Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01379 - Omgevingsvergunning - OMV_2023114615. Florastraat 173. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01379 - Omgevingsvergunning - OMV_2023114615. Florastraat 173. District Borgerhout - Goedkeuring 2024_CBS_01379 - Omgevingsvergunning - OMV_2023114615. Florastraat 173. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023114615

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Charlotte van Riel met als adres Joos van den Steenelei 67 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Florastraat 173 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 25 sectie A nr. 17G9

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de dakconstructie van een eengezinswoning met omvorming van de uitbouw tot een patio

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          26/10/1970: vergunning (179#6387) voor voorgevelveranderingswerken.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • nokhoogte 10,82 m;
  • kroonlijsthoogte 8,52 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in simili bezetting;

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwd perceel.

 

Bestaande toestand  

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met zadeldak; 
  • nokhoogte 10,82 m;
  • kroonlijsthoogte 8,52 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in beige bezetting;
  • dorpels en plint in natuursteen;
  • witgeschilderde dorpel in natuursteen 1ste verdieping;
  • buitenschrijnwerk in donkerblauw pvc;

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwd perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak;
  • nokhoogte 11,23 m;
  • kroonlijsthoogte 8,52 m;
  • bouwdiepte linkerzijde tot aan achterste perceelsgrens, rechterzijde 5,87 m;
  • terras in hellend dak op de tweede verdieping aan de voorgevel;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in grijze cementering of grijze panelen;
  • dorpels en plint in prefab beton;
  • buitenschrijnwerk in donkerblauwe pvc;
  • mansardeverdieping in wit-grijze leien;

-          inrichting:

  • inrichten van een open ruimte op het gelijkvloers, achteraan het perceel.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de achterbouw op het gelijkvloers;

-          plaatsen van een nieuw dakvolume;

-          wijzigen van de scheimuur op de rechter perceelsgrens; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring. 

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    • Een gevelafwerking in plaatmateriaal kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving.
    • De voorgestelde dakvorm kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd voor de omgeving.
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: De natuurstenen dorpels en plint worden vervangen door prefab beton.
  • artikel 12 Levendige plint: Het gelijkvloers van het gebouw dat aan de openbare weg grenst, bevat aan de straatzijde geen verblijfs-, horeca-, kantoor- of handelsruimte maar een fietsenberging. De gevelbreedte bedraagt 4,71 m maar er wordt niet aangetoond dat er nog voldoende contact tussen de woning en de straat is.
  • artikel 43 Septische putten: Het is onduidelijk of de septische put wordt gesupprimeerd.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit). 

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). 

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De geacht vergunde eengezinswoning omvat een gesloten bebouwing met een onderkelderde hoofdbouw van twee bouwlagen onder een zadeldak. Deze is aangevuld met een achterbouw van 3 bouwlagen langs de linker perceelsgrens en 1 bouwlaag langs de rechter perceelsgrens. Op het niveau van het gelijkvloers is het volledige perceel volgebouwd.

 

In voorliggende aanvraag wordt de bouwdiepte ingekort, tot 5,87 m langs de rechter perceelsgrens, om een tuin te creëren. Hierbij worden de bijgebouwen op het gelijkvloers afgebroken. Open en onverharde binnengebieden zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteiten van een wijk. Open binnengebieden brengen niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht in tegenstelling tot bebouwde oppervlakten en wegen. De voorgestelde ontpitting wordt dan ook gunstig onthaald. 

 

Het bestaande zadeldak wordt vervangen door een mansardedak dat het gabarit van de rechter aanpalende grotendeels volgt.

Gelet op de bouwdiepte van het pand is een afwijking op artikel 6 aanvaardbaar op voorwaarde dat ook voor het achterste dakvlak het gabarit van de rechteraanpalende wordt gevolgd.
 

Visueel-vormelijke elementen

De legende is niet duidelijk wat de afwerking van de voorgevel betreft. Zo zou de gevel worden afgewerkt in een grijze cementering of in grijs plaatmateriaal.

Plaatmateriaal als gevelafwerking is niet kenmerkend in de omgeving.

Door de afwerking in simili worden vermoedelijk de imitatie natuursteen platen verward met echte natuursteen platen.

Een afwerking in grijze cementering is wel aanvaardbaar mits deze wordt voorzien in een lichte kleurstelling. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning. 

 

Volgens de legende zijn de dorpels en plint uitgevoerd in prefab beton. Dit stemt niet overeen met de aangeleverde foto’s waarop een plint en dorpels te zien zijn in natuursteen.

Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd de bestaande dorpels en plint in natuursteen te behouden en niet te schilderen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Artikel 12 van de Bouwcode legt een levendige plint in gebouwen op om straten aangenamer te maken om in te wonen en te wandelen. Aan de voorgevel wenst men een fietsenberging te voorzien, wat de facto geen levendige ruimte is. Artikel 12 van de bouwcode voorziet echter in de mogelijkheid tot het toelaten van een fietsenberging aan de straatzijde, conform artikel 25 van de bouwcode, bij woningen met een gevelbreedte van minder dan 5 meter, indien aangetoond kan worden dat er nog voldoende contact tussen de woning en de straat mogelijk is.

Indien de inkomhal ook als verblijfsruimte kan worden gebruikt voldoet voorliggende voorstel hieraan.

Bijgevolg zal worden opgelegd de muur tussen de fietsenberging en de inkom te supprimeren opdat deze ruimte ook als verblijfsruimte kan functioneren. 

 

De nieuwe toestand voorziet in de gedeeltelijke afbraak van de bestaande gelijkvloerse achterbouw. Hoewel de creatie van een buitenruimte de woonkwaliteit ten goede komt, blijft de bestaande funderingsplaat bewaard onder de groenaanleg in de tuinzone. Hierdoor kan het regenwater niet op natuurlijke wijze infiltreren in de bodem. Als voorwaarde voor vergunning wordt daarom opgelegd om de onderliggende funderingsplaat onder de groenzone te verwijderen.

 

Op basis van het aangeleverde bewijsmateriaal werd het bestaan van een septische put (beerput) vastgesteld in 1964. Deze septische put is niet langer aanwezig volgens de plannen van de bestaande toestand. 

Het supprimeren van de septische put zal bijgevolg worden uitgesloten van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het volledige dak het gabarit van de rechter aanpalende te laten volgen. 

3. De gevelafwerking te voorzien in licht grijze cementering.

4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden en niet te schilderen. 

5. De ondergrondse constructie/funderingsplaat in de tuinzone te verwijderen.  

6. Het supprimeren van de septische put wordt uitgesloten van vergunning. 

7. De muur tussen de fietsenberging en de inkom te supprimeren en deze gehele ruimte ook als verblijfsruimte te voorzien.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 september 2023

Volledig en ontvankelijk

21 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

19 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

20 maart 2024

Verslag GOA

21 februari 2024

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het volledige dak het gabarit van de rechter aanpalende te laten volgen.

3. De gevelafwerking te voorzien in licht grijze cementering.

4. De bestaande elementen in natuursteen te behouden en niet te schilderen.

5. De ondergrondse constructie/funderingsplaat in de tuinzone te verwijderen. 

6. Het supprimeren van de septische put wordt uitgesloten van vergunning.

7. De muur tussen de fietsenberging en de inkom te supprimeren en deze gehele ruimte ook als verblijfsruimte te voorzien.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.