Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023127823 |
Gegevens van de aanvrager: | NV B & B met als adres Verversrui 17 te 2000 Antwerpen en de heer Franky De Coninck met als contactadres Kroonstraat 170 te 3020 Herent |
Ligging van het project: | Falconplein 20-22 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 426C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een handelsruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/05/2009: vergunning (20091259) voor het bouwen van vier appartementen en een handelsruimte.
Vergunde toestand
- functie wonen & handel, horeca, kantoorfunctie en diensten:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdieping en de kelderverdieping;
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdieping en de kelderverdieping;
- functie wonen & dienstverlening:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdieping en de kelderverdieping;
- wijzigen van de voorgevel;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 7 november 2023 | 12 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 november 2023 | 17 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 november 2023 | 10 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Het is niet duidelijk of de toegangsdeur naar het bankkantoor voldoet.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De trap aan de voorgevel verhindert contact tussen de gebruiker(s) van het gebouw en de straat;
De kantoorruimte achter de bunker heeft geen openingen voor de toetreding van daglicht en zicht;
De gevelpubliciteit bestaat niet uit losse letters.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De gevelpubliciteit bestaat strijdig met de bouwcode, hoewel gelegen in CHE-gebied, niet uit losse letters. Aangezien de handelsruimte gebruikt zal worden door Batopin, een Belgische nv die voor enkele grootbanken geldautomaten uitbaat, kan een afwijking worden toegestaan. De herkenbaarheid en uniformiteit zijn hierbij immers essentieel. Bovendien is de zaak-gebonden reclame zeer bescheiden. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode is een afwijking op artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit van de bouwcode hierdoor mogelijk.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het inrichten van cash-automaten gelijkvloers in een bestaande vergunde handelsruimte aan het Falconplein (in de strategische horecakern Schipperskwartier). Het plaatsen van cashautomaten kadert in een ruime strategie om verspreid in woonzone cashautomaten te gaan voorzien, los van de bestaande bankfilialen. Logischerwijze nemen deze automaten de plaats in van bestaande vergunde commerciële ruimte in of nabij strategische horecakernen en kernwinkelgebieden. OS/BI geeft daarom gunstig advies.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels blijven, behoudens het vervangen van het buitenschrijnwerk en het plaatsen van de zaak-gebonden reclame ongewijzigd. De voorgestelde materialen passen in de stedelijke context en zijn omgeving.
Cultuurhistorische aspecten
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Het betreft een nieuwbouwproject inclusief kelder uit 2009. De gewijzigde pui-indeling dient op welstand beoordeeld door de afdeling Stedenbouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De toegang tot het bankkantoor is mogelijk onvoldoende breed om in overeenstemming te zijn met de bepaling van de verordening toegankelijkeid. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd deze voldoende breed uit te voeren.
De trap aan de voorgevel en achterliggende wand verhindert het contact tussen de gebruikers van het gebouw en de straat. Dit is niet aanvaardbaar. De gevraagde functiewijziging van het gelijkvloers heeft ook een impact op de kelderruimte en de toegankelijkheid ervan. In voorwaarde zal worden opgelegd de wand naast de trap te verwijderen en de vloer door te trekken tot aan de voorgevel. De kelder blijft immers bereikbaar via de trap achteraan.
De kantoorruimte heeft geen daglicht. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven.
In de voorwaarden bij de vergunning wordt daarom opgenomen om:
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De breedte van de toegang moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
3. De wand tussen de trap vooraan en de achterliggende ruimte moet worden verwijderd en de vloer moet worden doorgetrokken tot aan de voorgevel.
4. De handelsruimte achteraan moet als bergruimte voor de bovenliggende wooneenheden ingericht worden.
5. De kelderruimte moet eveneens als bergruimte voor de bovenliggende wooneenheden ingericht worden.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 7 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 7 november 2023 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 5 februari 2024 |
Verslag GOA | 21 december 2023 |
Naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De breedte van de toegang moet in overeenstemming zijn met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
3. De wand tussen de trap vooraan en de achterliggende ruimte moet worden verwijderd en de vloer moet worden doorgetrokken tot aan de voorgevel.
4. De handelsruimte achteraan moet als bergruimte voor de bovenliggende wooneenheden ingericht worden.
5. De kelderruimte moet eveneens als bergruimte voor de bovenliggende wooneenheden ingericht worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.