker perceelsgrens;
  • balkon ter hoogte van de verdieping;
  • voortuinafsluiting in baksteen en ijzer en hout.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume en inrichting overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd;

  • overdekt gelijkvloers terras dichtgebouwd met aansluitend toilet en berging;
  • overdekt balkon;
  • tuinberging;
  • verwijderde poorten voortuinafsluiting.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • gelijkvloerse bouwdiepte 14,60 meter;
  • 14,20 meter bouwdiepte op de verdieping ter hoogte van de rechter- en 9,60 meter aan de linker perceelsgrens;

-          gevelafwerking:

  • geel en bruine parement en wit houten schrijnwerk;
  • accenten in witte en blauwe bezetting:
  • poort naar inpandige ondergrondse garage;

-          inrichting:

  • gelijkvloers terras 17 m²;
  • verwijderde poorten voortuinafsluiting.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande achterbouw op het gelijkvloers en de verdieping;

-          voorzien van een nieuwe aanbouw;

-          wijzigen van de rechter scheimuur;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater. (De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • Er wordt een ondergrondse infiltratievoorziening aangelegd.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 39 Infiltratie- en buffervoorziening:

Voor de opvang van regenwater op onbebouwde oppervlakken geniet een natuurlijke en bovengrondse infiltratie de voorkeur ten opzichte van een ondergrondse infiltratie, zoals een infiltratiekrat of -buis.

Er wordt een ondergrondse infiltratie voorzien;

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

De nieuwe afvoerleidingen van de privé-riolering dienen conform dit artikel aangelegd te worden;

  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

De aansluiting van de DWA en RWA moet aangesloten worden aan het openbaar rioolstelsel conform dit artikel.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

 

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de vergunde toestand betreft het pand 2 bouwlagen met een plat dak. De hoofdbouw heeft een bouwdiepte van circa 9,60 m. Op beide bouwlagen bevindt zich aan de rechterzijde van het perceel een vergunde achterbouw met een diepte van circa 6 m en een breedte van circa 2,70 m. Aan de linkerzijde bevindt zich achteraan de hoofdbouw een vergund uitkragend terras.

 

De aanvraag omvat de sloop van de aanbouw en het terras en de bouw van een nieuwe aanbouw over 2 bouwlagen. Op het gelijkvloers is deze aanbouw perceelsbreed, maar met een diepte van circa 5 m is deze minder diep dan de vergunde en bestaande aanbouw. Hierin wordt een ruime woonkeuken georganiseerd die een optimale connectie krijgt met de tuin. Op de 1e verdieping bevindt de aanbouw zich aan de rechterzijde en springt de bouwdiepte circa 0,5 m terug ten opzichte van het gelijkvloers. De hoogte van de aanbouw wordt afgestemd op de hoogte van de hoofdbouw. In het nieuwe volume wordt de badkamer ondergebracht. Aan de linkerzijde wordt op het plat dak van de gelijkvloerse aanbouw een groen dak en een grote dakkoepel geplaatst.

 

De nieuwe aanbouw voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Door de beperktere bouwdiepte en de dakkoepel komt er op het gelijkvloers meer licht tot in de centrale leefruimte, wat positief geadviseerd wordt.

 

Verder worden in de hoofdbouw enkele kleine interne werken uitgevoerd om de woonkwaliteit te verhogen. Zo wordt op het gelijkvloers in de centrale zone een toilet toegevoegd met toegang via de traphal. Op de 1e verdieping worden de voorste ruimten opengewerkt zodat zowel vanuit de slaapkamer als vanuit de bureauruimte van het uitzicht van de volledige erker genoten kan worden.

 

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voor de infiltratie van regenwater in de bodem wordt in de aanvraag afgeweken van de verordening hemelwater aangezien een ondergrondse infiltratievoorziening wordt voorgesteld in plaats van een bovengrondse. De aanvrager vraagt de afwijking aan met de motivatie dat de oppervlakte van de stadstuin beperkt is en dat een bovengrondse infiltratievoorziening de bruikbaarheid van de tuin in het gedrang zou brengen. Deze motivatie wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet gevolgd en de afwijking wordt niet toegestaan. De infiltratie-oppervlakte is beperkt en de tuin is met circa 56 m2 voldoende ruim om de infiltratievoorziening bovengronds in te passen. Het voorzien van een bovengrondse infiltratievoorziening wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd.

 

De aanvraag omvat wijzigingen aan de riolering. De droogwaterafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA) worden gescheiden georganiseerd, maar komen samen ter hoogte van de voorgevel. Volgens artikel 40 van de bouwcode dient het rioolstelsel gescheiden aangeboden te worden aan de straat. Bovendien dient de aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel te voldoen aan artikel 41 van de bouwcode. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat aan de bepalingen van artikel 40 en 41 van de bouwcode voldaan moet worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergund geachte toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening voorzien worden conform de verordening hemelwater.

3. Er moet een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform artikel 40 van de bouwcode.

4. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel moet voorzien worden conform artikel 41 van de bouwcode.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

14 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

13 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

12 februari 2024

Verslag GOA

22 januari 2024

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Er moet een bovengrondse infiltratievoorziening voorzien worden conform de verordening hemelwater.

3. Er moet een privaat gescheiden rioolstelsel voorzien worden conform artikel 40 van de bouwcode.

4. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel moet voorzien worden conform artikel 41 van de bouwcode.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.