Het college keurde in zitting van 26 februari 2021 (jaarnummer 1620) de gunning goed voor perceel 2 (Ontwerp van infrastructuur) van de raamovereenkomst, op basis van bestek GAC_2020_01242, aan:
Het Toekomstverbond stelt de ambitieuze doelstelling om tegen 2030 een indrukwekkende modal shift te realiseren waarbij 50% van de verplaatsingen op een duurzame manier gebeurt. Niet enkel de fiets, maar ook het openbaar vervoer speelt voor deze modal shift een substantiële rol. Binnen de lopende studies om deze ambitieuze modal shift te bereiken, lijkt de focus op het openbaar vervoer vaak beperkt tot de bestaande infrastructuur, de huidige lijnvoering en het huidige aantal lijnen. Stad Antwerpen streeft echter naar een vernieuwing en innovatie van het openbaar vervoer van, naar en in de stad. Om dit te realiseren zet stad Antwerpen in eerste instantie in op het uitwerken van een volwaardig metrosysteem, dat verder reikt dan het huidige premetrosysteem en bestaat uit hoogwaardige lijnen met een duidelijk leesbare structuur voor alle gebruikers. De visie omvat een metro als hoofdstructuur die fungeert als ruggengraat van het openbaar vervoerssysteem waarop het onderliggend systeem aansluit met een toe- en afvoerende functie. Deze twee systemen dienen naadloos op elkaar aan te sluiten om tot een hoogwaardig openbaar vervoerssysteem te komen.
In toepassing van artikel 43, §5, 1° van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 worden, als er een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, de op die raamovereenkomst gebaseerde opdrachten gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren.
Om deze visie te realiseren, maakt stad Antwerpen gebruik van het bestaande raamcontract dat in 2021 is aangegaan met Tractebel en SWECO. Zoals voorgeschreven in het contract werd eerst aan Tractebel gevraagd een offerte op te maken. Zij gaven echter aan geen ruimte meer te hebben in hun planning voor een dergelijke opdracht. In tweede instantie werd een offerte aan SWECO gevraagd.
BUUR, onderdeel van SWECO, zal zijn uitgebreide kennis en ervaring in het ontwerpen van openbaar vervoerssystemen in binnen- en buitenland ter beschikking stellen en garant staan via een multidisciplinair team van experts voor een kwalitatieve uitvoering van de opdracht. De uitvoering gebeurt via een stapsgewijze aanpak in vijf fasen:
Op regelmatige basis zullen de nodige overlegmomenten plaatsvinden. De vijfde en laatste fase, het eindrapport, geeft stad Antwerpen inzicht in de kosten (technische risico's, financiële haalbaarheid) en de baten (maatschappelijke meerwaarde, behalen klimaatdoelen, uitbreiding kwaliteit en capaciteit huidig openbaar vervoer) bij het realiseren van een nieuw metronetwerk in Antwerpen.
Voor deze opdracht werd bestelbon 4005593861 voor een bedrag van 128.437,14 EUR (inclusief btw) opgemaakt.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWECO Belgium Arenbergstraat 13-1 1000 Brussel ondernemingsnummer: 0405.647.664 rekeningnummer: BE97 2200 7208 2049 | 128.437,14 EUR (inclusief btw) | budgetplaats:5153500000 budgetpositie:214 functiegebied:2LMS010401M03367 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2SA020200 budgetperiode:2400 | 4005593861 |