fase | actie | datum | jaarnummer |
Scheldeboorden Linkeroever – masterplan en ontwerp publieke ruimte – principebeslissing | goedkeuring college | 24 april 2020 | 3723 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectieleidraad en procedure | goedkeuring college | 30 april 2020 | 3861 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte – selectie en bestek | goedkeuring college | 14 augustus 2020 | 6484 |
Scheldeboorden Linkeroever – opmaak masterplan en ontwerp- en uitvoeringsdossier publieke ruimte - gunning | goedkeuring college | 19 februari 2021 | 1429 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie | goedkeuring college
| 28 januari 2022 | 773 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – Analyse en visie - advies | districtsraad Antwerpen | 21 februari 2022 | 26 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever - voorontwerp
| goedkeuring college
| 14 oktober 2022 | 8439 |
infotentoonstelling
| 9 november 2022 | ||
advies sportraad | 10 november 2022 | ||
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – voorontwerp
| districtsraad Antwerpen
| 21 november 2022 | 137 |
werkatelier
| 16 februari 2023 | ||
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – definitief ontwerp
| goedkeuring college | 5 mei 2023 | 3005 |
Masterplan Scheldeboorden Linkeroever – definitief ontwerp
| districtsraad Antwerpen | 16 juni 2023 | 68 |
De Vlaamse Waterweg werkt in het kader van het Sigmaplan aan de ophoging van de dijken te Linkeroever. Het stadsbestuur grijpt de dijkophoging op Linkeroever aan om langs de Scheldeoever tegenover de Antwerpse rede een groene promenade te maken. Die zal lopen van de geplande fiets- en wandelbrug ten zuiden van de stad langs beide oevers tot aan de Oosterweelfietstunnel.
De opdracht van studiebureau Bureau Bas Smets bestaat uit twee luiken:
Het college keurde in zitting van 5 mei 2023 (jaarnummer 3005) het definitief ontwerp van het masterplan, landschapsontwerp en beheerplan Linkeroever in het district Antwerpen goed.
Het studiebureau Bureau Bas Smets heeft het landschapsontwerp voor deelgebied Scheldeboorden-zuid vertaald in een voorontwerp Publieke Ruimte
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Beatrijslaan is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor het bovenlokale budget en de mobiliteitsvoorwaarden.
Het studiebureau Bas Smets maakte een voorontwerp op. Dat vertrekt vanuit de drie centrale ambities die in masterplan werden geformuleerd: ‘een divers oeverlandschap’, ‘een continue boord, doorwaadbaar en verbonden’ en ‘een levendig park’.
Scheldeboorden-zuid wordt gekenmerkt door zijn smalle profiel en infrastructurele logica. Desondanks is de ambitie ook hier de ideeën van het masterplan waar te maken. In plaats van het gebied volledig te hertekenen, ligt de focus hier op drie hoofdambities.
een continue Scheldewandeling
Dit smalste deel van de Scheldeboorden vormt een lijn die grote waterfiguren snijdt. Wandelend op de tuimeldijk word je langs beide zijden omringd door water. Met het herdenken van dit stuk Scheldeboord is het doel het voor iedereen mogelijk te maken om deze sterke ervaring te beleven. De dijk wordt verbreed zodat voldoende ruimte is voor de Scheldewandeling en voorziet rustpunten met zicht op de rivier.
een compacte en ontharde laan
De uitgangspunten voor de Beatrijslaan zijn het snelheidsregime van 70km/u en het, indien mogelijk, behoud van de huidige verharding van de rijweg. Verder technisch onderzoek zal uitwijzen of de kwaliteit van de bestaande verharding voldoende goed is om te behouden. De parkeerstroken en de randen worden onthard en ingericht in waterdoorlatende materialen. De Beatrijslaan krijgt, als belangrijke fietsverbinding, twee brede dubbelrichting fietspaden. Tenslotte blijft de functionele voetgangersverbinding langs de bebouwing behouden. De bebouwde buurt blijft bereikbaar.
een groene, dynamische laan
Ook hier is de doelstelling de omgeving te vergroenen en het mozaiëklandschap te introduceren, zij het in een meer compacte vorm. Twee landschappelijke systemen zijn te onderscheiden: een meer formele laanaanplanting langs het Burchtse weel en een meer open aanplanting aan het Galgenweel. Het mozaïeklandschap voorziet groenvormen die goed gedijen op zandige gronden. Het beheerplan met de beschrijving van de beoogde landschappen vormt de basis.
Het voorontwerp bestaat uit een grondplan, snedes en een nota. Het ontwerp wordt toegelicht aan de hand van de twee deelgebieden met elk hun specifieke randcondities. De nota geeft ook nog een thematische toelichting bij de deelaspecten van het ontwerp, zijnde ‘circulatie’, ‘verhardingen’, ‘vegetatie’, ‘stedelijk meubilair’, ‘brandweer’, ‘evenementen’ en ‘intelligent waterbeheer’.
Mobiliteitsvoorwaarden
Het voorontwerp houdt rekening met volgende mobiliteitsvoorwaarden voor de Beatrijslaan.
Voetgangers:
Gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden). Markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte
Aanwezigheid van aansluiting trage wegen: die aansluiting moet vrijgehouden worden van geparkeerde voertuigen en moet zichtbaar zijn in functie van gebruik door actieve weggebruikers en in functie van conflictpresentatie
Fietsers
Verkeerssamenstelling: fietspaden langs beide zijden
Dubbelrichtingsfietspaden (voorzien van een witte, onderbroken aslijn).
Fietsbeugels
Openbaar Vervoer/deelmobiliteit
Verhoogde inrichtingen in verband met bussen. Halteren buiten de rijbaan.
Auto
Snelheidsregime: 70km/u
Parkeerorganisatie: langs. Aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: parkeerplaatsen minimaal 15 meter van de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden)
Rijrichting: dubbel
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 617 plaatsen in de bestaande toestand naar 742 plaatsen in de nieuwe toestand. In het voorontwerp Masterplan Scheldeboorden Linkeroever werd in het kader van de ambitie ‘een continue boord’ gewerkt aan een parkeerstrategie voor het gebied. Vandaag zijn immers enorm veel verharde parkeerplaatsen aanwezig die een groot deel van het jaar niet worden gebruikt. Het idee is de parkeerplaatsen in de toekomst in te richten op het werkelijke gebruik. De strategie betreft een verhaal op drie lijnen:
langsparkeerstroken over de hele lengte van de lanen voorzien in de nood aan dagdagelijks parkeren;
parkeerclusters vangen de bijkomende nood op aan parkeergelegenheid bij zonnige dagen en kleine evenementen;
evenementenparkeerplaatsen kunnen worden ingezet bij uitzonderlijke momenten zoals grote evenementen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is dat bij grote evenementen in de eerste plaats moet worden ingezet op het openbaar vervoer, de fiets en de P&R. Het gebruik van de evenementenparkeerplaatsen zal beperkt worden tot enkele keren per jaar.
Deze parkeerstrategie werd toegepast op deelgebied Scheldeboorden-zuid. Van de 742 parkeerplaatsen worden er 481 voorzien in de vorm van langsparkeren, 71 in een parkeercluster en 190 in de vorm van evenementenparkeren.
Bomenbalans
Het uitgangspunt is dat bomen maximaal behouden blijven. Het voorontwerp voorziet het rooien van 1 boom en voorziet 135 nieuwe bomen. Dat resulteert in een positieve bomenbalans van 382 bomen in de bestaande toestand naar 516 bomen in de nieuwe toestand. Het ontwerp zal nog worden vergeleken met de bomentoets die in opmaak is.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Ook hier zal het essentieel zijn het water dat op de site terecht komt zo lang mogelijk vast te houden en vertraagd te laten infiltreren. Hiervoor is het ontharden en vergroenen van de wegenis belangrijk.
Het streven is een hemelwaterneutrale site door regenwater op de wegenis te laten afwateren naar de parkeerstroken. De parkeerstroken liggen op dezelfde hoogte zijn zo direct verbonden. De plantvakken worden licht verdiept aangelegd zodat het water hier tijd krijgt om te infiltreren. Indien de plantvakken vol komen te staan, wordt het water afgevoerd met een poreuze RWA-buis waar het regenwater verder kan infiltreren. Het verwerken van het water dat op de fietspaden en voetpaden valt, verloopt op een gelijkaardige manier. Het water zal rechtstreeks in het groen afwateren en daar vertraagd infiltreren.
De opdracht voor de Scheldeboorden Linkeroever heeft als ambitie een integraal en gedragen project te zijn. Talrijke gesprekken met de verschillende stadsdiensten hielpen het projectteam een betere kennis te verkrijgen van de site en de inhoud van de opdracht.
Parallel aan het ontwerptraject loopt een participatief traject. Na afronding van het voorontwerp masterplan werd een persmoment en open moment georganiseerd om feedback op het voorontwerp masterplan te verzamelen. Daarna werd een werkatelier georganiseerd. De input werd meegenomen in het landschapsontwerp voor de Scheldeboorden Linkeroever, het conceptontwerp dat al basis dient voor het voorontwerp van Scheldeboorden-zuid.
Na de goedkeuring van het voorontwerp zal een werkatelier worden georganiseerd om de ideeën af te toetsen en zullen gesprekken worden georganiseerd met de aangelanden. Deze input zal dan waar mogelijk worden verwerkt in het definitief ontwerp.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp Scheldeboorden-zuid op voorwaarden dat:
Al deze punten worden overwogen in de volgende fase.
Het college keurt het voorontwerp van de Beatrijslaan (Scheldeboorden-zuid), SWOU12824, goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR |
|
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
SW/COM | communicatie en participatietraject organiseren in samenwerking met studiebureau |