Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_03060 - Bestek GAC_2024_03061 - Raamovereenkomst voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03060 - Bestek GAC_2024_03061 - Raamovereenkomst voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk - Bestek en procedure - Goedkeuring 2024_CBS_03060 - Bestek GAC_2024_03061 - Raamovereenkomst voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk, door het ter beschikking stellen van vaste gediplomeerde arbeidsarts(en) enerzijds en de ondersteuning  op afroep voor voor verschillende welzijnsdomeinen anderzijds, werd in het verleden raamovereenkomst GAC_2022_02267 afgesloten.

Deze neemt een einde op 31 december 2024 met nog 2 mogelijke verlenging van 12 maanden. De aanbestedende overheid wenst deze laatste 2 verlengingen echter niet door te voeren en reeds opnieuw de markt op te gaan.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2024_03061 uit te schrijven.

Juridische grond

In toepassing van artikel 89, §1, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het een opdracht voor sociale en andere specifieke diensten opgesomd in bijlage III betreft.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Inzake de kwalitatieve selectie legt de inschrijver  een bewijs voor van erkenning als externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 35 punten.
  2. Prijs vervoerskosten op een totaal van 5 punten.
  3. Kwaliteit op een totaal van 60 punten.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS08 - Personeel
2SBS0805 - Personeelsmanagement
2SBS080505 - Gemeenschappelijke preventiedienst

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt  bestek GAC_2024_03061 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor het leveren van diensten voor preventie en bescherming op het werk


budgetplaats: 5207500000
budgetpositie: 61418
functiegebied: 2SBS080505A00000
begrotingsprogramma: 2SA080115
budgetperiode: 2500, 2600, 2700 en 2800

met orderbons


Bijlagen

  • 03061_Bestek.pdf
  • 03061_Infofiche Medisch Toezicht BWZ-Rand.pdf
  • 03061_Inventaris.xlsx
  • 03061_Werkpostfiches inclusief medische onderzoeken brandweer.pdf
  • 03061_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf