Terug
Gepubliceerd op 22/01/2024

2024_CBS_00430 - District Deurne. Van Deynsestraat / Van Dornestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00430 - District Deurne. Van Deynsestraat / Van Dornestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2024_CBS_00430 - District Deurne. Van Deynsestraat / Van Dornestraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Van Deynsestraat in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 1 december 2023 (jaarnummer 8617);    
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Van Deynsestraat";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
De Van Dornestraat in het district Deurne:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 13 oktober 2023 (jaarnummer 7190);    
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend "Omgeving Van Deynsestraat";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Ter hoogte van het kruispunt van de Van Deynsestraat en de Van Dornestraat en het nabijgelegen speelplein wordt vaak foutgeparkeerd. Hierdoor komt de zichtbaarheid en veiligheid van de zwakke weggebruikers in gedrang.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt, in samenspraak met het district Deurne, voor om de zichtbaarheid op het kruispunt dan ook te verhogen door enkele verdrijvingsvlakken aan te brengen. Dit voor een periode van één (1) jaar. Na het verstrijken van deze termijn zal de proefopstelling geëvalueerd worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Via een proefopstelling worden volgende maatregelen doorgevoerd:
  • verdrijvingsvlakken worden in de rijrichting gemarkeerd voor de oversteekplaatsen in beide straten;
  • plooibakens worden strategisch aangebracht om de zichtbaarheid van het verdrijvingsvlak te verhogen en tevens het foutparkeren en stationeren volledig te verhinderen.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Op de hoek van het kruispunt mag niet geparkeerd worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 7 december 2023 Gunstig advies
Districtscollege Deurne, advies van 18 december 2023 (jaarnummer 347) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Van Deynsestraat / Van Dornestraat, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231121_DE_Van Deynse Van Dornstraat_SignMark_ProefopstellingKruispunt_Plan1-1 (1).pdf