Terug
Gepubliceerd op 12/02/2024

2024_CBS_00953 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162283. Lange Slachterijstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00953 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162283. Lange Slachterijstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_00953 - Omgevingsvergunning - OMV_2023162283. Lange Slachterijstraat 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023162283

Gegevens van de aanvrager:

de heer Paul Hendrikse met als adres Lange Slachterijstraat 11 te 2060 ANTWERPEN

Ligging van het project:

Lange Slachterijstraat 11 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 422N12

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          23/06/1950: toelating (18#27136) voor binnenveranderingen;

-          25/01/1946: toelating (18#20163) voor gevelveranderingen;

-          16/10/1931: toelating (1931#40219) voor gevel- en binnenveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning met een gelijkvloerse vleeshal als nevenfunctie;

-          3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          perceel volledig bebouwd;

-          voorgevel:

  • gelijkvloers: poort met keramische tegels rondom;
  • eerste verdieping: rode gevelsteen met houten schrijnwerk;
  • tweede verdieping: zinken bekleding boven de kroonlijst met houten schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          verbouwde eengezinswoning;

-          gelijkvloerse invulling als multifunctionele ruimte bij de eengezinswoning;

-          eerste verdieping achteraan uitgebreid tot tegen de achterste perceelsgrens;

-          vide tussen eerste en tweede verdieping + dakkoepels;

-          voorgevel:

  • gelijkvloers: wit aluminium raamgeheel met afgekapte tegels rondom;
  • eerste en tweede verdieping: wit aluminium schrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          verbouwde eengezinswoning met gelijkvloerse invulling als multifunctionele ruimte bij de eengezinswoning;

-          3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          perceel volledig bebouwd;

-          eerste verdieping achteraan uitgebreid tot tegen de achterste perceelsgrens;

-          vide tussen eerste en tweede verdieping + dakkoepels;

-          voorgevel:

  • gelijkvloers: raamgeheel in wit aluminium schrijnwerk met keramische tegels rondom;
  • eerste verdieping: rode gevelsteen met wit aluminium schrijnwerk;
  • tweede verdieping: zinken bekleding boven de kroonlijst met wit aluminium schrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

20 december 2023

28 december 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

20 december 2023

4 januari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de keuken heeft voor een gedeelte een hoogte van slechts 2m46 in plaats van de minimaal vereiste 2m60.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een klein fluviale overstromingskans onder toekomstig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden. Op het gelijkvloers van de woning was een vleeshal gevestigd. Door de sluiting van het slachthuis worden deze vleesverwerkende bedrijven stelselmatig omgevormd naar andere functies. De oppervlakte van de oorspronkelijke vleeshal uit de aanvraag bedraagt echter minder dan 100 m² en wordt beschouwd als een complementaire functie aan het wonen. De omvorming van de vleeshal naar een polyvalante ruimte is vrijgesteld van vergunningsplicht. De woonfunctie blijft de hoofdfunctie en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het perceel meet 10,64 m op 3,86 m en is op het gelijkvloers volledig bebouwd.

Op de 1ste verdieping is tegen de achterperceelsgrens een kleine area voorzien. De voorliggende aanvraag voorziet in een beperkte volume-uitbreiding door de inname van de area waardoor ook de 1ste verdieping volledig bebouwd wordt. Deze uitbreiding gebeurt tegen de hoger opgaande scheimuren en heeft bijgevolg geen bijkomende negatieve invloed op de buurpercelen.

Een perceelsbreed daklicht ter hoogte van de achtergevel voorziet in de nodige daglichttoedtreding op de 1ste verdieping.

Door deze ingreep verhoogt zowel de lichtinval als de woonkwaliteit ten opzichte van de vergunde toestand. Deze uitbreiding kan gunstig beoordeeld worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gelijkvloers wordt voorzien van nieuw schrijnwerk in wit aluminium en wordt opnieuw bekleed met keramische tegels conform de oorspronkelijk vergunde situatie. Keramische tegels waren algemeen gangbaar in de omgeving van het slachthuis en zijn nog steeds veelvuldig aanwezig in de Lange Slachterijstraat. De kleur wordt gewijzigd van wit naar donkergroen.

De geveluitwerking is in overeenstemming met het referentiebeeld van de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is gelegen in zone met een kleine kans op fluviale overstromingen en een middelgrote kans op pluviale overstromingen en werd daarom ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Omgeving/Water. Zij adviseren de aanvraag gunstig:

“De aangevraagde werken hebben geen verlies aan overstromingsvolume tot gevolg en zullen de schade als gevolg van overstromingen niet vergroten. In het advies wordt als aandachtspunt meegegeven dat terugslagkleppen op de afvoerleidingen de terugstroom van rioleringswater kunnen verhinderen. Op volgende website worden oplossingen aangereikt om gebouwen te beschermen tegen waterindringing: https://www.vmm.be/water/overstromingen/hoe-je-woning-beschermen/

 

De vrije hoogte van de keuken, de leefruimte en de slaapkamer varieert tussen 2,30 m en 2,48 m. Dit is lager dan de laatst vergunde toestand en strijdig met artikel 21 van de bouwcode. Het aanbrengen van isolatie aan de binnenzijde afgewerkt met een vals plafond en het aanbrengen van een nieuwe vloerafwerking op de eerste verdieping zijn de oorzaak van de verminderde vrije hoogte ten opzichte van de laatst vergunde toestand. In bestaande woningen moeten verschillenden belangen met elkaar afgewogen worden bij energetische renovatie.

Door de toevoeging van daklichten en de ruime, centrale vide met dakkoepel verbetert de woonkwaliteit binnenin de woning waardoor een uitzonderlijke afwijking van artikel 21 toegelaten kan worden voor nieuwe vrije hoogte na de energetische renovatie.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 december 2023

Volledig en ontvankelijk

20 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

18 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

19 maart 2024

Verslag GOA

29 januari 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.