Op 28 april 2016 (jaarnummer 255) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de integratie van patrimonium Beschut Wonen Antwerpen (BWA) binnen het OCMW patrimonium goed. Er werd eveneens goedkeuring gegeven aan de samenwerkingsovereenkomst (convenant) tussen OCMW Antwerpen en Beschut Wonen Antwerpen.
Op 26 juni 2020 (jaarnummer 175) keurde het vast bureau goed dat de renovatie van de Van Schoonbekestraat 60-62, 2018 Antwerpen tot zorgwoningen wordt stopgezet.
Op 19 november 2021 (jaarnummer 299) keurde het vast bureau principieel goed om Beschut Wonen Min (BW MIN) binnen Beschut Wonen Antwerpen in te kantelen en gaf ze opdracht aan de werkgroep dochters/inkantelingen om de modaliteiten hieromtrent te onderzoeken.
Vzw Beschut Wonen Min richt zich tot meerderjarige mannen die geïnterneerd of vrij op proef zijn en wil haar doelgroep de mogelijkheid bieden om, mits ondersteuning en begeleiding, in een zo zelfstandig mogelijke woonvorm, maatschappelijk aanvaardbaar en constructief te functioneren. Beschut Wonen Min is erkend door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap als dienst Beschut Wonen.
Op 24 oktober 2022 (jaarnummer 36) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn goed dat het patrimonium dat in eigendom was van Beschut Wonen Min in volle eigendom werd overgedragen naar OCMW Antwerpen. Op deze manier zou het gebruik van dit patrimonium voor Beschut Wonen Min moeten bijdragen tot het bereiken van de doelstellingen van de vereniging zoals beschreven in haar statuten, en dit op een betaalbare manier.
Het Decreet Lokaal Bestuur artikel 84 § 3, 1° stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de daden van beheer over de inrichtingen en eigendommen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, in voorkomend geval binnen de door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgestelde algemene regels.
Op vraag van Beschut Wonen Antwerpen (BWA) plaatste AG Vespa een opdracht in de markt voor de opmaak van een strategisch vastgoedvisie op het vastgoed van OCMW Antwerpen dat wordt ingezet door BWA, inclusief de recent ingekantelde BW MIN locaties. De opdracht resulteerde in een richtinggegevende/beleidsvoorbereidende visie met bijhorende financiële gevolgen en een voorstel tot een gefaseerde uitrol.
De voornaamste parameters die als kapstok dienden tijdens de opmaak van het strategisch vastgoedplan waren de gebruikers- en gebouwkwaliteiten en het gegeven dat BWA met de stad Antwerpen een overeenkomst heeft met een engagement dat er te allen tijde 88 wooneenheden gegarandeerd moeten worden, los van de 28 BW MIN wooneenheden.
De opdracht bestond uit drie deelopdrachten:
Drie scenario’s zijn uitgewerkt en worden weergegeven in een tabel met bijbehorende voorstellen/ingrepen samen met de impact op de aantal wooneenheden en inclusief de geschatte investeringskosten per locatie.
Voor het 'evenwichtig tussenscenario 3' worden onderstaande acties voorgesteld:
De geschatte investeringskosten werden opgemaakt op basis van één plaatsbezoek en zonder voorafgaand bouwtechnische onderzoek. Deze raming dienen als eerste voorzichtige indicatieve inschattingen van de investeringen en omvatten geen totaal renovaties, planmatig onderhoud, indexeringen, btw, erelonen en onvoorziene omstandigheden en houden geen rekening met de klimaatdoelstellingen van 2050.
Er werd voor het 'evenwichtig tussenscenario 3' een gefaseerde tijdslijn uitgewerkt waarbij het aantal beschikbare wooneenheden en het bijbehorende geschatte budget per jaar worden weergegeven. Hieruit blijkt dat:
Valorisatie van leegstaande en onbestemde panden Van Schoonbekestraat.
De twee burgerhuizen gelegen in de Van Schoonbekestraat 60 en 62 vormen één geheel met de huisnummers 56 en 58. Van Schoonbekestraat 56, 58, 60, 62 en een deel aanpalend terrein, 2018 Antwerpen maken deel uit van de stedelijke vastgoedportefeuille van OCMW Antwerpen (zie bijlage Van Schoonbekestraat). Deze vier neoclassicistische burgerhuizen zijn vastgesteld als bouwkundig erfgoed.
Samen hebben de vier burgerhuizen een totale netto vloeroppervlakte van circa 1.370 m2. De aanwezige buitenruimte bestaat voor elke woning uit een terras en een tuin, variërend tussen de 45m² en 138m².
Nu de vier burgerhuizen onbestemd zijn stelt AG Vespa, voor om deze huizen, samen met het deel van het aanpalend perceel, te valoriseren enerzijds omdat deze typologie van een klassiek herenhuis ideaal is voor bewoning en een courant vastgoed product is. Anderzijds dringt een totaalrenovatie zich op en deze wordt, zonder voorafgaand bouwtechnisch onderzoek, geschat op 5.420.000,00 euro inclusief btw, erelonen en onvoorziene omstandigheden. Bijkomend zijn huisnummers 60 en 62 beschermd als eengezinswoning waardoor niet opdeelbaar in meerdere wooneenheden.
Dit besluit handelt enkel over de principiële beslissing van het opgemaakt strategisch vastgoedplan en de valorisatie van de Van Schoonbekestraat 56, 58, 60, 62 en deel van een terrein, 2018 Antwerpen en kadastraal gekend onder Antwerpen, AFD 10, sectie K, nummers 1600c4, 1600p, 1600m3, 1600r en 1600v3/deel. De financiële gevolgen van de uitwerking van het evenwichtig tussenscenario en de valorisatie zullen deel uit maken van aparte besluitvorming.
Het vast bureau neemt kennis van het strategisch vastgoedplan voor Beschut Wonen Antwerpen, zoals opgenomen als bijlagen in dit besluit. Het vast bureau keurt goed dat Het 'evenwichtig tussenscenario 3' de basis vormt voor een proactief vastgoedbeleid.
Het vast bureau keurt principieel goed om de Van Schoonbekestraat 56, 58, 60, 62 en deel van een terrein, 2018 Antwerpen en kadastraal gekend onder Antwerpen, AFD 10, sectie K, nummers 1600c4, 1600p, 1600m3, 1600r en 1600v3/deel, te valoriseren.
Het vast bureau geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
AG Vespa | Opmaak valorisatiedossier Van Schoonbekestraat 56, 58, 60, 62 en deel van een terrein, 2018 Antwerpen en kadastraal gekend onder Antwerpen, AFD 10, sectie K, nummers 1600c4, 1600p, 1600m3, 1600r en 1600v3/deel.
|