Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_CBS_01118 - The Tall Ships Races: Anchor Port & organisatie The Tall Ships Races 2026 - Overeenkomsten met Tall Ships Races International Limited. Ondertekening. Vastlegging krediet Host Port Fee 2024 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01118 - The Tall Ships Races: Anchor Port & organisatie The Tall Ships Races 2026 - Overeenkomsten met Tall Ships Races International Limited. Ondertekening. Vastlegging krediet Host Port Fee 2024 - Goedkeuring 2024_CBS_01118 - The Tall Ships Races: Anchor Port & organisatie The Tall Ships Races 2026 - Overeenkomsten met Tall Ships Races International Limited. Ondertekening. Vastlegging krediet Host Port Fee 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10612) keurde het college de kandidaatstelling voor The Tall Ships Races 2022 goed. 

Op 31 oktober 2019 (jaarnummer 8956) keurde het college de overeenkomst met Tall Ships Races International Limited goed voor de organisatie van The Tall Ships Races 2022. 

Op 27 augustus 2021 (jaarnummer 6943) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst goed waarin de afspraken tussen de stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen, inclusief de financiële afhandeling ten opzichte van de organisator Tall Ships Races International Limited en het evenementenbureau Balthazar Events, zijn opgenomen. 

Op 15 juli 2022 (jaarnummer 5980) keurde het college de intentie goed dat stad Antwerpen als gaststad zal fungeren voor The Tall Ships Races in 2026 en 2030 binnen het STI Anchor Port-programma, op voorwaarde van goedkeuring door Port of Antwerp-Bruges van de organisatie en bijhorende budgetten. 

The Tall Ships Races werden in Antwerpen reeds zeven keer georganiseerd, namelijk in 1993, 2001, 2004, 2006, 2010, 2016 en 2022. De toekomstige intentie is geformaliseerd om ambitieus verder te bouwen op dit succes en in de toekomst elke vier jaar The Tall Ships Races in Antwerpen te ontvangen, te starten met edities in 2026 en 2030. 

Op 14 juni 2023 bevestigde Sail Training International dat Antwerpen weerhouden is als gaststad voor The Tall Ships Races in 2026 en 2030. Antwerpen zal de imposante Tall Ships opnieuw verwelkomen van zaterdag 11 juli tot en met dinsdag 14 juli 2026. The Tall Ships Races 2026 volgen onderstaand schema: 

Haven 

Data en afstand 

Aarhus, Denemarken 

Woensdag 24 juni - zaterdag 27 juni 

Race 1 

495 zeemijlen (6 dagen)  

Harlingen, Nederland 

Vrijdag 3 juli - maandag 6 juli 

Cruise-in-Company 

185 zeemijlen (5 dagen)

Antwerpen, België 

Zaterdag 11 juli - dinsdag 14 juli 

Race 2 

510 zeemijlen (8 dagen)

Stavanger, Noorwegen 

Woensdag 22 juli - zaterdag 25 juli 

Race 3 

295 zeemijlen (5 dagen) 

Aalborg, Denemarken 

Donderdag 30 juli - zondag 2 augustus 


Argumentatie

Sail Training International (STI) koos Antwerpen als allereerste Anchor Port stad. Hiermee engageren de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges zich om elke vier jaar het evenement The Tall Ships Races te organiseren als hoogtepunt binnen een langetermijnsamenwerking. 

Het Anchor Port-programma wil echter verder gaan dan de organisatie van het vierjaarlijkse evenement. Het belangrijkste doel van STI is de ontwikkeling en educatie van jongeren door middel van de zeilsport. Op deze manier wil STI jongeren helpen groeien en zich ontwikkelen over grenzen heen. De stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges onderschrijven dit doel en geloven sterk in de meerwaarde hiervan voor Antwerpen als havenstad. De overeenkomst tussen Tall Ships Races International Limited (TSRIL), de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges bepaalt de doelstellingen en krijtlijnen voor de uitwerking van Antwerpen als Anchor Port. In navolging van deze overeenkomst zal de stad Antwerpen, samen met Port of Antwerp-Bruges, een actieplan opstellen. Hier worden uiteraard de relevante stakeholders betrokken om een draagvlak te creëren voor dit actieplan.

Teneinde de functie van Anchor Port nautisch ten volle te kunnen opnemen en de nautische werklast van dit grootschalige nautisch event bij de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid komt te liggen, dient er bijkomend voorzien te worden in de externe aanstelling van een nautisch projectleider onder leiding van de stadshavenmeester van de stad Antwerpen. Deze nautisch projectleider zal de stadshavenmeester ondersteunen bij het vastleggen van de nautische doeleinden en krijtlijnen voor de uitwerking van Antwerpen als Anchor Port, de voorbereiding – de volledige nautische organisatie en coördinatie – van het evenement en is daarbij ook het ‘single point of contact’ voor het nautische luik. Deze nautisch projectleider wordt aangesteld voor een essentiële periode van anderhalf jaar voorafgaand aan de start van het evenement.

In juli 2026 zal de volgende editie van The Tall Ships Races opnieuw plaatsvinden in Antwerpen. De passage van historische schepen zet op een krachtige en inspirerende manier de intense band tussen stad en haven, en de rijke maritieme geschiedenis van Antwerpen in de kijker. Het evenement waarbij de “kathedralen van de zee” in Antwerpen worden verwelkomd, versterkt bovendien de uitstraling van onze stad tot ver buiten de landsgrenzen en biedt de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges het uitgelezen platform om belangrijke innovaties en duurzame initiatieven te tonen. 

Te verwachten return: 

  • in 2022 ontving de stad Antwerpen 850.000 bezoekers van binnen en buiten de stad Antwerpen; 
  • uit de bezoekersbevraging bleek dat 98% van de bevraagde bezoekers vond dat het evenement merkversterkend werkt en bijdraagt tot een positief imago van de stad Antwerpen. 90% van de bevraagde bezoekers gaf ook aan terug te willen keren bij een volgende editie;
  • economische return voor verschillende sectoren in het stedelijk gebied en daarbuiten; 
  • uitgebreide media-aandacht met meer dan 300 persartikels die rapporteren over het evenement in binnen- en buitenland; 
  • de economische impactstudie die is uitgevoerd tijdens de organisatie van The Tall Ships Races in 2022 toont aan dat de return voor de lokale economie van het evenement meer dan 20 miljoen euro bedroeg.

Het bestuursakkoord 2019-2024 (resolutie 451) vermeldt uitdrukkelijk dat de stad Antwerpen evenementen zoals The Tall Ships Races wil blijven ontvangen.

Aansluitend bij de goedkeuring en ondertekening van het host port contract, zal de host port fee aan STI uitbetaald worden volgens de modaliteiten van het contract.

Naast de overeenkomst met STI en de betaling van de host port fee, zijn er nog een aantal andere zaken nodig om dit evenement te kunnen organiseren. Er zal via een aankoopprocedure een evenementenbureau worden aangesteld, dat belast zal worden met de volledige organisatie van a tot z. In host port contract met STI staan een aantal concrete voorwaarden geformuleerd, die mee zullen worden verwerkt in de opdracht van het evenementenbureau. Met uitzondering van een aantal hospitality (ruildeals) kosten ten behoeve van inkomstenwerving van bepaalde schepen. Het evenement wordt niet louter gefinancierd door de stad Antwerpen, maar is deels zelf bedruipend. Het bureau zal dus ook moeten zorgen voor bepaalde inkomsten uit sponsordeals, inkomsten uit eet- en drankstanden, enzovoort.

Port of Antwerp-Bruges heeft zich eveneens geëngageerd voor The Tall Ships Races 2026 en 2030 en zal daarvoor de daarbij horende budgetten voorzien. De overeenkomst met Tall Ships Races International Limited zal ook aan Port of Antwerp-Bruges worden voorgelegd ter ondertekening.

De budgetten voor de organisatie van het evenement in 2026 en 2030 worden voorzien in het nieuwe meerjarenplan en zijn steeds te verdelen tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges (50/50). Daarnaast heeft Port of Antwerp-Bruges reeds een toezegging gedaan voor een 50/50-regeling tussen de stad Antwerpen en de Port of Antwerp-Bruges voor de betaling van de nautische projectleider voor dit evenement (raming: €105.000,00 / 2 = €52.500,00). De afspraken tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges, inclusief de financiële afhandeling ten opzichte van Tall Ships Races International Limited en het evenementenbureau, worden nog in een latere fase opgenomen in een afsprakennota die wordt voorgelegd aan het college.

Voor de organisatie van het evenement zal de stad Antwerpen, door middel van overheidsopdrachten, een evenementenbureau aanstellen voor de organisatie van het evenement in al zijn facetten, een nautische consulent voor het rekruteren van schepen en een scheepsagent voor de nautische administratieve procedures

Bijkomend heeft dit event ook een nautische impact naar onder meer de beschikbare ligplaatsen langsheen de Scheldekaaien zone stad voor de aan het event deelnemende schepen. In het kader van de beperkte toegankelijkheid van de ligplaatsen dienen op korte termijn peilingen, overleg met de Vlaamse stakeholders en mogelijke baggerwerkzaamheden van de ligplaatsen te gebeuren in functie van het veilig meren van de Tall Ships. De Scheldekaaien zelf zijn de komende jaren immers nog onderdeel van verschillende grote werven in het kader van de stabilisatie/vernieuwing van de kademuren waardoor het nu niet mogelijk is om een inschatting te doen naar impact en kosten. De stadshavenmeester zal later de impact inschatting en raming van de kosten via aparte besluitvorming aan het college voorleggen.

Algemene financiële opmerkingen

Alle kosten met betrekking tot The Tall Ships Races 2026 en 2030 worden volgens een 50/50 verhouding verdeeld tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges. In de onderlinge afsprakennota zullen de concrete betalingsmodaliteiten worden bepaald. 

Volgens de modaliteiten in het contract, zullen de eerste twee schijven van de host port fee in 2024 worden uitbetaald, voor een bedrag van 17.550,00 GBP exclusief btw (ofwel 24.681,58 EUR inclusief btw volgens wisselkoers op 15 januari 2024). De andere helft wordt betaald door Port of Antwerp-Bruges. Het beschikbare krediet op boekingsadres 2BRS030301A00000/5373000000/6141 zal gebruikt worden voor de uitbetaling aan Tall Ship Races International Limited (TSRIL). De andere uitgaven voor de stad Antwerpen in 2024 en 2025 zijn voorzien in het werkingsbudget op boekingsadres 2BRS030301A00000/5373000000/61.

In het volgende meerjarenplan zullen de nodige budgetten voor 2026 en 2030 ingeschreven worden op 2BRS030301A00000/5373000000/6141. De kosten voor de communicatiecampagne worden gedragen door de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing op 2SBS060105. 

Het totale aandeel in de kosten voor de organisatie van The Tall Ships Races 2026 voor de stad Antwerpen wordt geraamd op 936.056,69 EUR inclusief btw. Waarvan 87.750 GBP exclusief btw (ofwel 123.406,69 EUR inclusief btw volgens wisselkoers op 15 januari 2024) bij de stad Antwerpen wordt voorzien voor de betaling van de host port fees aan Sail Training International. 

Een overzicht van de kosten voor de organisatie van The Tall Ships Races 2026, met een verdeling van de kosten voor de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges, zijn terug te vinden in de startbegroting: 

TSR Budget 2026

Totaalbudget excl. btw

Totaalbedrag incl. btw

totaal aandeel stad incl. btw

totaal aandeel PoAB incl. btw

Host Port Fee - €

€ 201.004,39 

€ 243.215,31 

€ 121.607,66

€ 121.607,66

2024 - £ 17.550

€ 20.398,00 

€ 24.681,58 

€ 12.340,79 

€ 12.340,79 

dec 2024 - £ 17.550

€ 20.398,00 

€ 24.681,58 

 € 12.340,79 

€ 12.340,79

2026  - £ 140.400

€ 163.182,00

€ 197.450,22

 € 98.725,11

€ 98.725,11

Nautische consulent

€ 25.000,00

€ 30.250,00 

€ 15.125,00

€ 15.125,00

Agent

€ 5.000,00

€ 6.050,00

€ 3.025,00

€ 3.025,00

Evenementenbureau

€ 800.000,00

€ 968.000,00

€ 484.000,00

€ 484.000,00

1-10-2024 (10%)

€ 80.000,00

€ 96.800,00

 € 48.400,00

 € 48.400,00

2025 (20%)

€ 160.000,00

€ 193.600,00

€ 96.800,00

€ 96.800,00

2026 (50%)

€ 400.000,00

€ 484.000,00

€ 242.000,00

 € 242.000,00

na event 2026 (20%)

€ 160.000,00

€ 193.600,00

 € 96.800,00

 € 96.800,00

Hospitality (ruildeals)

€ 100.000,00

€ 121.000,00

€ 60.500,00

€ 60.500,00

Communicatie & Media

€ 413.223,14

€ 500.000,00

€ 250.000,00

€ 250.000,00






Totaal Event & Communicatie

€ 1.547.201,14

€ 1.872.113,38

€ 936.056,69

€ 936.056,69


De budgetten voor 2026 en 2030 worden voorzien onder voorbehoud van de goedkeuring van het nieuwe meerjarenplan door het college, de gemeenteraad en de hogere overheid. Na de goedkeuring van het meerjarenplan zullen de vastleggingen van bovenstaande budgetten later volgen in aparte besluitvorming.

De kost van de nautisch projectleider ten behoeve van de bedrijfseenheid Maatschappelijke Veiligheid, dienst Stadshaven, bedraagt circa €70.000,00/jaar. Vanuit de Port of Antwerp-Bruges is reeds een toezegging gedaan voor een 50/50-regeling tussen de stad Antwerpen en de Port of Antwerp-Bruges (raming: €105.000,00 / 2 = €52.500,00). 

De afspraken tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges, inclusief de financiële afhandeling ten opzichte van Tall Ships Races International Limited en het evenementenbureau, worden nog in een latere fase opgenomen in een afsprakennota die wordt voorgelegd aan het college.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de overeenkomst met Tall Ships Races International Limited goed dat Antwerpen aanstelt als eerste Anchor Port. 

Artikel 2

Het college keurt de overeenkomst met Tall Ships Races International Limited goed voor de organisatie van The Tall Ships Races in 2026 als gaststad.

Artikel 3

Het college keurt de startbegroting en gelijke verdeling van de kosten (50/50) tussen de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges goed. 

Artikel 4

Het college keurt de vastlegging krediet goed voor 50% van de host port fees die in 2024 moeten worden uitbetaald aan Tall Ships Races International Limited, Charles House, Gosport Marina, Mumby Road, Gosport PO12 1AH, Verenigd Koninkrijk met rekeningnummer IBAN GB86LOYD30935644826660 voor een totaalbedrag van 17.550 GBP exclusief btw, ofwel 24.681,58 EUR inclusief btw. De andere helft wordt uitbetaald door Port of Antwerp-Bruges. 

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst 

Opdracht 

SB/EFMF/E 

  • om in naam van de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges de Anchor Port nota te vertalen naar een concreet actieplan; 
  • om in naam van de stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges de organisatie van The Tall Ships Races 2026 (en 2030) voor te bereiden en de nodige bestekken in de markt te zetten; 
  • om na de goedkeuring van het nieuwe meerjarenplan een besluit te agenderen met de vastleggingen en bijhorende bestelbonnen; 
  • om een afsprakennota op te stellen met Port of Antwerp-Bruges met een opsomming van alle afspraken, alsook de financiële afhandeling. 

FI/BPW/SB 

Om deze uitgaven mee op te nemen in het voorstel van het nieuwe meerjarenplan en de desbetreffende bestelbonnen op te maken. 

MV/Stadshaven

Om de nautische impact te definiëren en over te maken aan SB/EFMF/E om op te nemen in het bestek.

OS/Stadsmarketing

  • om de nodige ondersteuning te bieden voor zowel de uitwerking van het Anchor Port luik als voor het evenement The Tall Ships Races 2026, op marketing- en communicatievlak.
  • om de voorziene communicatiebudgetten te reserveren en via aparte besluitvorming vast te leggen in het nieuwe meerjarenplan.
Port of Antwerp-Bruges 
  • om de overeenkomst met Tall Ships Races International Limited met de daar bijhorende budgetten goed te keuren;
  • om budget te begroten voor de 50/50 tussenkomt voor de onkosten voor het aanstellen van een nautische projectleider door de stad Antwerpen. 

 

Artikel 6

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Host Port Fee 2024 

Tall Ships Races International Limited
Charles House, Gosport Marina, Mumby Road, Gosport PO12 1AH
Verenigd Koninkrijk

Charity Number: 1096846 
Ondernemingsnummer: NGB864419992
Rekeningnummer: GB86LOYD30935644826660

24.681,58 EUR inclusief btw

budgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 6141 
functiegebied: 2BRS030301A00000 
subsidie: SUB_NR 
fonds: intern 
begrotingsprogramma: 2SA070719 
budgetperiode: 2400 

4005592875



Bijlagen