Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

2024_CBS_00511 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137844. Drummondstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00511 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137844. Drummondstraat 1. District Berchem - Goedkeuring 2024_CBS_00511 - Omgevingsvergunning - OMV_2023137844. Drummondstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023137844

Gegevens van de aanvrager:

BV ERZET IMMO met als adres Markgravelei 151 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Drummondstraat 1 te 2600 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nr. 116D19

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/10/1928: toelating (961#10220) voor het plaatsen van een reclamebord;

-          21/08/1895: toelating (956#1059) voor het bouwen van een winkelhuis.

 

Vergunde toestand

-          winkelhuis;

-          hoekpand van 2 bouwlagen onder zadeldak;

-          kleine aanbouw links vooraan van 1 bouwlaag onder plat dak.

 

Bestaande toestand

-          eengezinswoning;

-          grijs gecementeerde voorgevel met wit geschilderd, houten buitenschrijnwerk op een plint in natuursteen;

-          perceel volledig bebouwd.

 

Nieuwe toestand

-          verbouwde eengezinswoning;

-          sloop van de gelijkvloerse aanbouw links en van het dakvolume;

-          nieuwe aanbouw van 2 bouwlagen onder plat dak aan de linkerkant;

-          nieuwe 3de bouwlaag onder een plat groendak;

-          dakterras op het nieuw volume aan de linkerkant;

-          gewijzigde voorgevels met een verplaatste inkomdeur naar de Waterfordstraat;

-          voorgevels wit bepleisterd met buitenschrijnwerk in lichtgrijs aluminium;

-          mansardedak bekleed met grijze leien en buitenschrijnwerk in lichtgrijs aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het volume links en van de dakverdieping;

-          uitbreiden van het volume;

-          oprichten van een mansardedak;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

22 november 2023

27 november 2023

Geen advies

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

22 november 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-          Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuren van het nieuw dak van het hoofdvolume bezitten geen minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Drummondstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het pand is gelegen op de hoek van de Drummondstraat en de Waterfordstraat en omvat 2 bouwlagen onder een schilddak. Ter hoogte van de linker perceelsgrens in de Drummondstraat bevindt zich een aanbouw van 1 bouwlaag met plat dak. 

De aanvraag voorziet in de sloop van de vergunde aanbouw en de bouw van een 2 bouwlagen hoge nieuwe aanbouw onder een plat dak. Het dak wordt ingericht met een dakterras.

De voorgestelde aanbouw komt inzake de bouwdiepte en -hoogte overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Het terras tegen de hoger opgaande blinde scheidsmuur van de linker aanpalende is niet hinderlijk voor de omgeving en inpasbaar in de omgeving. Het voorziet de woning ook van de nodige buitenruimte die momenteel op het perceel ontbreekt.

 

Het schilddak wordt omgebouwd tot een mansardedak waardoor de dakverdieping ook als leefruimte gebruikt kan worden die toegang verleend tot het dakterras wat het woon- en leefcomfort van de woning ten goede komt. Het mansardedak wordt afgewerkt met een groen dak.

De volledig bebouwde gelijkvloers wordt geacht vergund beschouwd. De werken wijken hier niet van af.

De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De geplande wijzigingen zijn aanvaardbaar

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvraag verplaatste de inkomdeur naar de Waterfordstraat.

In de bestaande toestand is de voorgevel grijs gecementeerde met wit geschilderd, houten buitenschrijnwerk en een plint en dorpels uit natuursteen.

De gevels worden opnieuw afgewerkt in witte gevelbepleistering met lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk en een plint en dorpels uit natuursteen.

Het nieuwe mansardedak met dakkappelen wordt uitgevoerd in grijze leien met lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk.

Het voorgestelde materiaalgebruik past zich harmonieus in de omgeving in en is in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De scheimuur ter hoogte van het mansardedak heeft geen opstand van 30 cm ten opzichte van het eigen dakvlak. Daarom wordt conform artikel 34 van de bouwcode eisen naar brandveiligheid in de voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

22 november 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

21 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

20 februari 2024

Verslag GOA

19 januari 2024

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

  1. Schending van de privacy: Er is bezwaar tegen verlies van privacy door inkijk in de tuin en verblijfsruimten van de bezwaarindiener. Dit vanop het dakterras, het badkamerraam op de eerste verdieping en het raam in de traphal op de tweede verdieping

Beoordeling: Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat inkijk niet kan tegenhouden. Dit staat goed nabuurschap niet in de weg. De afstanden zijn overal conform het Burgerlijk Wetboek.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Geluidshinder door materiaalkeuze en gebrek aan isolatie: De bezwaarindiener stelt dat de ingeplande geluidsisolatie in de nieuwe vloerpakketten dun wordt ingetekend op de plannen. Er is bezwaar tegen de huidige plannen als gevolg van de materiaalkeuze van de vloerafwerking (in beide gevallen tegels) en terrasbekleding (hout) in combinatie met het ontbreken van een geluiddempende onderlaag. Ook wordt opgemerkt dat er geen (geluids-) isolatie wordt voorzien tegen de scheimuren waar de keuken, badkamer en dakterras zullen geïnstalleerd worden. Dis alles zorgt voor een vrees voor geluidsoverlast.

Beoordeling: Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Geur- en geluidshinder door ventilatie uitvoer: Bezwaar tegen mogelijke geur en geluidshinder door de installatie van de ventilatiebuis voor de septische put.
    Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener de plaatsing van een ventilatiebuis is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Verwarring na wijziging huisnummering: De nieuwe inkomdeur verplaatst zich volgens de plannen naar het noordwestelijke deel van de woning, in de gevel in de Waterfordstraat, gelegen direct naast de gevel van Waterfordstraat 8, om zo tot een traditionele woningindeling te komen. Naast de verplaatsing van de inkomdeur zal er een adreswijziging worden aangevraagd. De bezwaarindieners maken zich zorgen hoe dit de huisnummering in de Waterfordstraat en Drummondstraat zal wijzigen.

Beoordeling: Een potentiële adreswijziging staat los van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag. Een eventuele adreswijziging dient bijkomend ook geen impact te hebben op de huisnummering van de andere percelen in de straat.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vrees voor schade aan scheidingsmuur: De bezwaarindiener stelt dat de constructieve werken en het plaatsen van de draagbalken schade zullen aanbrengen aan de scheimuren en zullen zorgen voor een extra kost voor de aanpalende buren. Ook wordt gevreesd dat de stabiliteit van de scheimuur zal verminderen door het installeren van de draagbalken.

Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de scheidingsmuren is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vrees voor schade: De bezwaarindiener stelt dat het geplande groendak afhelt naar het perceel Drummondstraat 3. Er is bij de aanpaler vrees voor wateroverlast bij hevige regen.

Beoordeling: De aanvrager is verplicht de werken uit te voeren zonder schade aan derden en volgens de regels van de kunst. Dit is echter een bezwaar van burgerrechtelijke aard. Er kunnen ook geen veronderstellingen genomen worden.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Inconsistentie tussen plannen en geveltekeningen: De regenwaterafvoer die op de grondplannen ingerekend staat ter hoogte van de scheimuur tussen Drummondstraat 1 en 3, is niet opgetekend op de geveltekeningen. De bezwaarindiener maakt zich zorgen om het ontbreken van de regenwaterafvoer van de aanpaler op de tekeningen van de bestaande en nieuwe toestand van Drummondstraat 1 en vreest dat de aanvrager voor deze omgevingsvergunning het opgevangen regenwater van het dakterras en de dakgoot van Drummondstraat 1 aan wil sluiten op de regenwaterafvoer van die aanpaler (Drummondstraat 3) wat de capaciteit van de afvoerbuizen van de aanpaler zou overschrijden.

Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de scheidingsmuren is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Misleidende informatie: In de vergunningsaanvraag werd aangeduid dat de werken nog niet begonnen zijn. Dit is niet waar, interne afbraakwerken zijn reeds gestart in september 2023. Deze veranderingen werden niet aangeduid op de plannen van de bestaande toestand.

Beoordeling: De vergunningverlenende overheid kan binnen de vergunningsaanvraag louter een uitspraak doen op basis van de plannen die de aanvrager heeft aangeleverd. Er kunnen ook geen veronderstellingen genomen worden. Bijkomend wordt opgemerkt dat niet constructieve werken daarom niet per se vergunningsplichtig zijn.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vrees voor schade door gebrekkige stabiliteit: De bezwaarindiener vreest voor de stabiliteit van de woning en de scheimuren. Tevens verwachten ze dat er een inspectie zal plaatsvinden door een technisch onderlegd en bevoegd persoon naar de stabiliteit van de bestaande muren en het gebouw als geheel.
    Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond de stabiliteit van de woning en de scheimuren is een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Gezondheidsgevolgen door aanwezigheid van asbest: Op 28 december 2022 is een asbestinventarisatie uitgevoerd door asbestinspecteur Alfred Leon op Drummondstraat 1. De resultaten van de inspectie zijn opgenomen in Asbestinventarisattest met nummer 20221228-000008.000. In het Asbestinventarisatieattest wordt aangegeven dat er tijdens de inspectie asbestmateriaal is aangetroffen in of aan de woning Drummondstraat 1. Het aangetroffen asbestmateriaal in de dakgoot en de (vermoedelijke) aanwezigheid van asbestmateriaal in het dak kunnen mogelijke gevolgen hebben op de gezondheid van de omwonenden wanneer deze dakgoot en dit dak zullen worden afgebroken. De bezwaarindiener vraagt op een nieuwe, uitgebreide asbestinventarisatie door een daarvoor deskundig en bevoegd persoon, alvorens een omgevingsvergunning wordt verleend en de eventuele afbraakwerken zullen plaatsvinden.
    Beoordeling: De bezorgdheden van de bezwaarindiener rond asbesthoudende materialen in het pand vormen een uitvoeringstechnische aangelegenheid die los staat van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Verlies aan licht: Door het vervangen van de huidige schuine dakvorm aan de achtergevel tot een rechte muur, zal de scheidingsmuur verhogen. Hierdoor zou er minder in de leefruimten van het aanpalende pand mogelijk zijn, hetgeen een daling van het wooncomfort betekent. Daarom is er bezwaar tegen de plannen om het schuine dak aan de achtergevel van Drummondstraat 1, welke gericht is op perceel Drummondstraat 3, te vervangen door een mansardedak met rechte achtergevel.
    Beoordeling: De beperkte aanpassing van een hellend dak naar een mansardedak is inpasbaar in de omgeving. Uiteraard zal het uitzicht voor enkele omwonenden wijzigen, de daklaag brengt echter hierdoor de woonkwaliteit niet in het gedrang.

Het bezwaar is ongegrond;

 

  1. Visueel-vormelijke aspecten - harmonie: Het bezwaar dat de architecturale uitwerking van het project niet harmonieert met de kenmerkende, historische bebouwing in de omgeving. De bezwaarindiener stelt dat de materiaalkeuze van het buitenschrijnwerk (grijs aluminium), waaronder alle ramen en de nieuw te plaatsen inkomdeur, de historische beeldwaarde van de gevel zal verstoren.
    Beoordeling: Een verscheidenheid aan typologieën, stijlperiodes en schaal is aan de stedelijke context en de omgeving. Het bezwaar dat voorliggend ontwerp strijdig is met artikel 6 van de bouwcode is niet correct. De bestaande inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte staan niet ter discussie. De voorgestelde materiaalkeuze voor het schrijnwerk is aanvaardbaar voor een pand zonder een vastgestelde erfgoedwaarde. Door het behoud van de kenmerkende raamverdeling blijft de visuele inpasbaarheid gegarandeerd.

Het bezwaar is ongegrond.

 

  1. Vrees voor overlast door een gebrek aan parkeerplaatsen voor fietsen binnen het gebouw: De bezwaarindiener vreest dat de hoeveelheid voorziene parkeerplaatsvoorzieningen in het gebouw, gecombineerd met de geplande locatie van de fietsparkeervoorzieningen, direct na de inkomdeur juist aan de kant waar de deuropening zich het eerst en meest zal manifesteren, zal leiden tot het plaatsen van de fietsen buiten het gebouw, aan de gevel. Dit kan negatieve gevolgen gaat hebben voor de mogelijkheid die er is het trottoir te Drummondstraat te gebruiken.

Beoordeling: Het klopt dat er slechts in beperkte mate fietsstalplaatsen voorzien worden. Het bestaande pand is echter vergund en bestaand. Het voorzien van fietsstalplaatsen is bijgevolg niet verplicht.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.