Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023137932 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Belgian Shell met als adres Kantersteen 47 te 1000 Brussel |
Gegevens van de exploitant: | NV Belgian Shell (0403048262) met als adres Kantersteen 47 te 1000 Brussel |
Ligging van het project: | Noorderlaan 500-502 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 2341L7 |
waarvan: |
|
- 20231017-0057 | afdeling 7 sectie G nr. 2341L7 (207626 Shell Antwerpen) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het plaatsen van 2 elektrische laadpalen met 4 opstelplaatsen voor elektrische voertuigen met middenspanningscabine, aanduidingsborden en bovengrondse AdBlue-tank en het uitbreiden van de opslag van benzine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 5/12/2014: vergunning (20142384) voor het wijzigen inrit, vulpost en parkeerplaatsen van bestaand tankstation;
- 5/12/2014: vergunning (20142380) voor het verwijderen van bestaande en plaatsen van nieuwe publiciteit op een bestaand tankstation;
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- inrichting:
Bestaande toestand
- inrichting:
- rest van bestaande toestand: tankstation, shop, verharding en reclame worden uitgesloten uit de vergunning.
Nieuwe toestand
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van 2 laadpalen met 4 plaatsen voor elektrische voertuigen aan bestaand tankstation;
- verwijderen van een deel van de groenzone;
- plaatsen middenspanningscabine;
- plaatsen van een bovengrondse AdBlue-tank;
- plaatsen informatie/reclameborden.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 24 februari 1994 werd door de deputatie een milieuvergunning afgeleverd voor het exploiteren van een tankstation tot 2014 (kenmerk MLAV1/93-527). Op 17 oktober 2013 werd de vergunning vernieuwd tot 17 oktober 2033 (kenmerk MLAV1/12-445). In het besluit van 6 november 2014 werd het aantal verdeelslangen teruggebracht naar 24 en werd de opslag van gevaarlijke stoffen in kleine recipiënten gestopt (kenmerk MLVER/14-125).
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat het plaatsen van twee dubbelzijdige elektrische snellaadpalen met bijhorende transformator en de verhoging van de opslag van benzine.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | -12,50 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders. | +11,63 ton |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer - District Antwerpen | 14 november 2023 | 11 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 14 november 2023 | 8 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie |
| Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | Adviesvraag op 17/11/2023 | 23 november 2023 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 14 november 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 14 november 2023 | 21 november 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 november 2023 | 17 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Havana, goedgekeurd op 26 september 2016. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 8: zone voor publiek domein (pu).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Het advies is gunstig en luidt als volgt: “De aanvraag voorziet in de plaatsing van elektrische laadpalen en een middenspanningscabine op de site van een bestaand tankstation. De herinrichting past binnen de transitie naar meer duurzame transportmiddelen.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag beoogt het plaatsen van 2 dubbelzijdige elektrische laadpalen met 4 opstelplaatsen voor elektrische wagens met bijhorende middenspanningscabine en een bovengrondse AdBlue-tank op de bestaande site van Shell.
Er wordt een parkeerzone met 4 staanplaatsen voorzien om de elektrische wagens te kunnen parkeren tijdens het laden. Deze bevindt zich in de bestaande groenzone aan de oostzijde van de site. De in- en uitrit van dit tankstation blijft ongewijzigd.
De inplanting gebeurt binnen een bestaande site van een tankstation en is in deze context inpasbaar. Schaal en ruimtegebruik zijn gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
Om de hoogspanningscabine visueel aantrekkelijker in het straatbeeld te positioneren wordt als voorwaarde opgenomen een haag rondom te voorzien.
De nieuwe verhardingen worden uitgevoerd in waterdoorlatend materiaal.
De informatieborden hebben een sobere uitvoering.
De visueel vormelijke elementen zijn gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bestaande groenzone tussen de Logistiekweg en de P &R Luchtbal wordt gesupprimeerd in functie van de bijkomende opstelplaatsen voor elektrische wagens. Groenelementen zijn in een verstedelijkte omgeving belangrijk en dienen daarom zoveel mogelijk behouden te blijven. Als voorwaarde wordt opgenomen de gesupprimeerde groenzone elders op het perceel te compenseren met groenaanplanting in volle grond.
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is voorwaardelijk gunstig, de voorwaarden worden aan de vergunning toegevoegd.
Het advies van de verkeerspolitie is gunstig.
Het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweer wordt aan de vergunning toegevoegd.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanleiding van deze aanvraag is de gedeeltelijke herinrichting van het tankstation, waarbij vier parkeerplaatsen met twee dubbelzijdige snellaadpalen voor elektrische voertuigen worden voorzien. De twee elektrische laadpalen hebben een vermogen van elk 2x 150 kW. Voor het leveren van de hierdoor ontstane toegenomen energievraag wordt een transformator geplaatst van 1.000 kVA in een geprefabriceerde betonnen cabine.
Een bestaande groenzone wordt verwijderd voor het voorzien van de bijkomende parkeerplaatsen en laadpalen (circa 50 m²) en de middenspanningscabine (16,5 m²). Alhoewel aangegeven als groenzone, is de ruimte in de praktijk niet zo ingericht en enkel voorzien van houtschors. Een groenbuffer rond een tankstation is niet verplicht in de sectorale voorwaarden, maar kan wel zorgen voor infiltratie van hemelwater, een duidelijke afscheiding van de inrichting en het tegengaan van het ‘hitte-eiland effect’ in warme periodes. De bestaande groenzones dienen maximaal behouden en kwalitatief ingevuld te worden.
Het station is uitgerust met twee ondergrondse gecompartimenteerde brandstoftanks (houder 1: T1: 30 m³ + T5: 20 m³ en houder 2: T2: 20 m3, T3: 15 m³ + T4: 15 m³). Compartiment T4 dat momenteel vergund is voor de opslag van diesel, zal voortaan gebruikt worden voor benzine.
Voor de vergunde rubrieken voor gevaarlijke producten wordt de CLP-omzetting gedaan:
brandstof | vergund | wijziging | omzetting | CLP-rubriek |
diesel | 65 m³ (T1, T4 + T5) | 50 m³ (T1 + T5) | 41,65 ton | 17.3.2.1.1.2° |
benzine E95 | 20 m³ (T2) | 35 m³ (T2 + T4) | 27,125 ton | 17.3.2.2.2°a) |
benzine E98 | 15 m³ (T3) | 15 m³ (T3) | 11,625 ton | 17.3.2.2.2°a) |
De bijkomende opslag van licht ontvlambare benzine in plaats van diesel verhoogt het risico. De toename is echter beperkt. De opslag vindt plaats in een ondergrondse dubbelwandige tank, met overvulbeveiliging en lekdetectie. In vergelijking met de opslag van diesel, moet het compartiment T4 nu ook uitgerust zijn met een damprecuperatie fase 1 en 2.
Als gevolg van de aanpassing van de toegangsweg voor de brandstoflevering wordt de verluchting van ondergrondse opslagtanks licht verplaatst. Dit heeft geen impact op de hinder- en veiligheidsaspecten die hieraan verbonden zijn. De verluchting gebeurt op meer dan drie meter van de perceelsgrens en op hoogte, waardoor een snelle dispersie optreedt van de benzinedampen.
Naast het eiland met pompen 5 en 6 wordt een bovengrondse AdBlue-tank geplaatst met een inhoud van 1.500 liter met twee geïntegreerde pistolen. AdBlue is een reductievloeistof voor NOx op basis van ureum dat veelal bij vrachtwagens gebruikt wordt om de stikstofuitstoot te beperken. Het heeft geen gevaareigenschappen; van de opslag en verdeling gaan geen risico’s uit voor mens en omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden, kan de aangepaste exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten plaatsvinden met een aanvaardbaar risico’s voor mens en milieu. Er wordt gunstig advies gegeven.
Geadviseerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | -12,50 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders. | +11,63 ton |
Gecoördineerde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 1,14 m³/uur |
6.5.2° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en): overige inrichtingen; | 24 verdeelslangen |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | 41,65 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders. | 38,75 ton |
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 14 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 13 januari 2024 |
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 12 februari 2024 |
Verslag GOA | 22 december 2023 |
Naam GOA | Bieke Geypens en Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 1,14 m³/uur |
6.5.2° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en): overige inrichtingen; | 24 verdeelslangen |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | 41,65 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders. | 38,75 ton |