Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Adviezen | (door)startoverleg N120 x N130 (door)startoverleg N120 x N130 startoverleg SG N120 x N130 overleg lichtenregeling N120 x N130 Projectstuurgroep Unieke Verantwoordingsnota Coördinatie overleg Openbaar Domein - gunstig advies definitief ontwerp | 27 januari 2022 2 mei 2022 7 oktober 2022 6 februari 2023 29 juni 2023 2 oktober 2023 | |
definitief ontwerp | Districtscollege Deurne - goedkeuring - gunstig advies definitief ontwerp | 19 februari 2024 | 44
|
De Bisschoppenhoflaan en de Merksemsesteenweg (noordelijke tak) is een gewestweg en valt onder bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Voetpaden, groen en riolering zijn in wezen ten laste van stad Antwerpen. Openbaar vervoersinfrastructuur behoort De Lijn toe.
Het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei is al enkele jaren een zwart punt en werd tot hiertoe buiten de studiegebieden gehouden van de herinrichtingsdossiers (verhoging brug N130, ventwegen Merksemsesteenweg en zuidelijk deel Lakborslei). De studie rond de herinrichting van het kruispunt N120 x N130 startte eind 2018. Na een onderzoek naar verschillende oplossingsrichtingen werd in de startnotafase een voorkeursoplossing op tafel gelegd. Op de GBC van 21 mei 2019 werd de vraag geformuleerd om bijkomende varianten te onderzoeken via een aanvullende opdracht. Vanwege andere prioriteiten is de heraanleg van het kruispunt N120 x N130 on-hold geplaatst.
AWV en de stad Antwerpen willen het kruispunt aanpakken om de verkeersveiligheid en afwikkeling van het kruispunt te verbeteren. Begin 2022 vond een doorstartoverleg plaats om verder te gaan met het dossier als unieke verantwoordingsnota. Uit onderzoek blijkt dat de opstelstroken voor het links afslaand verkeer op de N120 tijdens de spitsmomenten niet lang genoeg zijn en er een slechte oversteekbaarheid voor de actieve weggebruikers is. Er werd eveneens nagegaan of, met het oog op een betere verkeersdoorstroming, de mogelijkheid bestaat het kruispunt compacter te maken. Voor het kruispunt werden verschillende scenario’s uitgewerkt in de vorm van microsimulaties voor de verkeerslichtenregeling. Er werd een voorkeursscenario gekozen en verder uitgewerkt.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Lakborslei is een bovenlokale weg. Het zuidelijk deel Merksemsesteenweg is een lokale weg.
Het college is bevoegd voor bovenlokale budgetten en de mobiliteitsvoorwaarden.
De Bisschoppenhoflaan (N120) en de Merksemsesteenweg (N130) zijn gewestwegen en vallen onder de bevoegdheid van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei zal niet volledig heraangelegd worden, beperken ons tot de delen die nodig zijn voor de herinrichting van het kruispunt. Dit ontwerp heeft de volgende gevolgen:
Het benodigde krediet zal voorzien worden op 2LMS010302M01529/5153000000/224/SUB_NR/2400 voor de werken en 2LMS010402M01647/5151000000/225/SUB_NR/2400 voor het plaatsen van de hoppinpaal en nietjes via ika-light vanuit de cluster Mobiliteit 2LMS019801A00000/5150980000/224/SUB_NR/2400.
Het college keurt het definitief ontwerp (19 januari 2024) goed voor de aanpassingswerken op het kruispunt Bisschoppenhoflaan - Merksemsesteenweg - Lakborslei.