Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 17 februari 2023 (jaarnummer 989) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Borgerhout goed.
Het college keurde in zitting van 31 maart 2023 (jaarnummer 2068) de proefopstelling uitbreiding bestaande locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.
Het college keurde in zitting van 7 april 2023 (jaarnummer 2261) en 5 mei 2023 (jaarnummer 3016) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed.
Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.
MPA AG legt nu deze nieuwe locaties ter goedkeuring voor.
Nieuwe locaties
MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Borgerhout
Aangezien er in de Kattenberg reeds één paal met twee plaatsen aanwezig is, wordt deze uitgebreid met één extra laadpaal en één plaats.
Aangezien er voor de Prins Leopoldstraat, Van Geertstraat en Wijnegemstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld en worden er ineens twee plaatsen ingericht.
Alle voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen worden vanaf heden ingericht met een maximale lengte van 5,5 meter, in tegenstelling tot wat er op het plan vermeld staat.
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien tenzij expliciet anders vermeld. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
Het districtscollege geeft ongunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout. Het betreft onderstaande locaties:
Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout onder voorwaarden dat de handhaving op het gebruik van de palen wordt gegarandeerd en dat er op korte termijn wordt gewerkt aan een clustering van de laadpalen in de buurt. Het betreft onderstaande locatie:
Het college keurt de proefopstelling uitbreiding en nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Borgerhout goed. Het betreft onderstaande locaties: