Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_02891 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129236. Bexstraat 6, 16-22, Van Eycklei 14-14A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02891 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129236. Bexstraat 6, 16-22, Van Eycklei 14-14A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02891 - Omgevingsvergunning - OMV_2023129236. Bexstraat 6, 16-22, Van Eycklei 14-14A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023129236

Gegevens van de aanvrager:

NV KORAMIC DEVELOPMENT met als adres Kapel ter Bede 84 te 8500 Kortrijk

Gegevens van de exploitant:

NV KORAMIC DEVELOPMENT (0400281485) met als adres Kapel ter Bede 84 te 8500 Kortrijk

Ligging van het project:

Bexstraat 6, 16-22, Van Eycklei 14-14A te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 1458C3, 1458D2, 1461N2, 1461P2 en 1462L3

waarvan:

 

-          20230531-0015

afdeling 6 sectie F nrs. 1458C3, 1461P2, 1458D2, 1462L3 en 1461N2 (Koramic III)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

aanbrengen van wijzigingen aan de 3 vergunde appartementsgebouwen A, B en C

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          11/02/2022: vergunning (OMV_2021132893) voor het ontwikkelen van de vroegere Fidea site: het slopen van het bestaand kantoorvolume in het binnengebied, het bouwen van 71 appartementen en het exploiteren van de collectieve nutsvoorziening en elektriciteit;

-          30/09/2022: vergunning (OMV_2022098178) voor het aanpassen van de achtergevel ter hoogte van de derde, vierde en vijfde verdieping ten opzichte van omgevingsvergunning OMV_2021132893.

 

Vergunde toestand

-          woonproject met 71 appartementen bestaande uit 3 bouwblokken (blok A zijde Van Eycklei, blok B in binnengebied, blok C zijde Bexstraat): 

 

blok A Van Eycklei (totaalrenovatie):

-          functie: meergezinsgebouw met 13 appartementen:

  • 10 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 96 m² (1.1, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1) en 113,5 m² (1.2, 2.2, 3.2, 4.2, 5.2);
  • 1 drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 195,5 m² (7.1);
  • 2 vier-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 191,5 m² (6.1) en 200 m² (7.2);
  • gemiddelde netto vloeroppervlakte: 126 m²;

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen en 1 teruggetrokken daklaag;
  • bouwdiepte: circa 21,8 m, met uitkragende terrassen aan achtergevel tot 24,5 m;

-          gevel:

  • voorgevel:
    • parement in beige natuursteen met buitenschrijnwerk in geanodiseerd, bronskleurig aluminium; 
    • inpandige terrassen op verdiepingen 6 en 7;
    • licht uitkragende borstweringen in bronskleurig staal ter hoogte van alle verdiepingen;
  • achtergevel:
    • grijskleurige beplating met buitenschrijnwerk in geanodiseerd, grijskleurig aluminium. De borstwering van de terrassen is voorzien in groene, ronde, stalen spijlen;

 

blok B binnengebied: nieuwbouw:

-          functie: meergezinsgebouw met 15 appartementen:

  • 5 één-slaapkamerappartementen met netto vloeroppervlaktes van circa 58 m² - 70,5 m² (0.1, 0.4, 0.6, 1.1 en 1.4);
  • 9  twee-slaapkamerappartementen met netto vloeroppervlaktes van circa 91 m² - 100,5 m² (0.2, 0.3, 0.5, 1.2, 1.3, 1.5, 2.1, 2.2 en 2.3);
  • 1 drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 112 m² (1.6.);
  • gemiddelde netto vloeroppervlakte: 85,5 m²;

-          bouwvolume:

  • open bebouwing in binnengebied van 2 en 3 bouwlagen onder schuine bedaking;
  • footprint van circa 25,5 m x 32,5 m in grillige vorm;

-          gevel: houten beplating gecombineerd met horizontale geleding in verticaal houten keperwerk en voorzien van buitenschrijnwerk in hout;  

 

blok C Bexstraat: nieuwbouw;

-          functie: meergezinsgebouw met 43 appartementen:

  • 14 één-slaapkamerappartementen met netto vloeroppervlaktes van circa 67 m² - 74 m² (0.1, 0.3, 0.4, 0.6, 1.1, 2.1, 3.1, 4.1, 5.1 - 5.6);
  • 29 twee-slaapkamerappartementen met netto vloeroppervlaktes van circa 82 m² - 89,5 m² (0.2, 0.5, 1.2 - 1.8, 2.2 - 2.8, 3.2 - 3.8, 4.2 - 4.7);
  • gemiddelde netto vloeroppervlakte: 79,5 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 4 - 6 bouwlagen onder plat dak;
  • 5 bouwlagen met teruggetrokken daklaag;
  • plaatselijk 4 bouwlagen aan linkerzijde met teruggetrokken daklaag;

-          gevel:

  • 4 traveeën;
  • erkergevel;
  • parement in grijsbeige metselwerk met boven de raamopeningen architectonisch beton;
  • schrijnwerk in natuurkleurig aluminium, enkele elementen tegen de gevel in aluminium panelen, borstweringen in groen gemoffeld staal;
  • sokkel in zichtbeton met voorziening van in- en uitrit parking aan de linkerzijde en toegang naar het binnengebied aan de rechterzijde; 

 

ondergrondse bouwlagen:

-          ondergrondse garage voor het stallen van auto’s en fietsen;

 

omgevingsaanleg:

-          aangelegd binnengebied met groenvoorziening en paden.

 

Bestaande toestand

Deze gebouwen worden afgebroken;

 

blok A Van Eycklei:

-          functie: 

  • meergezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen met 1 teruggetrokken bouwlaag en plat dak.

 

blok B binnengebied:

-          functie: 

  • meergezinswoning.

-          bouwvolume:

  • deels 3 bouwlagen met zadeldak en deels 2 bouwlagen met zadeldak teruggetrokken bouwlaag en plat dak.

 

Kant Bexstraat:

-          groot verharde oppervlakte die dienstdoet als parking.

 

Nieuwe toestand

blok A Van Eycklei

-          functie: 

  • meergezinsgebouw met 13 appartementen;
  • 5 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 113,60 m² (A101, A201, A301, A401, A501, A601, A701 en A801);
  • 5 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 112 m² (A102, A202, A302, A402, A502, A602, A702 en A802);
  • 3 vier-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 209,25 m² (A601), 203,65 m² (A702) en 199,54 m² (A701);

-          bouwvolume:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.
  • wijziging van de interne indeling met doorvoeren van constructieve werken;

-          gevel:

  • voorgevel:
    • de uitlijning van de betonnen kolommen ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping wijzigt;
    • de raam- en deuropeningen aan de voorgevel wijzigen ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping en beperkt in de bovenliggende verdiepingen;
    • de gevel wordt bekleed met stenen gevelpanelen, kleur beige;
    • het buitenschrijnwerk in geanodiseerd, bronskleurig aluminium; 
    • inpandige terrassen op verdiepingen 6 en 7;
    • licht uitkragende borstweringen in bronskleurig staal ter hoogte van alle verdiepingen;
    • de betonnen daktrim wordt vervangen door een aluminium daktrim;
  • achtergevel:
    • grijskleurige beplating met buitenschrijnwerk in geanodiseerd, grijskleurig aluminium. De borstwering van de terrassen is voorzien in groene, ronde, stalen spijlen;
    • vergunde noodtrap wordt gesupprimeerd en de brandladder wordt voorzien tussen terrassen;
  • groen dak met zonnepanelen;

 

blok B binnengebied: nieuwbouw:

-          functie:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          bouwvolume:

  • hoofdzakelijk in overeenstemming met de vergunde toestand;
  • beperkte uitbreiding (20 cm in breedte) van het volume van de trap naar de ondergrondse bouwlagen;
  • beperkte wijziging van de interne indeling met doorvoeren van constructieve werken;

-          gevel:

  • inrichting van een groen dak;
  • houten buitenschrijnwerk gewijzigd in aluminium;

 

blok C Bexstraat: nieuwbouw:

-          functie:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          bouwvolume:

  • in overeenstemming met de vergunde toestand.

-          gevel:

  • de claustra in de voorgevel ter hoogte van het meest linkse appartement op de eerste, tweede en derde verdieping vervallen;
  • deze delen krijgen hetzelfde uitzicht als de overige gevel en worden in dezelfde materialen uitgevoerd als de overige gevel;
  • toevoegen van vluchtdeuren vanuit de ondergrondse bouwlagen;
  • inrichten van een groen dak;

 

ondergrondse bouwlagen:

-          ondergrondse garage voor het stallen van auto’s en fietsen;

-          op het gelijkvloers wordt een fietsenstalling voorzien;

-          een deel van de fietsen uit de ondergrondse garage wordt in de gelijkvloerse stalling geplaatst. 

 

omgevingsaanleg:

-          aangelegd binnengebied met groenvoorziening en paden, geen wijzigingen aan het aantal bomen en oppervlakte verharding ten opzichte van de vergunde toestand;

-          nieuwe klantencabine van 9 m op 3,5 m onder plat dak met een kroonlijsthoogte van 3 m en afgewerkt in witte metalen panelen.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevels van blokken A, B en C;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          plaatsen van groendaken op blokken B en C;

-          bouwen van een nieuwe klantencabine.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Het voorwerp van de aanvraag betreft een wijzigingsaanvraag van de ingedeelde warmtepompen en de oliegekoelde hoogspanningstransformator.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Koramic III
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA;

1x 1.260,00 kVA (ter vervanging van 630 kVA)

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID

29 november 2023

19 december 2023

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

29 november 2023

13 februari 2024

Ongunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

4 maart 2024

11 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

  

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 november 2023

19 december 2023

Stadsontwikkeling/Omgeving/Ruimtelijke Planning/SOK2 april 20242 april 2024

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Water

29 november 2023

18 december 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
In functie van de watertoets werd het advies gevraagd aan de stedelijke dienst Water. Het advies is als volgt samen te vatten:

  • Score: het perceel en te behouden gebouw heeft een score C.
  • Oorsprong overstromingen: er worden geen fluviale overstromingen gemodelleerd nabij/op het perceel. Er is enkel een kleine kans (huidig klimaat) op pluviale overstromingen langs de zijde van de Van Eycklei.
  • Toename schade: de aangevraagde werken zullen de schade als gevolg van overstromingen niet vergroten.
     

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het vergund project bestaat uit drie appartementsgebouwen:

-          verbouwing Blok A (13 appartementen) gelegen aan de Van Eycklei;

-          nieuwbouwvolume Blok B (15 units) in het binnengebied;

-          nieuwbouwvolume Blok C (43 units) situeert zich aan de Bexstraat.

 

De bestaande en vergunde woonfunctie in de vorm van een meergezinswoning blijft ongewijzigd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande klantencabine wordt vervangen door een nieuw volume. De voorgestelde locatie en volume zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Het nieuwe volume behoudt eenzelfde bouwhoogte als het bestaande en blijft zich tussen de bestaande scheidingsmuren van de buren bevinden.

 

De aanvraag beoogt daarnaast enkele aanpassingen aan alle gebouwen ten opzichte van de vergunde toestand OMV_2021132893 en OMV_2022098178. Er worden geen onaanvaardbare aanpassingen voorzien aan de vergunde volumetrie waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik dan ook zondermeer gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialisatie van de voorgevels blijft grotendeels behouden ten opzichte van de afgeleverde omgevingsvergunning OMV_2021132893. Voor Blok A wordt wel de betonnen dakrand gesupprimeerd, in de plaats wordt er een aluminium daktrim voorzien. Voor Blok C vervalt de claustra in de voorgevel ter hoogte van het meest linkse appartement verdiepingen 1, 2 en 3 en worden vluchtdeuren in de plint voorzien. Het groen stalen hekwerk in de plint wordt gewijzigd in wit metaal.

 

De voorgestelde materialen zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel en zijn visueel-vormelijk aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat in gebouw B bij de wooneenheden 002, 005, 102, 104, 105, 202 en 203 de interne indeling wordt gewijzigd waardoor er rond de dubbele bedden niet overal een doorloopbreedte is van 0,8 m zoals bepaald in de minimale wooneisen. Dit beperkt het gebruiksgenot van deze wooneenheden. De interne indeling zoals vergund, waarbij er binnen een wooneenheid 1 éénpersoonsslaapkamer en 1 tweepersoonsslaapkamer wordt ingericht, moet behouden blijven. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij vergunning.

 

Daarnaast wordt opgemerkt dat enkele hoogstammige bomen op minder dan 2 m van de perceelgrenzen zijn ingetekend. Dit kan hinder veroorzaken naar de naastgelegen percelen inzake bezonning. Er wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd om de bomen op een voldoende afstand tot de perceelgrenzen aan te planten.

 

Tot slot moeten de gestelde voorwaarden in het advies van de brandweer en de federale overheidsdienst ASTRID nageleefd worden.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Voorliggend project omvat de ontwikkeling van de vroegere Fidea-site gelegen aan de Bexstraat en de Van Eycklei te Antwerpen. Het bestaande kantoorvolume wordt gesloopt en het gebouw aan de Van Eycklei wordt gerenoveerd tot een meergezinswoning met 14 appartementen. Aan de zijde van de Bexstraat en in het binnengebied komen nog twee meergezinswoningen (41 appartementen en 15 appartementen). Er wordt een ondergrondse parkeergarage voorzien onder de meergezinswoningen in het binnengebied en langs de Bexstraat.  
 

Om de individuele appartementen te verwarmen zullen warmtepompen geïnstalleerd worden met een totaal geïnstalleerd vermogen dat niet indelingsplichtig is. Er wordt ook een wijziging aangebracht wat betreft de vergunde hoeveelheid kVA van de hoogspanningstranformator.  
 

Het milieutechnisch luik van deze aanvraag betreft een wijzigingsaanvraag voor de collectieve nutsvoorzieningen voor verwarming (warmtepompen) en voor elektriciteit (transformator) die reeds vergund werden op 11 februari 2022 door het college (OMV_2021132893). Er wordt ook een BEO-veld voorzien voor gebouwen A, B en C, elk apart, waarvan de boringen niet dieper zijn dan het dieptecriterium en deze gebruikt worden als geothermische opslag waardoor deze niet zijn ingedeeld. Gezien het over een residentieel project gaat met enkel privatieve appartementen waarvan het maximaal totaal geïnstalleerd vermogen van de individuele warmtepompen de grenswaarde van 5 kW niet overschrijdt, is de vergunde rubriek niet langer van toepassing en mag deze geschrapt worden. In voormalige vergunning was de transformator ingedeeld in de derde klasse. Met de aangevraagde wijziging, een toevoeging van 1.260 kVA , wordt de transformator ingedeeld in een klasse 2-rubriek. De gecoördineerde toestand bedraagt echter 1.260 kVA. Er wordt aangenomen dat de exploitant de gewenste hoeveelheid heeft ingebracht bij de wijziging in plaats van de 630 kVA om zo de gecoördineerde toestand te bekomen van 1.260 kVA. Dit wordt rechtgezet bij het verlenen van de vergunning. De transformatoren moeten voorzien worden van een vloeistofdichte inkuiping zodat mogelijke emissies van transformatorvloeistof naar de bodem ondervangen kunnen worden. Verder maakt het advies van de brandweer integraal deel uit van deze vergunning en dienen de voorwaarden die hierin werden opgenomen, gerespecteerd te worden.  

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De hoogstammige bomen moeten op minimaal 2 meter van de perceelgrenzen aangeplant worden.

2. De ondergrondse verdiepingen moeten voorzien worden van een ASTRID indoordekking.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De wijzigingen van de interne indeling in gebouw B bij de wooneenheden 002, 005, 102, 104, 105, 202 en 203 wordt uitgesloten van vergunning.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld een gunstig advies te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; (inrichting Koramic III)

1x 1.260,00 kVA (ter vervanging van 630 kVA)

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. De transformatoren moet voorzien worden van een vloeistofdichte inkuiping zodat mogelijke emissies van transformatorvloeistof naar de bodem ondervangen kunnen worden.

2. Het brandweeradvies met referentie BW/FPA/2024/G.00884.A7.0021 maakt integraal deel uit van de vergunning en de voorwaarden hierin opgenomen, moeten worden gerespecteerd.

Lasten

Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.

De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.

Het project valt onder het kaderbesluit aangaande stedenbouwkundige lasten, goedgekeurd door het college op 9 maart 2018.

Op 11 februari 2022 (jaarnummer 1221) keurde het college de overeenkomst met de betrokken bouwpromotor, Koramic Development NV met betrekking tot de ontwikkeling van het project 'Fidea-site, district Antwerpen', goed.

Met deze nieuwe aanvraag worden, aanvullend op het dossier OMV_2021132893, wijzigingen aangevraagd door het verder (technisch) uitwerken van het dossier naar aanbesteding. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om wijzigingen van structurele en technische aard, minimale wijzigingen naar inrichting binnen het vergund volume en de aanpassingen voortvloeiend uit de adviezen. Over het geheel gezien kan geoordeeld worden dat de wijzigingen van voorliggende aanvraag ten opzichte van de verkregen stedenbouwkundige vergunning op 11 februari 2022 (Jaarnummer 1056) beperkt zijn, waardoor er geen bijkomende taken voor de overheid gecreëerd worden.

Besloten kan worden dat aan de SOK plicht is voldaan binnen de afspraken gemaakt en vastgelegd in bovenvermelde overeenkomst bij de initiële vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 september 2023

Volledig en ontvankelijk

29 november 2023

Start openbaar onderzoek

7 december 2023

Einde openbaar onderzoek

5 januari 2024

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

5 maart 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

13 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

12 april 2024

Verslag GOA

29 maart 2024

Naam GOA

Bieke Geypens en Cynthia Steurs


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

7 december 2023

5 januari 2024

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:

1. Afstand bomen tot perceelgrens: er wordt opgemerkt dat verschillende hoogstammige bomen op minder dan 2 m van de perceelgrenzen zijn ingetekend en dit in strijd is met het Veldwegboek.
Beoordeling: Het klopt dat enkele hoogstammige bomen op minder dan 2 m van de perceelgrenzen zijn ingetekend. Dit kan mogelijk hinder veroorzaken naar de naastgelegen percelen. Bij het verlenen van een omgevingsvergunning zal als voorwaarde opgelegd worden dat de bomen op een voldoende afstand tot de perceelgrenzen geplant moeten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De hoogstammige bomen moeten op minimaal 2 meter van de perceelgrenzen aangeplant worden.

2. De ondergrondse verdiepingen moeten voorzien worden van een ASTRID indoordekking.

3. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

4. De wijzigingen van de interne indeling in gebouw B bij de wooneenheden 002, 005, 102, 104, 105, 202 en 203 wordt uitgesloten van vergunning.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. De transformatoren moet voorzien worden van een vloeistofdichte inkuiping zodat mogelijke emissies van transformatorvloeistof naar de bodem ondervangen kunnen worden.

2. Het brandweeradvies met referentie BW/FPA/2024/G.00884.A7.0021 maakt integraal deel uit van de vergunning en de voorwaarden hierin opgenomen, moeten worden gerespecteerd.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

12.2.2°

transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; (inrichting Koramic III)

1x 1.260,00 kVA

 

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.