Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_CBS_00524 - Omgevingsvergunning - OMV_2023150860. Antwerpsesteenweg 102. District Hoboken - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00524 - Omgevingsvergunning - OMV_2023150860. Antwerpsesteenweg 102. District Hoboken - Weigering 2024_CBS_00524 - Omgevingsvergunning - OMV_2023150860. Antwerpsesteenweg 102. District Hoboken - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023150860

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mehmat Ciftçi met als contactadres Kapelstraat 89 bus 101 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsesteenweg 102 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 491S3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen naar een meergezinswoning van 3 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          14/05/1973: vergunning (19736040) voor veranderingswerken;

 

Vergunde toestand

-          functie: op basis van niet-bindend advies Vermoeden Van Vergunning:

  • meergezinswoning: positief advies voor 3 woonentiteiten;

-          bouwvolume op basis van vergunning 19736040:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • kroonlijsthoogte van ongeveer 9,2 m;
  • bouwdiepte aan linker perceelgrens: 16,8 m;
  • bouwdiepte aan rechter perceelgrens: 13,2 m;
  • een erker aan de voorgevel van de eerste verdieping.

-          inrichting:

  • perceelbreedte van 5 m;
  • perceeldiepte van 18,8 m;
  • perceeloppervlakte van 95 m²;
  • achteraan 16 m² onbebouwd.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning van 3 woonentiteiten;

-          bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • kroonlijsthoogte van 9,77 m;
  • bouwdiepte gelijkvloers aan linker perceelgrens: 16,9 m;
  • bouwdiepte verdiepingen aan linker perceelgrens: 15,6 m;
  • bouwdiepte aan rechter perceelgrens: 12,8 m;
  • een vrije hoogte voor de 2de verdieping en de leefruimte van eerste verdieping van 2,55 m;
  • een balkon op het dak van de erker.

-          gevelafwerking:

  • bruine baksteen met wit PVC buitenschrijnwerk.

-          inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie overeenkomstig bestaande toestand:

  • meergezinswoning van 3 woonentiteiten;

-          bouwvolume: overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd:

  • kroonlijsthoogte van 9,77 m;
  • bouwdiepte gelijkvloers aan linker perceelgrens: 16,9 m;
  • bouwdiepte verdiepingen aan linker perceelgrens: 15,6 m;
  • bouwdiepte aan rechter perceelgrens: 12,8 m;
  • een vrije hoogte voor de 2de verdieping en de leefruimte van eerste verdieping van 2,55 m;
  • een balkon op het dak van de erker.

-          gevelafwerking overeenkomstig bestaande toestand:

  • bruine baksteen met wit PVC buitenschrijnwerk.

-          inrichting: overeenkomstig vergunde toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden naar 3;

-          wijzigen van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

8 december 2023

21 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 december 2023

9 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 december 2023

11 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: §1. de woonentiteit op de 2de verdieping en de leefruimte van de eerste verdieping hebben een vrije hoogte van 2,55 m;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

-          de woning op de eerste verdieping heeft geen buitenruimte;

-          de woning op de tweede verdieping heeft een buitenruimte (balkon) van ongeveer 0,75 m².

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel;
  • artikel 43 Septische putten: De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

Voor het indienen van de aanvraag werd er advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Vermoeden Van Vergunning. Deze dienst concludeert dat op basis van de oude bewonerskaarten en de kadastrale gegevens er een gunstig advies verleend kan worden voor drie woonentiteiten. In het advies wordt duidelijk gesteld dat er verder geen uitspraken gedaan worden over de interne indeling, functie(s), schil en het volume. Dit dient bijgevolg alsnog beoordeeld te worden in deze vergunningsaanvraag. Dit zal aan bod komen in de volgende beoordelingselementen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In het advies van Geacht Vergund worden er geen uitspraken gedaan over het bouwvolume noch over de indeling. Gezien het vergund geachte statuut kunnen er wel afwijkingen hierop worden overwogen voor zover deze de basale woonkwaliteit van de woningen, het gebouw en zeker ook van de omgeving niet overschrijden.  

De aanvraag voorziet een concentratie van eerder kleinere woningen (gemiddelde vloeroppervlakte bedraagt 57m²) waardoor een grote densiteit van woningen en bewoners wordt gerealiseerd in verhouding tot de perceelsoppervlakte.

Daarnaast wordt vastgesteld dat de bestaande indeling onvoldoende woonkwaliteit bevat voor drie woonentiteiten.

De verblijfruimtes die centraal gelegen zijn in de verschillende units (de gelijkvloerse tv-hoek en de keuken op de verdiepingen hebben onvoldoende toegang tot natuurlijke verluchting en verlichting).

Om het wooncomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers en de oppervlakte van deze ruimte in verhouding staan tot de rest van de verblijfsruimtes. Dit is niet het geval in het voorliggend project, zo zijn de slaapkamers op de verdiepingen groter dan de leefruimtes en is de doorgang tussen de keukens en de badkamer slechts 70 cm breed, wat in een keuken veel te smal is. Hierdoor bieden de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort.

Daarnaast beschikken de woonentiteiten op de verdieping niet over een kwalitatieve buitenruimte. De woonunit op de eerste verdieping heeft geen buitenruimte en de woonunit op de tweede verdieping heeft een buitenruimte die kleiner is dan 1 m². De aanwezigheid van een kwalitatieve buitenruimte in een woning is cruciaal om als langdurige (duurzame) woonplaats te dienen.

De afwezigheid van een fietsenberging zorgt er dan weer voor dat fietsen gestald zullen worden op het openbaar domein, wat hinderlijk is voor de buurtbewoners en voor de straat als verblijfsruimte.

Gelet op het ontbreken van de noodzakelijke woonkwaliteit wordt er aan het college voorgesteld om de aanvraag te weigeren.

Er wordt dan ook geadviseerd om het aantal woningen te verminderen of de indeling aan te passen zodat er voldoende woonkwaliteit bekomen wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Op het plan van 1972 werd vermeld dat enkel de wijzigingen op de gelijkvloers verdieping werden uitgevoerd. Er kan echter worden vastgesteld dat het bouwvolume van bestaande toestand overeenkomt met de destijds opgetekende toestand. Mits er voldoende interne woonkwaliteit bekomen kan worden, kan dit bouwvolume alsnog gunstig worden geadviseerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag omvat geen visuele wijzigingen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. Bij het verlenen van een vergunning dienen de voorgestelde voorwaarden integraal mee opgenomen te worden als voorwaarde van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 november 2023

Volledig en ontvankelijk

8 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

6 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

7 maart 2024

Verslag GOA

16 januari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.