Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_CBS_00965 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140079. Sint-Rochusstraat 98. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00965 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140079. Sint-Rochusstraat 98. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_00965 - Omgevingsvergunning - OMV_2023140079. Sint-Rochusstraat 98. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023140079

Gegevens van de aanvrager:

Heleen Leysen - Sigrid  Vandemaele met als adres Sint-Rochusstraat 98 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Sint-Rochusstraat 98 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 472A13

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/4/2020: vergunning (OMV_2018149350) voor het regulariseren van een dakterras;

-          19/11/1984: vergunning (627#32066) voor een achtergevelverbouwing;

-          01/01/1952: toelating (626#14415) voor het oprichten van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning; 

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing bestaande uit 3 bouwlagen met plat dak; 
  • gebouwd volgens bel-etageprincipe;
  • bouwdiepte van de 3 bouwlagen is 12,75m;
  • op de 1ste verdieping achteraan is er een buitentrap met platform;
  • achteraan op de 2de verdieping werd een deel van het volume opengewerkt (dak verwijderd) en in gebruik genomen als terras; 
  • het raam van de oorspronkelijke achtergevel werd verwijderd en verplaatst naar binnen het volume (circa 1,5m van de achtergevelbouwlijn);

-          gevelafwerking:

  • gevelparement in rode gevelsteen;
  • gelijkvloerse plint bekleed met zandkleurige natuursteen; 
  • betonnen omlijsting rondom ramen verdiepingen;
  • buitenschrijnwerk in wit pvc. 

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume en gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: hoofdfunctie wonen met complementaire nevenfunctie: vrije beroep; 

-          bouwvolume:

  • op de 1ste verdieping achteraan links: terras tot 13,92m en steektrap tegen linkerscheimuur;

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk in wit pvc op de verdiepingen;
  • buitenschrijnwerk op het gelijkvloers: grijs aluminium;
  • geïsoleerde achtergevel afgewerkt in lichte gevelbepleistering;
  • achtergevel gelijkvloers deels bekleed met thermowood;
  • steektrap en balustrade in zwart gemoffeld staal. 

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning;

-          toevoegen van een complementaire nevenfunctie: vrij beroep;

-          isoleren en afwerken van de achtergevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken tussen keuken en eetplaats;

-          uitbreiden van terras eerste verdieping en plaatsen van een steektrap tegen de linker perceelsgrens.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

12 december 2023

26 december 2023

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten

De gelijkvloerse praktijkruimte heeft niet de nodige minimale hoogte van 2,6 m.

Hier is de hoogte maar beperkt tot 2,35 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor dit project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. Op de gelijkvloerse verdieping achteraan wordt een praktijkruimte ingericht als complementaire functie. De bestaande hoofdfunctie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft voornamelijk interne wijzigingen. De gelijkvloerse verdieping wordt achter de bestaande garage ingericht als praktijkruimte. Op de eerste verdieping wordt de keuken opengewerkt naar de eetruimte. Het bestaand volume van de woning blijft behouden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

Aan de voorgevel werd het gelijkvloerse buitenschrijnwerk reeds gewijzigd naar antraciet aluminium buitenschrijnwerk. Het wit pvc buitenschrijnwerk ter hoogte van de verdiepingen bleef behouden. De diversiteit in kleuren doet afbreuk aan de harmonie van het pand. Bij vervanging van het buitenschrijnwerk dient deze minstens in dezelfde kleur te worden voorzien. Aangezien de voorgevelwijzigingen geen deel uitmaken van deze aanvraag, wordt dit ter informatie meegegeven.

 

De achtergevel wordt geïsoleerd en bepleisterd. Verder worden de gelijkvloerse gevelopeningen vergroot. Het buitenschrijnwerk aan de achtergevel wordt voorzien in beige aluminium. Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein en de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context, kan de achtergevelafwerking aanvaard worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bestaande spiltrap naar de tuin wordt vervangen door een steektrap. De scheidingsmuur met de rechterbuur wijzigt niet, waardoor bestaande zichten op het aangrenzend perceel behouden blijven. In de aanvraag is hier geen bezwaar tegen ingediend. Desalniettemin dient de aanvrager te allen tijde rekening te houden met burgerrechtelijke aspecten. Mogelijke erfdienstbaarheden dienen met de buur geregeld te worden. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam.

 

De aanvraag is strijdig met artikel 21 uit de bouwcode. De interne vrije hoogte van de praktijkruimte, die in vergunde toestand een berging is, is slechts 2,35 m. Dit is niet conform de minimaal vereiste vrije hoogte van 2,60 m. Aangezien de plannen aangeven dat de vloerplaat volledig vernieuwd wordt, kan hieraan geremedieerd worden. In voorwaarde wordt opgenomen de vloer te verlagen waar nodig om een interne vrije hoogte van 2,60 m te bekomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De vloer van de praktijkruimte en bureel op de gelijkvloerse verdieping te verlagen om een interne vrije hoogte van 2,60 m te bekomen in het bureau en de praktijkruimte.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 november 2023

Volledig en ontvankelijk

12 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

11 maart 2024

Verslag GOA

31 januari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De vloer van de praktijkruimte en bureel op de gelijkvloerse verdieping te verlagen om een interne vrije hoogte van 2,60 m te bekomen in het bureau en de praktijkruimte.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.