Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_CBS_00533 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154398. Laarsebaan 332. District Merksem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00533 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154398. Laarsebaan 332. District Merksem - Weigering 2024_CBS_00533 - Omgevingsvergunning - OMV_2023154398. Laarsebaan 332. District Merksem - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023154398

Gegevens van de aanvrager:

de heer Milan Gurung met als adres Laarsebaan 332 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laarsebaan 332 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 41 sectie B nr. 433N

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verharden van de oprit ten behoeve van een extra parkeerplaats

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/04/1985: vergunning (19857050) voor verbouwingswerken;

-          09/12/1971: vergunning (197117174) voor het oprichten van een woning met staatspremie;

-          20/05/1969: deels vervallen, deels niet vervallen verkavelingsvoorschriften (196910).

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • inpandige garage langs de rechter perceelsgrens;
  • achteruitbouwstrook met een diepte van 4,80 m links en 4,85 m rechts;

-          inrichting:

  • inrit naar inpandige garage;
  • voorhof met verharding in kasseien van 17,50 m² en 4 stroken groenperk van 11,50 m² in de achteruitbouwstrook.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig met de vergunde toestand, uitgezonderd van:

  • gewijzigde indeling achteruitbouwstrook met 18,50 m² verharding en 2 stroken groen.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • inpandige garage langs de rechter perceelsgrens;
  • achteruitbouwstrook met een diepte van 4,80 m links en 4,85 m rechts;

-          inrichting:

  • inrit naar inpandige garage;
  • extra parkeerplaats van 10,00 m² met verharding langs de linker perceelsgrens vooraan;
  • achteruitbouwstrook: verharding in kasseien van 27,50 m² en 1 strook groenperk van 1,50 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          verharden van bijkomende 10,00 m² achteruitbouwstrook;

-          inrichten van een extra parkeerplaats.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkavelingsvergunning.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • er werd aangeduid dat het hemelwater infiltreert op eigen terrein in de onverharde zone zonder dat daarvoor een afvoersysteem moet worden aangelegd. Er wordt echter niet aangetoond dat de afwatering naar het groenperkje aan de rechterzijde zal aflopen en de onverharde zone moet bovendien minstens een oppervlakte hebben die een vierde van de afwaterende oppervlakte bedraagt.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27 Open ruimte:

de voortuin van bijna 30 m² wordt, met uitzondering van 1,5 m² groenaanleg, volledig verhard aangelegd waar enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten zijn;

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen

de autostalplaats in open lucht wordt volledig verhard aangelegd waar waterdoorlatend, grasdoorgroeibaar materiaal of verharding met open voegen slechts toelaatbaar is.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.


-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het perceel en het gebouw zijn 6 m breed. Het stallen van twee wagens voor bijna de volledige voorgevel maakt dat de doorgang tussen de straat en het gebouw erg belemmerd wordt.

Er blijkt ook een boom op het voetpad te staan ter hoogte van de bijkomende parkeerplaats. Die boom zou het op en afrijden verhinderen of toch minstens ernstig bemoeilijken.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet de aanleg van een verharde parkeerplaats in de voortuin naast een oprit naar een vergunde garage.

Voortuinen horen in principe vrij te zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, strikt noodzakelijke toegangen en gebruikelijke constructies zoals bijvoorbeeld een brievenbus. Groene, onverharde voortuinen dragen immers bij tot het groene karakter van een buurt, de hemelwaterhuishouding, de biodiversiteit en de beleving/beeldkwaliteit vanop het openbaar domein. Er wordt in deze aanvraag slechts 1,5 m² groene ruimte voorzien op een voortuinoppervlakte van bijna 30 m². Het groene karakter van de voortuin wordt volledig te niet gedaan.

Het verharden van de voortuinstrook in functie van het stallen van wagens is bovendien nadelig voor de beeldkwaliteit vanop het openbaar domein. Een groen aangelegde voortuin heeft immers een aangenamer uitzicht in de straat en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Tevens bevordert hij een goede plaatselijke waterhuishouding omdat het water er op natuurlijke wijze in de bodem kan infiltreren.

Bovendien is de voortuinstrook niet groot genoeg om plaats te bieden aan 1, laat staan 2 gemiddelde personenwagens. In de breedte blijft er zoals hoger aangehaald onvoldoende doorgang naar de gevel over voor voetgangers en fietsers wanneer er 2 wagens in de voortuin zouden staan. In de diepte is de voortuin niet diep genoeg om zelfs maar één volwaardige parkeerplaats te voorzien. De bouwcode voorziet een diepte van 500 cm voor een parkeerplaats haaks op de rijrichting. De voortuin is gemiddeld slechts 482,5 cm diep. Wagens die op die plek gestald worden zullen uitsteken over het openbaar domein en de doorgang voor voetgangers versmallen.

Gelet op bovenstaande argumentatie wordt aan het college voorgesteld de aanvraag te weigeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de Omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 november 2023

Volledig en ontvankelijk

12 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

10 februari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

11 maart 2024

Verslag GOA

16 januari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.