Terug
Gepubliceerd op 19/02/2024

2024_CBS_01309 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/02/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bart De Wever, burgemeester; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2024_CBS_01309 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_01309 - District Berendrecht, Zandvliet en Lillo. Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Antwerpsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet, Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat dat goedgekeurd werd door het college op 12 mei 2021 (jaarnummer 3917);
  • is deels gelegen in een zone 50 en een zone C21 (3,50 ton), uitgezonderd laden en lossen, gekend als wijk “Den Hoek”;
  • maakt deel uit van de dorpskernen Berendrecht-Zandvliet waar de toegang verboden wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;

De Kalmthoutsebaan in het district Berendrecht, Zandvliet, Lillo:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8474);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Otterstraat"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Keyserstraatje, Kalmthoutsebaan en Putsebaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Naar aanleiding van de vraag van de dienst programmatie, erfgoed & projecten van het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo betreffende de plaatsing van een kunstwerk heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) de verkeersreglementering ter hoogte van het kruispunt van de Antwerpsebaan en Kalmthoutsebaan herbekeken. Dit voor een periode van één (1) jaar. Na het verstrijken van deze termijn zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Op het verkeerseiland wordt door het district een kunstwerk geplaatst. Daartoe wordt de huidige reglementering aangepast en verkeersborden en markeringen herschikt, om het verkeerseiland maximaal vrij te maken van verkeersborden. Dit wordt via een proefopstelling opgezet in functie van de realisatie in februari.

Via een proefopstelling worden volgende maatregelen doorgevoerd:

  • de verplichting wordt opgelegd om rechtsaf te rijden ter hoogte van het plein voor voertuigen komende van de zuidelijke zijde van de Kalmthoutsebaan;
    het verkeersbord D1f wordt aangebracht;
  • de verplichting wordt opgelegd om rechtuit te rijden ter hoogte van het plein voor voertuigen komende van het zuidelijk deel van de Antwerpsebaan;
    het verkeersbord D1a wordt aangebracht;
  • de zichtbaarheid van het plein wordt verhoogd voor bestuurders komende van het noorden;
    het verkeersbord F21 wordt duidelijk opgesteld en de boordstenen worden wit gemarkeerd;
  • de verplichting rechtsaf te rijden ter hoogte van het plein wordt visueel geaccentueerd.
    een verkeersgeleider wordt gemarkeerd aan de zuidzijde van het plein.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 19 januari 2024 Gunstig advies
Districtscollege, advies van 5 februari 2024 (jaarnummer 28) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Antwerpsebaan / Kalmthoutsebaan, district Berendrecht, Zandvliet en Lilo, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/ Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.