Terug
Gepubliceerd op 22/01/2024

2024_CBS_00247 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142047. Antwerpsesteenweg 95. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/01/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_00247 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142047. Antwerpsesteenweg 95. District Hoboken - Goedkeuring 2024_CBS_00247 - Omgevingsvergunning - OMV_2023142047. Antwerpsesteenweg 95. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023142047

Gegevens van de aanvrager:

CV MUCHADEL met als adres Hockeystraat 33 te 2020 Antwerpen en Mustafa Chatar met als adres Hockeystraat 33 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Antwerpsesteenweg 95 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 265H11

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met complementaire handelsruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/05/1929: toelating (1006#17117) voor huis verbouwen.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning met complementaire functie (handelsruimte) op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een dakvolume;
  • aanbouw aan de rechterkant op de eerste verdieping;
  • binnentrappen aan de rechterkant;

-          inrichting perceel:

  • achtertuin.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning met complementaire handelsruimte;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een dakvolume; 
  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping: 18,82 m zonder het overdekte terras dat wordt afgebroken;
  • bouwdiepte eerste verdieping: 18,82 m;
  • bouwdiepte dakvolume: 9,16 m;
  • aanbouw aan de linkerkant op de eerste verdieping;
  • binnentrappen aan de linkerkant;
  • bouwhoogte: 10 m;
  • aanbouw op de eerste verdieping en binnentrappen zijn gespiegeld uitgevoerd ten opzichte van de toelating van 1929;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping: combinatie van mozaïek tegels grijs en gecementeerd wit geschilderd;
  • eerste verdieping: gevelsteen rood;
  • dakvolume: vezelcementplaat pvc wit;
  • buitenschrijnwerk: combinatie van hout wit, aluminium goud kleurig en pvc wit.

-          inrichting perceel:

  • achtertuin met een oppervlakte van 83,41 m².

 

Nieuwe toestand

-          conform bestaande toestand, uitgezonderd van:

 

-          functie:

  • wonen – eengezinswoning met complementaire handelsruimte met aparte toegangsdeur;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte gelijkvloerse verdieping: 18,96 m;
  • bouwdiepte eerste verdieping aan de linkerkant bedraagt 18,96 m en aan de rechterkant 9,30 m;
  • bouwdiepte dakvolume: 9,30 m;

-          gevelafwerking:

  • gelijkvloerse verdieping: blauwe hardsteen;
  • dakvolume: leien grijs;
  • buitenschrijnwerk: pvc wit.

 

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning met een complementaire handelsruimte;

-          slopen en heropbouwen van een deel van de gelijkvloerse bouwlaag;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          isoleren van de achtergevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

1 december 2023

29 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

1 december 2023

14 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • artikel 8 §3: infiltratievoorzieningen worden bovengronds aangelegd, tenzij de vergunningsaanvrager gemotiveerd aantoont dat de ondergrondse aanleg onvermijdbaar is.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 22 Toegangen en deuropeningen: de nieuwe toegangsdeur van de winkel heeft een vrije breedte van 80 cm in plaats van de minimale breedte van 90 cm.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Hemelwaterverordening:

De aanvraag wijkt af van de hemelwaterverordening. De aanvraag voorziet een infiltratievoorziening die niet bovengronds wordt aangelegd.

Dit wordt als volgt gemotiveerd door de aanvrager:

“Gezien het gaat om een handel gelijkvloers wordt rekening gehouden met mogelijk uitbreiding naar de toekomst. Alsook nog een speelruimte te hebben voor de kinderen in de tuin.”

Deze motivering wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet gevolgd.

-          Iedere gewenste huidige en/of toekomstige vergunningsaanvraag zal moeten voldoen aan de geldende voorschriften. Toekomstige ontwikkelingen kunnen geen reden zijn om niet te voldoen. Het is juist de bedoeling dat de aanvrager een oplossing voorstelt die zijn toekomstplannen niet ondemijnd.

-          De totale oppervlakte van infiltratievoorziening die voorzien wordt 9,36 m². De totale tuinzone heeft een oppervlakte van 101,29 m². Met het plaatsen van een bovengrondse infiltratievoorziening blijft er voldoende ruimte over om de tuin als speelzone te kunnen gebruiken.

 

Verordening toegankelijkheid

De nieuwe toegangsdeur van de winkel heeft een vrije breedte van 80 cm waarbij dit minimaal 90 cm moet zijn conform de verordening toegankelijkheid. Er is geen gegronde aanleiding om af te wijken van dit geldende voorschrift. Dit wordt dan ook opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

De Antwerpsesteenweg wordt gekenmerkt door zowel handelshuizen en woningen in gesloten bebouwing. De aanvraag betreft wijzigingen aan een vergund geachte handelswoning. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd. Dit wordt ook bekrachtigd in het verleend advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie:

Gunstig advies voor het herinrichten van een kleinschalige bestaande handelsruimte gelijkvloers van een pand gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. “

 

De aanvraag voorziet een afzonderlijke inkom voor zowel de handels- als woonfunctie. Dit aspect kan gunstig worden geadviseerd mits deze beide functies aan elkaar verbonden blijven via een binnendeur.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de bestaande toestand heeft het gelijkvloers een bouwdiepte van 18,82 meter. Deze bouwdiepte was in oorsprong niet perceelsbreed. Het bouwvolume waar in de bestaande toestand de berging, badkamer en wc bevinden werd later toegevoegd en in deze aanvraag opgenomen. Verder worden er voornamelijk interne wijzigingen aangebracht. De geplande wijzigingen zijn niet storend voor de omgeving. Het voorstel is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden zowel visuele wijzigingen aangebracht aan de voor- als achtergevel.

 

In de voorgevel wordt de gelijkvloerse vitrine aangepast. Er wordt een tweede rechtstreekse inkom gemaakt naar de handelsfunctie. Het schrijnwerk van deze vitrine wordt uitgevoerd in wit PVC. Tussen de vitrine en de gevelsteen op de eerste verdieping is in de bestaande toestand een mozaïek bandwerk. Dit wordt in de nieuwe aanvraag vervangen door blauwe hardsteen. Dit materiaalgebruik is visueel inpasbaar.

 

De achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt in grijze crepi. Dit materiaalgebruik voor een achtergevel is visueel inpasbaar in dit woongebied.

 

De gevraagde aanpassingen zijn visueel dan ook gepast in de omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de brandweer. De voorgestelde voorwaarden worden integraal mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.

 

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De infiltratievoorziening moet bovengronds geplaatst worden conform de bepalingen van de gewestelijke hemelwaterverordening.

4. De nieuwe toegangsdeur van de winkel moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 november 2023

Volledig en ontvankelijk

1 december 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

30 januari 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

29 februari 2024

Verslag GOA

12 januari 2024

Naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De infiltratievoorziening moet bovengronds geplaatst worden conform de bepalingen van de gewestelijke hemelwaterverordening.

4. De nieuwe toegangsdeur van de winkel moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.