Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023082764 |
Gegevens van de aanvrager: | BO Miccy's Belgium B.V. met als adres Binckhorstlaan 36 te 2516BE 's-Gravenhage (Nederland) |
Ligging van het project: | Schuttershofstraat 25 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 1180B |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel en plaatsen van zaak-gebonden reclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/02/2016: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/140031;
- 24/11/2006: vergunning (3151#1380) voor het verbouwen van een handelshuis.
Vergunde toestand
- functie: detailhandel met een appartement voor een conciërge;
- bouwvolume: 3 bouwlagen met een zadeldak;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
wijkt af van de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd: detailhandel met een appartement voor een conciërge;
- bouwvolume ongewijzigd;
- gevelafwerking ongewijzigd, uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;
- plaatsen van zaakgebonden gevelreclame.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 11 augustus 2023 | 22 augustus 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 11 augustus 2023 | 31 oktober 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 2: zone voor wonen - (wo2) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend(e) punt(en):
- artikel 2.1.1 Culturele, historische en\of esthetische waarde:
In CHE-gebied, bij beschermd erfgoed, worden de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De afwerking van het interieur en exterieur van het gebouw worden gewijzigd.
- artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld en artikel 2.1.7 Gevelmaterialen:
Alle onderdelen van een constructie dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie en op de omgeving. De pui in een felgroene kleur maakt dat de gevelafwerking niet in harmonie is met het straatbeeld.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag heeft louter betrekking op voorgevelwijzigingen en het aanbrengen van publiciteitsinrichting ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping van een vergund winkelpand gelegen in het hoofdkernwinkelgebied zone A1 zoals voorzien in de beleidsnota Detailhandel.
De aanvraag omvat geen functiewijziging, de bestaande functie van detailhandel op de gelijkvloerse verdieping blijft behouden. Dit is in lijn met de beleidsnota Detailhandel waarin gesteld wordt dat de zone A1 het belangrijkste winkelgebied van Antwerpen is. Detailhandel moet in dit gebied als hoofdfunctie voldoende ruimte krijgen.
De aanvraag staat in functie van detailhandel en bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Cultuurhistorische aspecten en visueel-vormelijke elementen
Volgens het RUP Binnenstad is de aanvraag gelegen in CHE-gebied. Conform artikel 2.1.1 van het RUP worden in CHE-gebied en bij beschermd erfgoed de wijzigingen tegenover de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft laten weten dat het hier geen historische pui betreft en heeft vanuit erfgoedoogpunt dan ook geen bezwaar tegen het ontwerp voor de pui en de lichtreclame zoals voorgesteld.
Hoewel de voorgestelde groene kleur van de gevelafwerking volgens artikel 2.1.2 van het RUP Binnenstad niet in harmonie is met het pand en de omgeving – in de Schuttershofstraat wordt de referentiekleur van de winkelpuien gevormd door neutrale kleuren als wit, zwart of donkerblauw – wordt een afwijking op de kleur van deze winkelpui toegestaan, aangezien ze de historische en esthetische waarde van de omgeving niet in het gedrang brengt.
Voor het aanbrengen van de publiciteitsinrichting ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De toegang naar de winkelruimte is enkel te bereiken via een trap met een hoogteverschil van 23 cm. Dit is niet in overeenstemming met de gewestelijke verordening toegankelijkheid. Om aan de normen te voldoen moet een helling aangelegd worden waarvoor constructieve werken aan de vloerplaat noodzakelijk zijn.
Aangezien de totale publiek toegankelijke oppervlakte kleiner is dan 150 m² en er geen constructieve verbouwingswerken worden aangevraagd aan de winkelpui, kan een afwijking op de gewestelijke verordening toegankelijkheid worden toegestaan. De nodige verbouwingswerken om aan de normen te voldoen staan niet in verhouding tot de aangevraagde werken.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 juni 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 11 augustus 2023 |
Start 1e openbaar onderzoek | 24 augustus 2023 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 22 september 2023 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 29 september 2023 |
Start laatste openbaar onderzoek | 9 november 2023 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 8 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 23 januari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 22 april 2024 |
Verslag GOA | 28 maart 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiches van het Openbaar Onderzoek werden niet tijdig opgehangen en de melding van aanplakking gebeurde te laat op het Omgevingsloket.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 augustus 2023 | 22 september 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 oktober 2023 | 31 oktober 2023* | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 november 2023 | 8 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.