Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023139615 |
Gegevens van de aanvrager: | Israel koht met als adres Plantin en Moretuslei 17 te 2018 antwerpen en lea meirovitz met als adres Plantin en Moretuslei 17 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Plantin en Moretuslei 17 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 8 sectie H nr. 1194F6 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | optoppen van een meergezinswoning met een teruggetrokken daklaag |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/10/2023: statusrapport voor de functie wonen en voor 5 woonentiteiten;
- 27/04/1960: toelating (18#40892) voor een nieuwbouw na afbraak.
Vergunde geachte toestand
- functie: wonen: meergezinswoning met 5 appartementen;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume: ongewijzigd;
- gevelafwerking: spijlen balustrades voor de ramen op de tweede verdieping.
Nieuwe toestand
- functie: wonen: meergezinswoning met 5 appartementen:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume door een extra bouwlaag;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 14 november 2023 | 11 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 november 2023 | 15 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 14 november 2023 | 17 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 november 2023 | 17 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water | 14 november 2023 | 23 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Door de wijzigingen van de voorgevel ter hoogte van de vierde verdieping is het buitenschrijnwerk niet langer uitgelijnd op het buitenschrijnwerk van de onderliggende verdiepingen. Het nieuwe schrijnwerkgeheel is niet in harmonie met de onderliggende geveldelen.
Op de foto’s zijn op het hoogste dak meerdere klimaatbeheersingstoestellen te zien. De toestellen bevinden zich ofwel tegen de scheidingsmuur ofwel op een afstand van minder dan 2 meter van de perceelsgrens. Gezien de toestellen niet zijn opgetekend op de tekeningen van de bestaande en nieuwe toestand is het niet duidelijk of deze opnieuw geplaatst zullen worden na de werken.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D). De aangevraagde werken situeren zich hoog boven het overstromingspeil. De gemodelleerde waterdieptes in de straat zijn van geen invloed op het ontwerp. De aangevraagde werken vergroten de schade, die een overstroming zou toebrengen aan het gebouw, niet.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de uitbreiding en verbouwing van de bovenste woongelegenheid van een meergezinswoning. Het aantal woongelegenheden blijft in deze aanvraag ongewijzigd. Wonen is een kenmerkende functie in de omgeving en de aanvraag is dan ook functioneel inpasbaar.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Voorliggende aanvraag beoogt de optopping van het bestaande en vergunde bouwvolume met een teruggetrokken bouwlaag onder plat dak. Panden met teruggetrokken daklaag komen nog voor in de Plantin en Moretuslei en zijn dan ook niet vreemd in de omgeving. Zowel de bouwhoogte als de bouwdiepte van de uitbreiding zijn kenmerkend in de omgeving en zijn niet storend voor de privacy of bezonning van de naastgelegen percelen.
De extra bouwlaag wordt gerealiseerd om het appartement op de vierde verdieping uit te breiden tot een ruim duplex-appartement. Aanvullend aan het kleine terras op de vierde verdieping wordt op de vijfde verdieping een dakterras ingericht aan de voorzijde. Het terras, inclusief de borstwering, bevinden zich binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van de perceelsgrenzen waardoor het terras stedenbouwkundig inpasbaar is.
Visueel-vormelijke elementen
De teruggetrokken bouwlaag wordt uitgevoerd in wit gevelpleisterwerk en buitenschrijnwerk in wit pvc. Het voorgestelde materiaalgebruik past binnen de stedelijke context hier.
Ook op de vierde verdieping wenst men het bestaande vergunde schrijnwerkgeheel te vervangen. Het nieuwe buitenschrijnwerk wordt voorzien met een andere opdeling waardoor het niet langer is uitgelijnd op het schrijnwerk van de onderliggende verdiepingen. Het nieuwe buitenschrijnwerk is dan ook niet in harmonie met de bestaande geveldelen en daardoor in strijd met artikel 6 van de bouwcode. Dit artikel stelt namelijk dat alle delen van de constructie qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd dienen te zijn op de architectuur van de totale constructie en op de omgeving.
Daarnaast werden op de tweede verdieping borstweringen toegevoegd voor de ramen zonder dat daarvoor een vergunning werd bekomen. Dit deel van de gevel maakt echter geen deel uit van de aanvraag.
Alle voorgevelwijzigingen, met uitzondering van de gevelwerken ter hoogte van de nieuwe teruggetrokken bouwlaag, worden uitgesloten uit de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op de aangeleverde foto’s zijn op het platte dak meerdere buitenunits van airco’s te zien. Deze bevinden zich tegen de scheidingsmuur met de linker aanpalende of op een afstand van minder dan 2 meter van de perceelsgrens. Conform artikel 16 van de bouwcode moeten klimaatbeheersingstoestellen zich echter op een afstand van minstens 2 meter van de perceelsgrens bevinden. Gezien de airco’s niet zijn opgetekend op de plannen van de bestaande of nieuwe toestand is het onduidelijk of deze opnieuw worden geplaatst na de werken en is het ook niet mogelijk om deze te toetsen aan bovenstaand artikel. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de toestellen moeten worden geplaatst in overeenstemming met artikel 16 van de bouwcode.
Daarnaast dient de aanvrager na te kijken of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing zijn en dient zich eventueel in regel te stellen met de wetgeving. Indien het totaal vermogen van alle koelinstallaties samen 5 kW of meer bedraagt, is een milieumelding noodzakelijk (rubriek 16.3.2°, Vlarem II).
Tot slot wordt opgemerkt dat het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer als voorwaardelijk gunstig opgeladen werd in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Het advies van de brandweer moet strikt nageleefd worden.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Eventuele airco’s en andere klimaatbeheersingstoestellen moeten geplaatst worden in overeenstemming met artikel 16 van de bouwcode. De aanvrager dient na te kijken of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten van toepassing zijn en dient zich daarvoor in regel te stellen met de wetgeving.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. Alle voorgevelwijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand, met uitzondering van de gevelwerken ter hoogte van de nieuwe teruggetrokken bouwlaag, worden uitgesloten uit de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 14 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 14 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 12 februari 2024 |
Verslag GOA | 3 januari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Eventuele airco’s en andere klimaatbeheersingstoestellen moeten geplaatst worden in overeenstemming met artikel 16 van de bouwcode. De aanvrager dient na te kijken of er ingedeelde inrichtingen of activiteiten van toepassing zijn en dient zich daarvoor in regel te stellen met de wetgeving.
3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
4. Alle voorgevelwijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand, met uitzondering van de gevelwerken ter hoogte van de nieuwe teruggetrokken bouwlaag, worden uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.