Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_03101 - District Hoboken. Portugesestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03101 - District Hoboken. Portugesestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2024_CBS_03101 - District Hoboken. Portugesestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Portugesestraat in het district Hoboken:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 18 november 2002 (jaarnummer 2372);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken-Noord'.
Omwille van de hoge parkeerdruk in de Portugesestraat werd door district Hoboken bekeken op welke plaatsen er extra parkeerstroken ingericht konden worden om de parkeerdruk te ontlasten. De straat is ontworpen op dubbelrichtingsverkeer en met aan één zijde een ingelegde parkeerstrook. Het is mogelijk om op bepaalde plekken aan beide zijden te parkeren zonder het doorgaande verkeer te veel te storen. Op deze plaatsen zullen parkeervakken aangebracht worden. Er moeten echter ook voldoende plaatsen over blijven waar tegenliggers elkaar kunnen passeren of om inritten te kunnen bereiken. Hier worden de parkeervakken onderbroken en wordt een parkeerverbod ingericht.

Het aanvullend verkeersreglement wordt eveneens geactualiseer

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 (jaarnummer 838) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • een parkeerverbod wordt ingericht vanaf het nummer 86 tot de Steynstraat en tegenover het nummer 8 tot de Lageweg (artikel 1);
    Op deze manier wordt er vrije ruimte gegarandeerd waar dubbelrichtingsverkeer elkaar kan kruisen.
  • links en rechts van de inrit ter hoogte van huisnummer 82 worden er volwaardige verdrijvingsvlakken aangebracht (artikel 5);
  • de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de Steynstraat werd verwijderd. Door de heraanleg van het kruispunt van de Steynstraat met de Portugesestraat werd de oversteekplaats niet opnieuw ingericht, er kwam een plateau in de plaats;
  • parkeerstroken worden aangebracht aan de even zijde ter hoogte het nummer 56, 68 tot en met 70 en 82 en aan de oneven zijde tegenover het nummer 32 tot en met het nummer 20 en tegenover het nummer 16 tot en met het nummer 8 (artikel 6).
 De parkeerbalans neemt toe met 15 parkeerplaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

districtsraad Hoboken, advies van 18 maart 2024 jaarnummer 17 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Portugesestraat in het district Hoboken goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 2002 (jaarnummer 2372).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen