Terug
Gepubliceerd op 22/01/2024

2024_CBS_00429 - District Deurne. Afbouw verkeerslichten - (fiets- en) voetgangersoversteken K700 en K737 Ruggeveldlaan. Bestendigen proefopstelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00429 - District Deurne. Afbouw verkeerslichten - (fiets- en) voetgangersoversteken K700 en K737 Ruggeveldlaan. Bestendigen proefopstelling - Goedkeuring 2024_CBS_00429 - District Deurne. Afbouw verkeerslichten - (fiets- en) voetgangersoversteken K700 en K737 Ruggeveldlaan. Bestendigen proefopstelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In zitting van 3 maart 2023 (jaarnummer 1313) keurde het college de opstart van de uitschakelprocedure van de verkeerslichten ter hoogte van de (fiets- en) voetgangersoversteken K700 en K737 in de Ruggeveldlaan goed.

Na een proefperiode van in totaal ongeveer zeven maanden met uitgeschakelde verkeerslichten werd de proefopstelling, conform de goedgekeurde procedure, geƫvalueerd op basis van een aantal parameters. Gezien de positieve eindbalans kan de proefopstelling nu definitief worden bestendigd.

Argumentatie

Conform de procedure werden de betreffende locaties eerder al getoetst aan de vooropgestelde criteria voor het afschakelen en verwijderen van verkeerslichten. Uit deze eerste analyse bleek reeds dat de verkeerslichten op volgende twee locaties niet noodzakelijk zijn om een goede en veilige oversteekbaarheid te kunnen garanderen:

  • de voetgangersoversteken aan de zuidzijde van de tramhalte 'Deurne Parkweg' (K700);
  • de voetgangers- en fietsoversteken ter hoogte van de secundaire parktoegang van Park Groot Schijn_Speelbos (K737).

Eind april 2023 werd op beide locaties de uitschakelproef opgestart.

Voetgangersoversteken aan de zuidzijde van de tramhalte 'Deurne Parkweg' (K700).

  1. de verkeerslichten werden 'gedoofd';
  2. de drukknoppen werden afgeplakt;
  3. een infopaneel over de proefopstelling met verwijzing naar de website en meldpunt werd ter plaatse aangebracht;
  4. de zebrapadmarkering werd behouden zodat overstekende voetgangers de 'voorrang' (blijven) genieten ten opzichte van fietsers en gemotoriseerd verkeer;
  5. de stopstrepen werden voorlopig behouden.

Voetgangers- en fietsoversteken ter hoogte van de secundaire parktoegang van Park Groot Schijn _Speelbos (K737).

  1. de verkeerslichten werden 'gedoofd';
  2. de drukknoppen werden afgeplakt;
  3. een infopaneel over de proefopstelling met verwijzing naar de website en meldpunt werd ter plaatse aangebracht;
  4. de zebrapadmarkering werd behouden zodat overstekende voetgangers de 'voorrang' (blijven) genieten ten opzichte van fietsers en gemotoriseerd verkeer;
  5. de stopstrepen op de rijbaan werden verwijderd;
  6. ter hoogte van de fietsoversteken werden haaientanden en 'blokjes'-markering aangebracht conform de richtlijnen van fietsoversteken 'uit de voorrang' op wegvakken.

De proefopstelling werd conform de procedure gemonitord en na zeven maanden geëvalueerd. In functie van de evaluatie werden klachten en meldingen van burgers en weggebruikers verzameld en werden objectieve ongevallengegevens bij de lokale verkeerspolitie opgevraagd. Meermaals werd de nieuwe verkeerssituatie ook ter plaatse geobserveerd, zowel tijdens als buiten de spitsuren. Er werden tijdens de gehele proefperiode vier meldingen van burgers of weggebruikers ontvangen, waarvan één (1) melding betrekking had op een oversteekplaats die niet in de uitschakelproef van verkeerslichten is opgenomen. De algemene teneur van de drie resterende meldingen was dat de melder het te gevaarlijk vindt om de rijbaan over te steken zonder verkeerslichten en dat een gebrek aan verkeerslichten vooral tijdens de spits in het nadeel is van de fietsers. Tijdens de proefperiode werden geen ongevallen op of in de onmiddellijke omgeving van het kruispunt geregistreerd. Tijdens de observaties ter plaatse werden ook geen noemenswaardige knelpunten of potentiële conflictsituaties gedetecteerd.

De (eind)resultaten werden op 12 december 2023 voorgelegd aan de ambtelijke werkgroep Verkeersveiligheid (waarin ook de lokale verkeerspolitie is vertegenwoordigd)Op basis van voornoemde vaststellingen kan worden besloten dat de proef met afgeschakelde verkeerslichten op beide locaties gunstig is verlopen en dat aan alle vooropgestelde voorwaarden is voldaan om de verkeerslichten op de betreffende locatie definitief uit te schakelen en te verwijderen.

Adviezen

Districtsraad Deurne, advies van 21 december 2023 (jaarnummer 127) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0103 - Verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de positieve eindevaluatie van de uitschakelproef van de verkeerslichten K737 en K700 gelegen langs de Ruggeveldlaan, district Deurne. 

Artikel 2

Het college keurt het definitief bestendigen van de proefopstelling en het definitief verwijderen van de verkeerslichten K700 en K737 in de Ruggeveldlaan, district Deurne, goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:
DienstTaak
SW/B&OVerwijderen van stopstrepen en de verkeersregelinstallatie K700 en K737

Bijlagen

  • 20231124_Afbouw_vri_eindevaluatie_K700737.pdf