Terug
Gepubliceerd op 26/02/2024

2024_CBS_01358 - Omgevingsvergunning - OMV_2023126023. Heizegemweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/02/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_01358 - Omgevingsvergunning - OMV_2023126023. Heizegemweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_01358 - Omgevingsvergunning - OMV_2023126023. Heizegemweg 11. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023126023

Gegevens van de aanvrager:

BVBA ILLUMINATION DESIGN AND DEVELOPMENT met als adres Putsesteenweg (C) 105 te 2920 Kalmthout

Gegevens van de exploitant:

BV Edifice (0740973201) met als adres Putsesteenweg (C) 105 bus 1 te 2920 Kalmthout

Ligging van het project:

Heizegemweg 11 te 2030 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 15 sectie C nr. 258Y

waarvan:

 

-          20230926-0021

afdeling 15 sectie C nr. 258Y (IDD-IIOA)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

regularisatie werkhal

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

-          5/09/1983: stedenbouwkundige vergunning (18/63064-16656/B/) voor een diepvriescel.

-          4/10/1974: stedenbouwkundige vergunning (18/56288/B/) voor een opslagplaats en burelen;

-          9/11/1973: stedenbouwkundige vergunning (18/55780/B/) voor een opslagplaats, frigo's, burelen, conciergewoning. Deze vergunning werd niet uitgevoerd en is vervallen.

 

(Geacht) vergunde toestand

* functie: 

  > industrie met inpandig een kantoor. In het pand zijn diepvriescellen aanwezig.

 

* bouwvolume:

  > 1 bouwlaag met hellend dak;

  > brutovloeroppervlakte bedraagt circa 2.675 m², de nokhoogte bedraagt 8,80 meter, de kroonlijst zit op 4,90 meter;

  > inclusief aangebouwde koelruimte (115 m²) met luifel (31 m²) tegen voorgevel, met afhellend dak.

 

* gevelafwerking:

  > stalen gevelbekleding in een witte kleur;

  > dubbele poort, verdiept aangelegd ten opzichte van het omliggende maaiveld.

 

* inrichting:

  > het gebouw staat centraal op het terrein. Zowel tegen het gebouw langs de straatzijde, in de noordoostelijke hoek van het terrein als in het gebouw zelf tegen de achtergevel zijn parkeerplaatsen voorzien, respectievelijk 12, 8 en 8 stuks. Er is evenwel geen verharding voorzien.


Opgemerkt wordt dat op een luchtfoto, gedateerd op 18 juli 1979, zijnde vóór de inwerkingtreding van het Gewestplan Antwerpen, reeds een plat dak met lichtstraten zichtbaar is. Deze dakvorm kan aldus onder het vermoeden van vergunning vallen.

 

Bestaande/nieuwe toestand

* bouwvolume:

  > 1 bouwlaag met plat dak;

  > brutovloeroppervlakte bedraagt circa 2.845 m², de dakrand zit op 7,90 meter hoogte.

 

Zonder voorafgaandelijke vergunningsaanvraag werden enkele werken uitgevoerd. De aanvrager wenst deze met voorliggende aanvraag te regulariseren. Het betreft:

-          Handelingen aan de werkhal:

  • Verhogen van de dakrandhoogte van 6,22 meter naar 7,90 meter;
  • Aanpassing van de gevelbekleding door het nieuw plaatsen van stalen sandwichpanelen, inclusief nieuwe en vernieuwde gevelopeningen;
  • Aanpassen van de oppervlakte van de vriescel aan de voorgevel van het gebouw en het verwijderen van de luifel. De functie werd eveneens aangepast naar kantoor;

-          Plaatsen van terreinafsluiting en poorten;

-          Aanleggen van verhardingen rondom het gebouw:

  • Nieuwe asfaltverharding langsheen de perceelsgrens met de buur;
  • Nieuwe stelconverharding achter het gebouw;
  • Nieuwe verharding vooraan het gebouw, hierbij werd de bestaande afrit verhoogd tot het niveau van het omliggende maaiveld;

-          Grond gewoonlijk gebruiken voor parkeren van voertuigen.


Inhoud van de aanvraag

-          Handelingen aan de werkhal:

  • Volume-uitbreiding door het verhogen van het platte dak naar 7,90 meter dakrandhoogte;
  • Volume-uitbreiding door nieuwe positie gevels;
  • Aanpassing van de gevelbekleding door het nieuw plaatsen van stalen sandwichpanelen, inclusief nieuwe en vernieuwde gevelopeningen;
  • Omvormen van koelruimte vooraan naar kantoor en verwijderen van de bijhorende luifel;

-          Plaatsen van terreinafsluiting en poorten;

-          Aanleggen van verhardingen;

-          Reliëfwijziging;

-          Grond gewoonlijk gebruiken voor parkeren van voertuigen.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorgeschiedenis

Het betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit.

 

Inhoud van de aanvraag

Deze aanvraag betreft een nieuwe ingedeelde inrichting of activiteit voor metaalbewerking.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

10.000 liter

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

1.000 liter

29.5.2.1°a)

smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, wanneer volledig gelegen in een industriegebied.

24,82 kW

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen

29 december 2023

19 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Elia Contact Center Noord

29 december 2023

2 februari 2024

Voorwaardelijk gedeeltelijk gunstig

Fluxys

29 december 2023

24 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges) - Terreinen

29 december 2023

24 januari 2024

Gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

29 december 2023

15 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Infrabel Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant

29 december 2023

11 januari 2024

Geen bezwaar

Dienst Pipeline

29 december 2023

5 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

29 december 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

Over het goed loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. In het gebied, aangeduid met deze overdruk, zijn alle handelingen toegelaten voor de aanleg, de exploitatie en de wijzigingen van een hoogspanningsleiding en haar aanhorigheden. De aanvragen voor vergunningen voor een hoogspanningsleiding en aanhorigheden worden beoordeeld rekening houdend met de in grondkleur aangegeven bestemming.

De in grondkleur aangegeven bestemming is van toepassing voor zover de aanleg, de exploitatie en wijzigingen van de bestaande hoogspanningsleiding niet in het gedrang worden gebracht.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Grotendeels geldt hier eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Noorderlaan ten noorden heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel met de Noorderlaan en ten westen van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat.

Het Leopolddok ten zuiden en het 6e Havendok ten westen van de aanvraag hebben als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. De sporen ten noordoosten van de aanvraag hebben als bestemming Gebied voor spoorinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag, gezien de werken aan de daken en luifel, de volume-uitbreiding, het (her-)aanleggen van verhardingen en de werken aan de vuilwaterriolering (plaatsing IBA). Er is een oppervlakte-uitbreiding van de daken met zo’n 140 m². Hiervoor dient een hemelwaterput van 14.000 liter aangelegd te worden. De aanvrager geeft zelf aan dat de herbruikmogelijkheden minimaal zijn gezien de huidige bezetting van 5 werknemers. Nochtans zijn er in het gebouw 10 toiletten en 2 urinoirs aanwezig en voor zo’n 450 m² aan kantoorruimtes. Het gebouw is dus duidelijk voorzien op een (toekomstige?) grotere tewerkstelling ter plaatse. De hemelwaterputten dienen aldus niet op de huidige bezetting gedimensioneerd te worden, maar dienen rekening te houden met de normale bezetting volgens de gebouwkarakteristieken.

 

Naast de plaatsing van een hemelwaterput is ook het voorzien van een infiltratievoorziening verplicht. De aanvrager verklaart evenwel dat de stelconverharding achteraan het gebouw afwatert naar de achterliggende groenzone waar het op natuurlijke wijze kan infiltreren, waardoor deze niet onder toepassing van de hemelwaterverordening valt.

 

De nieuwe asfaltverharding (243 m² volgens opmeting op plan) tegen de perceelsgrens met de buur helt af naar de goot die zich op het perceel van de buur bevindt volgens het inplantingsplan. Hemelwater mag niet afgewenteld worden naar naburige percelen. Deze verharding dient waterdoorlatend aangelegd te worden, met een maximale helling van 2% om infiltratie op eigen terrein mogelijk te maken.

 

De verharding vooraan het gebouw ligt vlak volgens inplantingsplan en terreinprofiel. Er bevindt zich hier geen groenzone.Voor deze 88 m² aan nieuwe verharding, tesamen met de nieuwe dakoppervlakte (140 m²), dient alsnog een infiltratievoorziening geplaatst te worden conform de hemelwaterverordening met een infiltratievolume van 52 m² (rekening houdend met de aangrenzende bestaande constructies en de hemelwaterput). Deze dient bovengronds met een maximale diepte van 50 cm voorzien te worden, bij gebrek aan infiltratieproeven.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Sectorale regelgeving

MER-screening:

Bij de beslissing over de volledig- en ontvankelijkheid is beslist dat de aanvraag geen betrekking heeft op een project als vermeld in bijlage I, II of III van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004 houdende vaststelling van de categorieën van projecten, onderworpen aan milieueffectrapportage (milieueffectrapport). Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is gelegen in een zone waarvoor het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge is aangewezen als adviesinstantie. Een adviesvraag is echter niet vereist.

 

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

 

Het project is deels gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is deels gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt, mits voorzien wordt in een waterdoorlatende verharding langs de perceelsgrens met de buur en een infiltratievoorziening waarop de verharding vooraan het gebouw aangesloten wordt.

 

Omgevingstoets

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Functionele inpasbaarheid

Een bedrijf gefocust op metaalbewerking en het monteren van constructies, beschikt over een bedrijfshal met aanpalende kantoren. Het bedrijfsgebouw werd in de zomer van 2022 aangepast waarbij niet voorafgaand een omgevingsvergunning werd aangevraagd. De aanvrager wenst de werken met voorliggende aanvraag te regulariseren. 

 

De aanpassingen aan het gebouw en omgevingsaanleg dragen bij tot de verdere exploitatie van het bedrijf waardoor de aanvraag functioneel inpasbaar is.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd. De veranderingen aan het gebouw zijn beperkt qua omvang. De volume-uitbreiding gebeurt door het gebouw in de hoogte uit te breiden en de bestaande terreinaanleg wordt geoptimaliseerd. De aanvraag neemt geen extra ruimte in.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels van de bedrijfshal zijn bekleed met sandwichpanelen (vanaf 2,55 meter) in een antracietgrijze kleur op een betonnen plint. De hoogte van de bedrijfshal bedraagt 7,90 meter. Het kantoorgebouw vooraan is bekleed met dezelfde sandwichpanelen (vanaf 0,75 meter) op een betonnen plint. De hoogte van het kantoorgebouw bedraagt 4,30 meter. Inzake de kleur hebben oppervlaktes met een lage energetische reflectiefactor, wat het geval is bij donkere gevel- of dakbekleding, een negatieve invloed op het hitte-eilandeffect. Omwille van duurzaamheidseisen is het belangrijk om het hitte-eilandeffect tegen te gaan en is het dus niet wenselijk om de gevel-en dakoppervlakte in een donkergrijze kleur uit te voeren. Daar de geveloppervlakte van het kantoorgebouw vooraan beperkt is en de gevelbeplating van de bedrijfshal niet over de gehele gevel doorloopt, kan hieraan gunstig gevolg gegeven worden wat de geveloppervlakte betreft. Het dak van de aanbouw vooraan werd reeds uitgevoerd met lichte kleur. Deze lichte kleur dient overgenomen te worden bij het verhogen van het dak van de werkhal.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Advies werd gevraagd aan het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge, als beheerder van het havengebied. Zij brachten een gunstig advies uit.

 

Advies werd gevraagd aan de Brandweerzone Antwerpen. Zij brachten een voorwaardelijk gunstig advies uit. De voorwaarden en opmerkingen zijn van die aard dat het advies integraal aan de vergunning kan worden gehecht.

 

Omwille van de nabijheid van de Noorderlaan werd het advies ingewonnen van het Agentschap Wegen en Verkeer, als beheerder van deze gewestweg. Het advies is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Er wordt voor de uitvoering van de vergunning enkel verwezen naar de algemene aandachtspunten voor gewestwegen. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.

 

Omwille van de nabijheid van spoorwegen werd het advies ingewonnen van Infrabel nv, als beheerder. Zij uiten geen bezwaar tegen de aanvraag.

 

Omwille van de ligging onder een hoogspanningslijn werd het advies ingewonnen van Elia. Zij brachten een voorwaardelijk gedeeltelijk gunstig advies uit. De voorwaarden en opmerkingen uit dit advies, gericht op het veilig werken ter plaatse en het vrijwaren van de hoogspanningsleiding, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.

 

Omwille van de nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. De uitgebrachte adviezen zijn voorwaardelijk gunstig. In de adviezen en de daarbij horende bijlagen wordt verwezen naar de algemene veiligheidsvoorschriften en veiligheidsmaatregelen bij werken in de nabijheid van de pijpleiding(en), met onder meer de specifieke verplichtingen binnen de beschermde en voorbehouden zone rondom de leidingen. De voorwaarden uit deze adviezen, gericht op het vrijwaren van de integriteit van omgevende infrastructuren, met het oog op de beperking van de hinder van de geplande werkzaamheden en met het oog op de veiligheid, kunnen integraal aan deze vergunning worden gehecht.

 

Water-link heeft echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte noch automobiliteit.

 


Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

Illumination Design and Development (IDD) is gespecialiseerd in het begeleiden en ontwerpen van diverse projecten voor klanten uit de bouw, industrie, milieutechniek en (petro-)chemie. De focus ligt vooral op elektromechanica, constructie en piping.

Voor de metaalbewerkingsactiviteiten is er een vermogen van 24,82 kW aan metaalbewerkingsmachines geïnstalleerd.

 

Er is een ondergrondse mazouttank van 10.000 liter voor de verwarmingsinstallatie aanwezig. Er is een tegenstrijdigheid in het dossier met betrekking tot de aard van deze tank. In het dossier wordt namelijk gesteld dat de tank dubbelwandig is terwijl er in het keuringsattest aangeduid is dat het een enkelwandige tank betreft. Dit is niet in overeenstemming met artikel 5.6.1.2.4§1 van VLAREM II. Bijgevolg kan er geen akte genomen worden van de betreffende rubriek 6.4.1.

Het keuringsattest is bovendien niet meer geldig, een nieuwe keuring diende uitgevoerd te worden vóór 6 februari 2022.

 

Er blijkt op dit terrein al een bedrijf (VLAREM-klasse 3 K. Gjertsen: MV2002/547) aanwezig te zijn. Dit werd medegedeeld aan de exploitant in het kader van het volledig- en ontvankelijkheidsonderzoek, met de aanbeveling dat de vorige exploitant de stopzetting moet melden aan de Stad door middel van een mail aan milieuvergunningen@antwerpen.be. In een nieuwe projectinhoudversie van het dossier werd vervolgens bevestigd dat dit bedrijf hier niet meer gevestigd is en de huidige eigenaar de betrokkene zal aanspreken in verband met de stopzetting.

 

Met voorliggende aanvraag wenst men tenslotte de opslag van 1.000 liter gasflessenopslag te melden: 5 x 50 liter argon, 5 x 50 liter stikstof, 5 x 50 liter acetyleen en 5 x 50 liter propaan/butaan. De gasflessen uit groep 1 (acetyleen en propaan/butaan) staan buiten in de gasflessenopslagplaats en deze uit groep 4 (argon en stikstof) worden binnen in de werkplaats opgeslagen. De exploitant wordt gewezen op de geldende opslagregels van VLAREM II.

 

De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.

 

Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.

 

De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.

 

Advies aan het college

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient een hemelwaterput van 14.000 liter aangelegd te worden, dewelke functioneel wordt aangesloten op meerdere aftappunten.

2. De asfaltverharding langs de perceelsgrens met de buur dient waterdoorlatend aangelegd te worden, met een maximale helling van 2%.

3. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening van 52 m² aangelegd te worden, waarop daken en de verharding vooraan het gebouw dienen aangesloten te worden.

4. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Inovyn Belgium.

5. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv.

6. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset nv.


Brandweeradvies

Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Antwerpen.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld om de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren, uitgezonderd de opslag van mazout in een ondergrondse tank.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

6.4.1°

opslagplaatsen voor brandbare vloeistoffen met een totale opslagcapaciteit van 200 liter tot en met 50.000 liter uitgezonderd de gezamenlijke opslag van minder dan 5 ton gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige brandstoffen bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt;

geen aktename

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

1.000 liter

29.5.2.1°a)

smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, wanneer volledig gelegen in een industriegebied.

24,82 kW

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

29 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

27 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 maart 2024

Verslag GOA

13 februari 2024

Naam GOA

 Bieke Geypens en Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden. Het college beslist om de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren, uitgezonderd de opslag van mazout in een ondergrondse tank.

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Er dient een hemelwaterput van 14.000 liter aangelegd te worden, dewelke functioneel wordt aangesloten op meerdere aftappunten.

2. De asfaltverharding langs de perceelsgrens met de buur dient waterdoorlatend aangelegd te worden, met een maximale helling van 2%.

3. Er dient een bovengrondse infiltratievoorziening van 52 m² aangelegd te worden, waarop daken en de verharding vooraan het gebouw dienen aangesloten te worden.

4. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Inovyn Belgium.

5. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Fluxys nv.

6. Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Elia Asset nv.


Brandweervoorwaarden

Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden uit het advies van Brandweerzone Antwerpen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

17.1.2.1.1°

opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 300 liter tot en met 1.000 liter;

1.000 liter

29.5.2.1°a)

smederijen en inrichtingen voor het mechanisch behandelen van metalen en het vervaardigen van voorwerpen uit metaal met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW, wanneer volledig gelegen in een industriegebied.

24,82 kW

 

 

Artikel 4

De omgevingsvergunning wordt verleend voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.