Op datum van 2 juni 2023 vroeg Marie-Louise Thys om het pand gelegen Nationalestraat 51, district Antwerpen, op te nemen in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning.
De beoordeling van de aanvraag gebeurde aan de hand van volgende gegevens:
1. Bestaande juridische toestand
Kadastrale gegevens:
Het pand, Nationalestraat 51, district Antwerpen, met kadastrale ligging (afd. 4) sectie D 1011 D is kadastraal gekend als een huis met een handelsbestemming met particuliere ingang naar drie afzonderlijke woongelegenheden.
Voor dit pand werden de volgende relevante vergunningen verleend:
Overtredingen:
Er werd geen proces-verbaal van overtreding teruggevonden.
Iedere constructie waarvan aangetoond is dat ze gebouwd werd vóór 22 april 1962 ofwel tussen deze en vóór de eerste invoering van het gewestplan Antwerpen (3 oktober 1979, van kracht 9 november 1979), dient te worden opgenomen in het vergunningenregister als “vergund geacht” in toepassing van artikel 5.1.3. §1 en §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening.
Regelgeving bevoegdheid:
Het college is bevoegd in het kader van de opmaak van het vergunningenregister en de actieve onderzoeksplicht in toepassing van artikel 5.1.3 §1 en §2, en artikel 7.6.2. §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het voorwerp
De aanvraag betreft de vraag tot opname in het vergunningenregister van een constructie met de functies van ‘detailhandel’ en ‘wonen’ en 3 afzonderlijke woonentiteiten.
De bewijsvoering
Volgens de kadastrale gegevens werd het pand tussen 1875 en 1899 voor de eerste maal in gebruik genomen. Kadastraal is het pand gekend als een huis met een handelsbestemming en een particuliere ingang naar drie afzonderlijke woongelegenheden. Volgens dezelfde kadastrale gegevens is het pand opgetrokken over vier bouwlagen.
Verder blijkt uit de kadastergegevens, dat vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979, er reeds drie afzonderlijke wooneenheden aanwezig waren in het gebouw.
Het huidige aantal aangevraagde zelfstandige woonentiteiten in het pand bedraagt: drie.
Uit de kadastergegevens blijkt dat er, vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979, reeds drie zelfstandige woningen aanwezig waren in het pand.
De aangeleverde huurcontracten omvatten alle een periode van ná de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979, en leveren daarom geen doorslaggevend bewijs voor het aantal aanwezige woonentiteiten in het pand, vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979.
Ook de aangeleverde verslagen van ‘Onderzoek elektrische installatie op laagspanning en zeer lage spanning’, dateren alle van ná de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen, en leveren daarom geen doorslaggevend bewijs voor het aantal aanwezige woonentiteiten in het pand, vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979.
Als bewijsvoering voor de bestaande functies en het bestaande aantal afzonderlijke woonentiteiten in het pand, levert de aanvrager foto’s aan van vier gas- en vijf elektriciteitsmeters in de kelder. De datums vermeld op deze meters dateren alle van ná de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen; bijgevolg is de aanwezigheid van deze gas- en elektriciteitsmeters onvoldoende bewijs dat de bestaande opdeling van het pand in drie afzonderlijke wooneenheden dateert van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979.
Uit lezing van de aangeleverde bouwplannen van de bestaande toestand van het gebouw, valt echter op te maken dat de huidige inrichting van iedere bouwlaag, duidelijk aangeeft dat er reeds van bij de oprichting van het gebouw de intentie aanwezig was om per bouwlaag een woonentiteit te voorzien.
Gezien er geen bewijzen werden teruggevonden waaruit duidelijk blijk dat de drie afzonderlijke woonentiteiten pas na de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen tot stand zijn gekomen, dient geoordeeld dat het bestaande aantal woonentiteiten reeds van bij de oprichting van het gebouw aanwezig waren en dus dateren van voor de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979.
Zowel de interne indeling van de bovenliggende verdiepingen alsook de drie afzonderlijke woonentiteiten in het pand, kunnen beschouwd worden als voldoende bewezen aanwezig te zijn van vóór de eerste inwerkingtreding van het gewestplan-Antwerpen op 9 november 1979 en kunnen bijgevolg opgenomen worden in het vergunningenregister als zijnde geacht vergund.
Zowel de volledige interne indeling als de functie ‘detailhandel’ van de benedenverdieping maakten integraal deel uit van een reeds vergunde stedenbouwkundige vergunning uit 2016. Ook het aanpassen en verbouwen van de voorgevel op de benedenverdieping, was toen onderdeel van de aanvraag. Na controle van de aangeleverde bouwplannen en de foto’s van Google Street View blijkt dat zowel de bestaande indeling van de benedenverdieping alsook de gelijkvloerse handelsfunctie en het uitzicht van de voorgevel van het pand, ongewijzigd zijn gebleven ten opzichte van het goedgekeurde bouwplan uit 2016. Bijgevolg zal de bestaande inrichting, de gelijkvloerse functie ‘detailhandel’ en het voorgevelaanzicht van dit pand niet mee beoordeeld worden binnen deze aanvraag.
Conclusie
Voorgaande bewijst voldoende dat de bestaande constructie met de functie wonen en drie afzonderlijke woonentiteiten, dateert van voor het van kracht zijnde gewestplan (9 november 1979). Bijgevolg kunnen beide opgenomen worden in het vergunningenregister als zijnde geacht vergund.
Zowel de indeling alsook de functie ‘detailhandel op de benedenverdieping en het bestaande voorgeveluitzicht maken integraal deel uit van een op 14 oktober 2016 vergunde stedenbouwkundige vergunning, en worden bijgevolg niet mee beoordeeld binnen deze aanvraag.
Het college neemt kennis van de opname van de bestaande constructie Nationalestraat 51, district Antwerpen, inclusief de functie van wonen en drie afzonderlijke woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning. De huidige indeling alsook de functie detailhandel op de benedenverdieping en het bestaande voorgeveluitzicht blijven vergund conform de op 14 oktober 2016 vergunde stedenbouwkundige vergunning.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan het kadaster voor eventuele aanpassing van de kadastrale gegevens. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ stadstoezicht (MV/ST) voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen aan maatschappelijke veiligheid/ bestuurlijke handhaving (MV/ BH)voor eventueel verder gevolg. |
SW/V/SV | Een duplicaat van deze beslissing te bezorgen DL/huisnummering voor eventuele aanpassing van de gegevens. |