Terug
Gepubliceerd op 08/04/2024

2024_CBS_02895 - Omgevingsvergunning - OMV_2023132596. Arenaplein 1, Dordrechtlaan 60-62, Gabriël Vervoortstraat 2 en openbaar domein ter hoogte van Arenaplein, Dokter Romain De Velstraat, Dordrechtlaan, Muggenberglei en Gabriël Vervoortstraat. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02895 - Omgevingsvergunning - OMV_2023132596. Arenaplein 1, Dordrechtlaan 60-62, Gabriël Vervoortstraat 2 en openbaar domein ter hoogte van Arenaplein, Dokter Romain De Velstraat, Dordrechtlaan, Muggenberglei en Gabriël Vervoortstraat. District Deurne - Goedkeuring 2024_CBS_02895 - Omgevingsvergunning - OMV_2023132596. Arenaplein 1, Dordrechtlaan 60-62, Gabriël Vervoortstraat 2 en openbaar domein ter hoogte van Arenaplein, Dokter Romain De Velstraat, Dordrechtlaan, Muggenberglei en Gabriël Vervoortstraat. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023132596

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hardwin De Wever met als contactadres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA (0267402076) met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Arenaplein 1, Dordrechtlaan 60-62, Gabriël Vervoortstraat 2 en openbaar domein ter hoogte van  Arenaplein, Dokter Romain De Velstraat, Dordrechtlaan, Muggenberglei en Gabriël Vervoortstraat te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie B nrs. 1012W5, 1012X4, 1012R5, 1012P4 en 1012H5

waarvan:

 

-          20231006-0004

afdeling 1 sectie B nrs. 1012R5, 1012H5, 1012P4, 1012X4 en 1012W5 (Arenaplein bemaling)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van infrastructuurwerken, aanleggen van gescheiden rioolstelsel en aanleggen van groen en speelvelden op het plein en het exploiteren van een tijdelijke bemaling met een bijstelling van lozingsvoorwaarden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/10/2007: vergunning (3184#866) voor het verbouwen van de Arenasporthal;

-          21/12/1978: vergunning (627#38193) voor het bouwen van 190 appartementen, 75 keldergarages, 66 garages en 2 distributieposten.

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: Arenawijk https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/126552.

 

Vergunde en bestaande toestand  

-          functie: openbaar domein;

-          inrichting:

  • Arenaplein: verhardingen met basketbalplein;
  • straten rond het plein;

-          afwerking:

  • basketbalplein: beton;
  • straten rond het plein: betonstraatstenen en betonklinkers.

 

Nieuwe toestand

-          functie: openbaar domein;

-          inrichting: Arenaplein en straten Muggenberglei, Dokter Romain de Velstraat en Dordrechtlaan:

  • 2 speelvelden;
  • verharding voor de inkom sporthal;
  • groenbeplanting, wadi’s, en zitbanken;
  • parking ter hoogte van Muggenberglei;
  • rioleringswerken;

-          afwerking:

  • speelpleinen: gladde beton;
  • verharding voor de sporthal: roodbruine kleiklinkers;
  • groenaanplantingen: grassen, heesters, bomen en bloemweide.

 

Inhoud van de aanvraag

-          heraanleggen van straten;

-          heraanleggen van het plein;

-          aanleggen van gescheiden riolering;

-          inrichten van groen, wadi en verhardingen;

-          aanleggen van een parking.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft de exploitatie van een bronbemaling ter aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Arenaplein bemaling
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur;

100,00 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur;

50,00 m³/uur

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld;

90.675,00 m³/jaar

  

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

Arenaplein bemaling

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 4.2.5.1.1§ 1: voor debieten > 2 m3/uur of > 20 m3/dag: de plaatsing van een meetgoot (bij voorkeur) volgens de in bijlage 4.2.5.1. bij dit besluit gevoegde omschrijving en gestelde eisen of een andere evenwaardige meetmogelijkheid.

Vlarem II bijlage 2.3.1: Er wordt een bijstelling op de lozingsnormen van arseen en de individuele PFAS parameters aangevraagd. Het indelingscriterium van arseen bedraagt 5 µg/l. De aangevraagde verhoogde lozingsnorm bedraagt 50 µg/l. Het indelingscriterium van PFAS individueel bedraagt 20 / 50 µg/l. De aangevraagde verhoogde lozingsnorm bedraagt 100 µg/l.  

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling

Het plaatsen van een meetgoot is niet verplicht. 

De lozingsnorm voor arseen bedraagt 50 µg/l. De lozingsnorm voor PFAS individueel bedraagt 100 µg/l.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Aquafin

1 december 2023

23 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

1 december 2023

4 december 2023

Geen advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

1 december 2023

26 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Watertoets

1 december 2023

11 januari 2024

Gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Advies grondwater Antwerpen

1 december 2023

20 februari 2024

Geen advies

Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) - Advies Vergunning Afvalwater en Lucht

1 december 2023

18 januari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

1 december 2023

23 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

  

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

1 december 2023

6 december 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 december 2023

18 december 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

1 december 2023

8 januari 2024

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

1 december 2023

6 maart 2024

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

1 december 2023

8 december 2023

  

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.

Het project is gelegen in een zone met een middelgrote fluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
De archeologienota werd opgemaakt door RAAP en waarvan akte door het Agentschap Onroerend Erfgoed (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/28491) op 22 juli 2023. Het programma van maatregelen adviseert een archeologische opgraving voor een bepaalde zone van het projectgebied. 

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft infrastructuurwerken op openbaar domein ter hoogte van het Arenaplein in Deurne. Dit als eerste aanzet in het kader van een volledige renovatie van het Arenapark en de Arenawijk.

 

De geplande werken in deze aanvraag betreffen de heraanleg van de zone begrensd door Dokter Romain de Velstraat, Frans Baetensstraat, Dordrechtlaan, Muggenberglei en de bestaande sporthal Arena.

Het Arenaplein zal worden opgesplitst in verschillende zones met elk een specifieke functie, variërend van een stedelijk plein tot sportvelden en parklandschap. Dit om de levendigheid ervan te versterken.

 

De volgende ruimtes worden voorzien:

-          een multifunctioneel voorplein, gelegen voor de sporthal, dat zal dienen voor diverse activiteiten zoals de wekelijkse markt, kermis en extra parkeergelegenheid tijdens evenementen;

-          twee afzonderlijke sportvelden voor voetbal en basketbal;

-          een uitgestrekt parklandschap;

-          gescheiden riolering;

-          een openbare parking.

 

De projectzone in deze aanvraag blijft zijn functie als openbare ruimte behouden en is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Ruimtegebruik

In de Arenawijk is de visie om verder te evolueren naar een groene en autoluwe wijk.

 

De Romain de Velstraat wordt getransformeerd in een gelijkgrondse aanleg met meer groen die fiets- en voetganger vriendelijker is. Gemotoriseerd verkeer kan, wanneer nodig, de straat bereiken. De bestaande rotonde op de kruising van de Muggenberglei en de Romain de Velstraat wordt verwijderd. De inrit naar de Romain de Velstraat wordt herontworpen volgens het woonerfprincipe, met een verhoogde inritband.

 

Daarnaast wordt de bestaande uitgestrekte parking omgevormd tot een compacter terrein dat meer grenst aan de straat, waardoor er ruimte ontstaat voor de parklandschappen gesitueerd voor de sporthal. Deze landschappen worden aangelegd als grasvelden met ruimte voor waterberging, stadsnatuur en ligweide. Op de grasvelden staan een aantal picknickbanken verspreid opgesteld.

 

Rond de parking en parklandschappen worden fiets- en wandelpaden voorzien naar de bestaande sporthal en gebouwen in het park.

 

Het Arenaplein krijgt een logischer en leesbare aanleg binnen dit deel van de wijk, door middel van het creëren van verschillende bruikbare en multifunctionele ‘kamers’. Het huidig ontwerp wordt voortgezet in de verdere ontwikkeling van het Arenapark, waardoor een samenhangend parkgeheel ontstaat. De aanvraag past zich ruimtelijk in de omgeving in.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt in het ontwerp gebruik gemaakt van verschillende soorten verhardingen, elk om een specifieke functie te vervullen. Het voorplein, gelegen voor de sporthal, wordt voorzien van kleiklinkers die in twee verschillende legverbanden worden geplaatst. Een visgraatverband wordt toegepast voor het plein, terwijl een halfsteensverband wordt gebruikt voor de zitmuren, waardoor een gevarieerd oppervlak ontstaat.

 

Verder worden de sportvelden en paden in beton uitgevoerd. Kasseien worden gebruikt voor de parking. Enerzijds een kassei met porfiersplit en anderzijds een gezaagde kassei.

 

De gehanteerde materialen zijn karakteristiek voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (75.407 m²) en een ingreep in de bodem boven 1.000 m² (circa 18.741 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

 

Het advies van de stedelijke dienst Archeologie is voorwaardelijk gunstig. Volgende voorwaarden worden opgelegd:

-          De bouwheer voert het programma van maatregelen uit de archeologienota verplicht uit (https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/28491).  Dit is een archeologische werfbegeleidingen, met andere woorden een opgraving, voor een deel van het projectgebied. 

-          De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@antwerpen.be).

-          De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.

Het advies van de stedelijke dienst Archeologie wordt integraal bijgetreden en aan de vergunning gehecht.

 

De Arenahal en omgeving zijn opgenomen op de bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De geplande werken betreffen de heraanleg van het publiek domein in de onmiddellijke omgeving van de Arenahal, het belangrijkste erfgoedobject in deze omgeving. De huidige Arenasite is een ontwikkeling op het voormalige fort van Deurne. Doorheen de jaren kende de wijk verschillende transformaties. Het fort werd omgevormd naar een evenementenhal. Op de buitenste contouren van de omwalling werden sociale woningen gebouwd naar ontwerp van Renaat Braem. Later werden er bijkomende sociale woonblokken gebouwd door Lode Wouters, samen met Mostien en Rombouts. Dit belet niet dat het groen in de omgeving nog steeds sterk beeldbepalend is.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg verleent gunstig advies voor de werken. De geplande infrastructuurwerken respecteren de erfgoedwaarde van de omgeving, stimuleren het groen karakter en versterken de belevingswaarde van de Arenahal.

 

Bodemreliëf

Binnen de projectzone wordt het bestaande reliëf zoveel mogelijk behouden, waarbij grondwerken tot een minimum worden beperkt. Reliëfwijzigingen worden beperkt tot het plaatselijk aanpassen van het terrein om wegen, paden en andere infrastructuur aan te leggen, met speciale aandacht voor toegankelijkheidseisen en technische vereisten.

 

Er zijn echter enkele grote reliëfwijzigingen nodig om het hemelwaterbeheer van het project te regelen. Deze wijzigingen zijn echter aanvaardbaar gezien die vereist zijn voor onder andere het creëren van lokale infiltratiezones. De infiltratie- en buffervoorzieningen bieden een meerwaarde aan de omgeving en bevinden zich op voldoende afstand van de dichtstbijzijnde bebouwing.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het Arenaplein wordt als een groene ruimte ingericht waarbij het bestaande bomenbestand wordt gerespecteerd en ruimte wordt gecreëerd voor diverse functies en activiteiten. De heraanleg zorgt voor een opwaardering van de omgeving.

 

De paden en verhardingen zijn integraal toegankelijk met voldoende vrije doorgangsbreedte voor rolstoelgebruikers, personen met kinderwagens, enzovoort. Bijkomend worden gidslijnen voorzien ter begeleiding van blinden/slechtzienden.

 

Het ontwerp is ontwikkeld met de prioriteit om zoveel mogelijk bestaande bomen te behouden. Enkele paden zijn hierdoor schuin afgebogen om de bomen te ontwijken, terwijl in de waterbuffers het maaiveldniveau rond bepaalde bomen behouden blijft. Twee bomen moeten worden verplaatst naar een nieuwe locatie binnen het projectgebied, terwijl een aantal minder waardevolle bomen gekapt moeten worden. Deze worden vervangen door nieuwe aanplantingen. Daarenboven wordt op de parking om de drie parkeervakken een nieuwe boom geplaatst. Het bomenbestand in de projectzone wordt vergroot, wat een positieve bijdrage levert aan het park en de omgeving. De stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen geeft voorwaardelijk gunstig advies. De beschermingsvoorwaarden voor de bestaande bomen moeten worden opgevolgd.

 

Er zijn vier waterbuffers gepland om regenwater op te vangen en te laten infiltreren, wat het belangrijkste regenwatersysteem vormt. Bij zeer zware regenval en stormen kunnen de grasvelden tot aan de zitrand voor de sportvelden onder water komen te staan als secundaire maatregel. Bij nog extremere weersomstandigheden kunnen zelfs de sportvelden overstromen, waardoor de omringde omgeving gevrijwaard kan worden van mogelijke overstromingen. Er wordt tevens geen significante inname van ruimte verwacht voor pluviaal overstromingswater, zo blijkt uit het advies van de Vlaamse Milieumaatschappij. Wel wordt een voorwaarde opgelegd voor tijdens de werken:

“Bij het plannen van de werkzaamheden moet rekening gehouden worden met de locatie van de infiltratievoorzieningen en deze dient vrij gehouden te worden van zware belastingen om bodemverdichting te vermijden en om de infiltratiecapaciteit van dit deel van het terrein maximaal te vrijwaren tijdens de werken.”

 

Daarnaast worden in het advies van Aquafin enkele algemene voorwaarden opgenomen die moeten worden nageleefd.

 

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. De voorwaarden in het advies dienen strikt nageleefd te worden.

 

Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Mobiliteit

Er wordt een parking aangelegd van 102 parkeerplaatsen, waarvan 6 specifiek zijn voorbehouden voor mindervalide personen (4 op de nieuwe parking en 2 ten noorden van de projectzone bij de Gabriel Vervoortstraat). Daarnaast zijn er 2 plaatsen voorbehouden voor autodelen en 2 plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.


Voor fietsen worden op regelmatige afstand fietsnietjes voorzien.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het voorwerp van de aanvraag betreft een bemaling voor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel ter hoogte van het Arenaplein te Deurne. Het project zal in 3 fases verlopen. In de bemalingsstudie staat dat voor deeltraject 1 en 2 de bemalingsduur 21 dagen bedraagt en voor deeltraject 3 de bemalingsduur 14 dagen bedraagt. Voor het bemalen van de stuwput bedraagt de bemalingsduur volgens de bemalingsstudie 9 dagen. De deeltrajecten 1, 2 en 3 zijn respectievelijk 160, 205 en 55 meter lang. De maximale invloedstraal van de bemaling bedraagt 324 meter.
De bemaling zal verlopen via een open gleuf.

 

Het maximale berekende uurdebiet bedraagt 111 m³/uur, het maximale dagdebiet 2.655 m³/dag. Het totale waterbezwaar bedraagt 90.675 m³/jaar. De exploitant vraagt een lozingsdebiet van 100 m³/uur aan en een voor de waterzuivering een debiet van 50 m³/uur. In het geval er een waterzuivering geplaatst moet worden zal de bemaling meer gefaseerd uitgevoerd worden om de omvang van de waterzuiveringsinstallatie te beperken en ten alle tijden het debiet onder de 50 m³/uur te houden.
Het berekende maximale dagdebiet uit de bemalingstudie is een theoretische benadering en volgens de bemalingsstudie een overschatting aangezien de fasen na elkaar worden uitgevoerd en het grondwater nog niet opnieuw een evenwichtstoestand zal bereikt hebben. Bovendien wordt overheen de volledige duur van de bemaling gerekend met de voorjaarsgrondwaterstand aangezien het concrete moment van aanvang en volgorde van de werken niet gekend is. Omdat de bemalingsstudie een overschatting betreft en omdat de exploitant de bemaling trager of gefaseerd zal opstarten, zal deze het maximaal debiet ten alle tijden onder 100 m³/uur houden. Dit zou betekenen dat bij een continue oppomping een maximaal dagdebiet van 2.400 m³ wordt bereikt. Omdat onttrekkingen vanaf 2500m³ per dag project-MER-plichtig zijn, wordt het maximale dagdebiet van 2.400 m³/dag opgenomen in een bijzondere voorwaarde.
In de bemalingsstudie werd voor de stuwput en deeltraject 3 respectievelijk een bemalingsduur van 21 dagen en 14 dagen gerekend. Echter wordt in de aanvraag een bemalingsduur voor de stuwput en deeltraject 3 van respectievelijk 30 dagen en 21 dagen gevraagd. Dit geeft mogelijks een vertekend beeld van de berekeningen die voortkomen uit de bemalingsstudie wat betreft de impact op de versleping van verontreinigingen. Daarom wordt geadviseerd de bemaling goed te monitoren en analyses uit te voeren op het opgepompte water.


OVAM-dossiers

De maximale invloedstraal van de bemaling bedraagt 324 meter. Binnen deze invloedstraal zijn geen beschermde gebieden in de nabije omgeving te vinden.

OVAM-dossier

Verontreiniging

Berekende verplaatsing na bemaling (meter)

Locatie

12467

Minerale olie, BTEX, VOCl

1,46

Herentalsebaan 141 en +141

18844

BTEX

0,64

Waterbaan 114

33598

VOCl

2, 75

Herentalsebaan 134

9061

Minerale olie, BTEX, MTBE

4,03

Herentalsebaan 152

28665

BTEX

4,1

Bosselaerstraat, Van Steenlandstraat, Van Hovestraat

60258

VOCl

3,41

Havrelei 82 en 84

19695

VOCl

0,09

Herentalsebaan 158

56163

VOCl

1,57

August Petenlei 1-3 en August Petenlei 34

 

De verwachte invloed van de bemaling op de dossiers 12467, 18844, 33598, 19695 en 56163 zijn acceptabel omdat ze beperkt zijn in verplaatsing en binnen de perceelgrens blijven.

Ovam dossier 9061 betreft een bodemsaneringsproject waarbij er minerale olie gevonden werd in het grondwater. Er werd ook een beperkte en lokale restverontreiniging van MTBE in de ondiepe grondwaterlaag gevonden. De kern van de verontreiniging werd reeds weggenomen. Tijdens de het tweede tussentijdse rapport (juni 2019) werd vastgesteld dat de restverontreiniging met BTEX in de ondiepe grondwaterlagen een zone omvat met zeer hoge restconcentraties van voornamelijk benzeen en tolueen. De verontreinigingscontour is horizontaal afgeperkt tot de richtwaarde. Voor het diepere grondwater (tot 8 m-mv) werd vastgesteld dat er nog opmerkelijk hoge concentraties met BTEX en MTBE aanwezig zijn die niet onmiddellijk kunnen worden verklaard. De monitoring wordt verdergezet in afwachting van meer details over de timing, omvang en inrichting van de geplande bouwwerken. Verdere afperking van horizontale en verticale verontreinigingscontour in de zones waar momenteel geen volledige afperking gekend is, is nodig. Gezien er op deze percelen een relevante kans is op beïnvloeding van de bemaling gelet op de mobiele eigenschappen van de verontreiniging, wordt geadviseerd de bodemsaneringsdeskundige van OVAM dossier-9061 in kennis te stellen van de bemalingswerken. Dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

Voor OVAM-dossier 28665 zijn er bodemsaneringswerken in uitvoering. Het meest recente tussentijds verslag van de sanering van maart 2019 stelt dat de terugsaneerwaarden nog niet gehaald werden. De verplaatsing die berekend werd bedraagt 4 meter en er worden geen nieuwe percelen bereikt. Doch wordt er aangeraden om de beheerder van de verontreiniging op de hoogte te stellen van de invloed. Dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

In het OVAM- Dossier 60258 werd er geen relevante verplaatsing van de verontreiniging vastgesteld. Bij een verspreiding van 3,41 m worden geen nieuwe percelen bereikt en de verspreiding is beperkt in vergelijking met de totale omvang van de verontreiniging. Er wordt aangeraden om de beheerder van de verontreiniging op de hoogte te stellen van de invloed, gezien er momenteel een sanering wordt uitgevoerd op de site. Ook dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

 

Zettingen

De uiteindelijke zettingen die voortkomen uit de voorziene verlaging van de grondwaterstand op het terrein zelf werden bepaald aan de hand van eenvoudige zettingsberekeningen. De theoretische zettingen werden bepaald uit de resultaten van een sondering waarbij een worst-case scenario zonder voorbelasting werd gebruikt. Deze theoretische zettingen bedragen 3,7 mm.
De zettingsrisico’s die hierbij berekend werden, bedragen maximaal 3,7 mm en liggen ruim onder de grens van 20 mm.

Om de theoretische, berekende zettingsrisico’s en de daadwerkelijke zettingsrisico’s in te perken tijdens de uitvoering van de werken, dient de grondwaterstand gedurende de volledige periode van de bemaling regelmatig gecontroleerd te worden. Wanneer tijdens de uitvoering een grotere daling van de grondwaterstand mocht optreden, moet de bemaling onmiddellijk bijgestuurd worden. Dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

 

Bijstelling voorwaarden

De aanvrager vraagt een bijstelling van de voorwaarden opgenomen in artikel 4.2.5.1.1 §1 en bijlage 2.3.1 van Vlarem II voor het plaatsen van een meetgoot.

Gezien het waterbezwaar gemeten wordt door middel van een debietmeter conform hoofdstuk 5.53 van Vlarem II en de exploitant ook een mogelijkheid voorziet om staalnames te nemen van het water, kan er afgeweken worden van deze voorwaarde. De meetmethode beschreven in 5.53 van Vlarem II  is in voorliggende situatie meer geschikt dan de meetmethodes voor lozing van afvalwater voorzien volgens artikel 4.2.5.1.1.

 

De aanvrager vraagt alsook een afwijking op Vlarem II bijlage 2.3.1 voor een bijstelling van de lozingsnormen arseen en PFAS.

Op basis van de bodemonderzoeken wordt voor arseen en PFAS een verhoogde lozingsnorm van respectievelijk 50 µg/l en 100 ng/l gevraagd. De VMM adviseert gunstig voor de afwijking op deze parameters. Dit wordt mee opgenomen in de bijzondere voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De beschermingsvoorwaarden voor de bestaande bomen zijn toe te passen conform het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen.
2. Bij de werkzaamheden moet rekening gehouden worden met de locatie van de infiltratievoorzieningen en deze dient vrijgehouden te worden van zware belastingen om bodemverdichting te vermijden en om de infiltratiecapaciteit van dit deel van het terrein maximaal te vrijwaren tijdens de werken.
3. De algemene voorwaarden in het advies van Aquafin zijn strikt na te leven.
4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Archeologie zijn strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Aan het college wordt voorgesteld om voor de ingedeelde inrichtingen en activiteiten van de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; (inrichting Arenaplein bemaling)

100,00 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur; (inrichting Arenaplein bemaling)

50,00 m³/uur

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld; (inrichting Arenaplein bemaling)

90.675,00 m³/jaar

 

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1. Het netto onttrokken debiet van grondwater mag maximaal 2.400 m³ per dag bedragen.

2. De startdatum van de bemaling wordt ten minste twee weken voor de start gemeld aan de stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum. Dit voor alle fases (drie deeltrajecten en één stuwput) van het project.

3. De bemaling wordt vergund voor een netto bemalingsduur van 95 dagen.

4. Om het grondwaterpeil te kunnen monitoren, worden er peilbuizen geplaatst die dagelijks worden opgemeten. De grondwaterstanden worden in een logboek genoteerd en ter beschikking gesteld voor de toezichthouders.

5. Om het opgepompte debiet minimaal te houden, wordt na het bereiken van de noodzakelijke verlaging van de grondwatertafel, het opgepompte debiet maximaal teruggeschroefd, om de verlaging in stand te houden.

6. Het debiet van de bemaling wordt opgevolgd door middel van correct werkende debietmeters en bijgehouden in een logboek dat steeds op de werf aanwezig is en ter inzage wordt gehouden van de toezichthoudende overheid.

7. De stand van elke debietmeter wordt genoteerd in een logboek dat ter inzage ligt op de werf, minstens met volgende frequentie:

a) in de eerste week: vijfmaal;

b) tot alle onttrekkingsbronnen operationeel zijn: wekelijks;

c) voor de overige periode: maandelijks.

8. De kwaliteit van het bemalingswater wordt geanalyseerd in de bemalingsfilter/put (na schoonpompen van de installatie) of op voorhand in een representatieve peilbuis maximaal 1 jaar voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens die van het standaardanalysepakket zoals beschreven in bijlage 3 van de standaardprocedure voor een oriënterend bodemonderzoek (OVAM, 01/03/2023), en de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen.

De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:

- bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: analyse voor lozingspunt in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80 % van de norm bedraagt;

- bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.

Bij inzet van een waterzuivering gebeurt de analyse op het effluent van de waterzuivering ter vervanging van de monitoring van het opgepompte bemalingswater als volgt: in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling.

9. De bodemsaneringsdeskundigen van OVAM-dossiers 9061, 28665 en 60258 dienen in kennis gesteld te worden van de bemalingswerken en de invloed die deze zullen uitoefenen.

10. De bemalingspompen worden zo ver mogelijk van bewoning en, indien nodig, in een geluidsdichte kast geplaatst. De geluidshinder die door de bemalingspompen wordt geproduceerd, dient steeds te voldoen aan de milieuvoorwaarden ter beheersing van de geluidshinder opgenomen in artikel 4.5. van Vlarem II.

11. De aanvrager dient een schriftelijke toestemming te bekomen van de waterbeheerder alvorens de werken aan te vatten. Deze schriftelijke toelating wordt voor de start van de werken opgestuurd naar milieuvergunningen@antwerpen.be.


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. In tegenstelling tot de omgevingsambtenaar beoordeelt het college het bezwaar inzake mobiliteit als deels gegrond. Het college meent dat er terecht een bedenking wordt geformuleerd bij het wijzigen van de circulatie en de gevolgen daarvan voor (in de eerste plaats) de bewoners van de Dokter Romain De Velstraat.

Conform de plannen verdwijnen bij de heraanleg de publieke parkeerplaatsen in de Dokter Romain De Velstraat. Door het afsluiten van de vernieuwde Dokter Romain De Velstraat ter hoogte van de Muggenberglei zouden de bewoners via de Frans Baetenstraat, Herentalsebaan en Muggenberglei moeten omrijden om de (nieuwe) maaiveldparking aan de Muggenberglei te bereiken. Daarbij dienen de bewoners een U-bocht te maken aan de met verkeerslichten geregelde splitsing van de Herentalsebaan en de Boterlaarbaan om vervolgens aan het lichtengeregelde kruispunt op de Herentalsebaan de Muggenberglei in te slaan richting de maaiveldparking.

Het college is van oordeel dat de Dokter Romain De Velstraat ter hoogte van de Muggenberglei niet afgesloten dient te worden. De paal ter afsluiting, zoals aangeduid op plan, dient dan ook niet voorzien te worden. De inrit naar de Dokter Romain De Velstraat is hier ontworpen volgens het woonerfprincipe. In tegenstelling tot de huidige aanleg focust de nieuwe aanleg van de straat op bestemmingsverkeer en wordt doorgaand gemotoriseerd verkeer niet langer uitgenodigd om van de straat gebruik te maken. Indien op een later tijdstip zou blijken dat er ondanks de nieuwe aanleg nog steeds veel doorgaand gemotoriseerd verkeer gebruik blijft maken van de straat, kan steeds onderzocht worden welke maatregelen bijkomend genomen kunnen worden. Zo kan nog steeds bekeken worden of het afsluiten van de straat toch noodzakelijk blijkt en op welke wijze dit dan best gebeurt.  Aangezien het wel dan niet plaatsen van een paal ter afsluiting van een straat beschouwt wordt als gebruikelijke aanhorigheid van het openbaar domein en dit bijgevolg vrijgesteld is van vergunning, wordt hieromtrent geen voorwaarde opgenomen in het besluit.

Het college heeft tevens begrip voor de bezorgdheid omtrent het parkeren in de Dokter Romain De Velstraat. Uit een verkeersstudie, opgemaakt in 2020 in het kader van de plannen voor de herontwikkeling van de Arenawijk, blijkt dat er voldoende restcapaciteit is op de ‘off street’-parkeerplaatsen maar dat de bezettingsgraad in de straten zelf op bepaalde momenten zeer hoog ligt. In het eerste deel van de Dokter Romain De Velstraat (Muggenberglei-Arenaplein) zijn de woningen (huisnummers 18-24) dichtbij de nieuwe maaiveldparking gesitueerd. De loopafstand tussen de woningen en de parking is beperkt en aanvaardbaar. Bovendien ligt dit gedeelte van de straat in het verlengde van het vernieuwde Arenaplein. De verwachting is dat er in dit stuk een hoger gebruik zal zijn door zachte weggebruikers. Het college acht het daarom niet aangewezen in dit gedeelte bijkomende parkeerplaatsen te voorzien.

Voor het tweede deel van de Dokter Romain De Velstraat (Arenaplein-Frans Baetenstraat) bedraagt de loopafstand van de woningen (huisnummers 2-16) tot de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen ca. 50 tot 100 meter. In dit gedeelte van de straat bestaat de mogelijkheid om zes extra langsparkeerplaatsen in te richten. Daardoor verhoogt het gebruikscomfort voor de bewoners van de Dokter Romain De Velstraat, bijvoorbeeld om te kunnen laden en lossen dichtbij de woning. Indien geopteerd wordt voor waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, conform de Antwerpse Bouwcode, acht het college de impact van deze extra plaatsen op het groene karakter minimaal. In voorwaarde wordt daarom opgelegd zes bijkomende parkeerplaatsen in te richten in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal, zoals schetsmatig weergegeven op onderstaande tekening. De twee bomen ter hoogte van huisnummers 4-6 en 8-10 hebben een beperkte omvang waardoor deze nog verplaatst of eventueel vervangen kunnen worden, voor zover de aanleg van de bijkomende parkeerplaatsen dit nodig maakt.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 oktober 2023

Volledig en ontvankelijk

1 december 2023

Start openbaar onderzoek

10 december 2023

Einde openbaar onderzoek

8 januari 2024

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

15 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 april 2024

Verslag GOA

3 april 2024

Naam GOA

Katrine Leemans en Bieke Geypens

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 december 2023

8 januari 2024

0

0

0

18

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 18 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

Participatie:

Er is geen sprake van een participatieve aanpak waarbij de straatbewoners werden betrokken bij het opmaken van de plannen voor de Dokter Romain de Velstraat. Sterker nog, de lange onduidelijkheid en afwezigheid van communicatie over de implicaties van het definitieve ontwerp naar de bewoners van de Dokter Romain de Velstraat getuigt van slecht bestuur, en stelt de bewoners voor voldongen feiten zonder tijdige inspraak.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Het bezwaar heeft geen betrekking op stedenbouwkundige of milieuhandelingen die het voorwerp zijn van de omgevingsvergunning.

Het bezwaar heeft geen betrekking op de omgevingsvergunningsprocedure. De aanvrager is niet verplicht een participatiemoment te organiseren.

 

Het ontbreken van inspraak en niet respecteren van decretale taken:

1. Bij de kennisgeving openbaar onderzoek, via de publieke aanplakborden en per brief, is ook een ernstige fout gemaakt. Dokter Romain de Veldstraat 22 en Dokter Romain de Veldstraat 24 staan ten onrechte niet vermeld, en de betrokken eigenaars werd dus ook geen aangetekende brief verstuurd. Hetzelfde geldt voor Muggenberglei 73, aansluitend hoekpand van zes appartementen. Op dit punt zijn decretale bepalingen dus niet gerespecteerd.  
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
Het klopt dat de intekening van de projectlocatie foutief is gebeurd. De aanvrager heeft de huizen mee ingetekend in het omgevingsloket als projectgebied waardoor de huisnummers in de Dokter Romain de Velstraat, Frans Baetenstraat, de Dordrechtlaan en de Gabriël Vervoortstraat mee op de affiche getoond werden als een deel van de projectlocatie. De uitvoeringplannen in zowel het luik stedenbouwkundige handelingen als het luik ingedeelde inrichtingen tonen echter dat het project geen betrekking  heeft op de private percelen. Het openbaar onderzoek werd hierdoor niet geschaad.

 

2. Ik woon sinds augustus in de DRDV. Ergens in december is er een aangetekende brief gekomen op naam van de vorige bewoonster. Aangezien de brief niet op mijn naam stond, heeft de postbode ze terug moeten sturen. Tot op heden (3/01/2024) heb ik nog geen informatie per post (aangetekend of niet) ontvangen over de buurtwerken. Dit is een zeer groot probleem aangezien dit bezwaar tegen 8/01 moet ingediend worden. Gelukkig werd ik via mijn buren op de hoogte gebracht, maar directe communicatie van de stad Deurne of AG Vespa ontbreekt mij volledig.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond. De eigenaar van het perceel wordt in kennis gesteld per aangetekende brief, niet de bewoner. De stad gebruikt voor het aanschrijven van de eigenaars de gegevens waar ze over beschikken. Recente wijzigingen van eigenaarschap zijn nog niet altijd opgenomen. 

 

Mobiliteit:

Het bezwaar is gekant tegen de beperking van de bewonersmobiliteit door schrappen van parkeerplaatsen zonder alternatief en een onlogische circulatie in de Dokter Romain de Velstraat. Bezwaarindiener stelt dat er geen rekening gehouden wordt met parkeergelegenheid voor de bewoners van de Dokter Romain de Velstraat. De mobiliteit van de straatbewoners komt hiermee in het gedrag. Daarenboven worden verplaatsingen van en naar de straat bemoeilijkt door onder andere een andere route te moeten nemen langs de moeilijk doorgaanbare Frans Baetenstraat waar vrachtverkeer ook doorrijdt, mogelijk niet-werkende informaticasysteem (ANPR-monitoring), straatafsluiting.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

De Dokter Romain de Velstraat wordt aangelegd als een doodlopende autoluwe straat die aansluiting vindt langs de kant van de Frans Baetenstraat. Dit in het kader van een meer groene en autoluwe Arenawijk en meer verblijfskwaliteit aan de bewoners in de straat. Bewoners in de Dokter Romain de Velstraat blijven de mogelijkheid behouden om occasioneel voor de deur te laden en te lossen. De bereikbaarheid van de straat blijft bijgevolg gegarandeerd. In de directe omgeving worden randparkings voorzien zoals ook de nieuwe parking met 102 parkeerplaatsen, waarbij rekening gehouden wordt met de parkeergelegenheid voor de bewoners, ook die van de Dokter Romein de Veltstraat.

 

Privacy:

Het bezwaar is gekant tegen het ANPR-monitoring en de verregaande impact op de privacy van bewoners als voor elke verplaatsing met de wagen een nummerplaat geregistreerd moet worden, en dat in een straat met slechts 12 private woningen.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Het bezwaar heeft geen betrekking op de inhoud van de omgevingsvergunning.

 

Hemel- en afvalwater:

Het bezwaar handelt over de verplichte en kostelijke afkoppeling hemel- en afvalwater op de woonpercelen in de Dokter Romain de Velstraat.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Conform artikel 40 uit de bouwcode is het algemeen verplicht om bij een nieuwbouw of een grondige verbouwing het regenwater en afvalwater op het eigen terrein te scheiden. Bij de (her)aanleg van de riolering op de openbare weg, streeft de stad Antwerpen en haar rioolbeheerder de scheiding van regen- en afvalwater ook na. Indien er een gescheiden rioleringsstelsel wordt aangelegd in de straat moet het afvalwater en hemelwater van alle gebouwen gescheiden worden afgevoerd op het ogenblik dat de rioleringswerken in de straat zijn uitgevoerd. Uitzonderingen op deze verplichting zijn de bestaande gebouwen van het gesloten type, indien er werken in of onder de woning nodig zijn om het regenwater naar de straat te leiden. Dit is met Aquafin op te nemen.

 

Bereikbaarheid:

Het bezwaar is gekant tegen de extreem beperkte bereikbaarheid van de woningen in de Dokter Romain de Velstraat tijdens de werken.

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Het bezwaar heeft geen betrekking op de inhoud van de omgevingsvergunning maar op de uitvoering ervan. Tijdens de uitvoering der werken dient een minimale bereikbaarheid te allen tijde gegarandeerd te worden. Een regelmatig overleg tussen de buurt en de aannemer kan hierin helpen om de hinder in te perken.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De beschermingsvoorwaarden voor de bestaande bomen zijn toe te passen conform het advies van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen.
2. Bij de werkzaamheden moet rekening gehouden worden met de locatie van de infiltratievoorzieningen en deze dient vrijgehouden te worden van zware belastingen om bodemverdichting te vermijden en om de infiltratiecapaciteit van dit deel van het terrein maximaal te vrijwaren tijdens de werken.
3. De algemene voorwaarden in het advies van Aquafin zijn strikt na te leven.
4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Archeologie zijn strikt na te leven.
6. Zes bijkomende langsparkeerplaatsen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal in te richten in de Dokter Romain De Velstraat ter hoogte van huisnummers 4 t.e.m. 14, zoals schetsmatig weergegeven op bijgevoegd plan ‘20240404_OMV_2023132596_Arenaplein_langsparkeren_DRDV-straat’. De twee boompjes ter hoogte van de huisnummers 4-6 en 8-10 zijn te verplaatsen dan wel te vervangen, indien de aanleg van de parkeerplaatsen dit vereist.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

1. Het netto onttrokken debiet van grondwater mag maximaal 2.400 m³ per dag bedragen.

2. De startdatum van de bemaling wordt ten minste twee weken voor de start gemeld aan de stad Antwerpen. Hiervoor stuurt u een mail aan de dienst Vergunningen (milieuvergunningen@antwerpen.be) en de dienst Milieu-Interventie (mi@antwerpen.be) met vermelding van het dossiernummer, de contactgegevens van de werfverantwoordelijke en de start- en einddatum. Dit voor alle fases (drie deeltrajecten en één stuwput) van het project.

3. De bemaling wordt vergund voor een netto bemalingsduur van 95 dagen.

4. Om het grondwaterpeil te kunnen monitoren, worden er peilbuizen geplaatst die dagelijks worden opgemeten. De grondwaterstanden worden in een logboek genoteerd en ter beschikking gesteld voor de toezichthouders.

5. Om het opgepompte debiet minimaal te houden, wordt na het bereiken van de noodzakelijke verlaging van de grondwatertafel, het opgepompte debiet maximaal teruggeschroefd, om de verlaging in stand te houden.

6. Het debiet van de bemaling wordt opgevolgd door middel van correct werkende debietmeters en bijgehouden in een logboek dat steeds op de werf aanwezig is en ter inzage wordt gehouden van de toezichthoudende overheid.

7. De stand van elke debietmeter wordt genoteerd in een logboek dat ter inzage ligt op de werf, minstens met volgende frequentie:

a) in de eerste week: vijfmaal;

b) tot alle onttrekkingsbronnen operationeel zijn: wekelijks;

c) voor de overige periode: maandelijks.

8. De kwaliteit van het bemalingswater wordt geanalyseerd in de bemalingsfilter/put (na schoonpompen van de installatie) of op voorhand in een representatieve peilbuis maximaal 1 jaar voor de opstart van de bemaling. De te analyseren parameters zijn minstens die van het standaardanalysepakket zoals beschreven in bijlage 3 van de standaardprocedure voor een oriënterend bodemonderzoek (OVAM, 01/03/2023), en de kwantificeerbare PFAS-componenten opgenomen in het WAC_IV_A_025. De bemaling mag pas in gebruik genomen worden als de analyseresultaten beschikbaar zijn en getoetst werden aan de geldende normen.

De verdere monitoring gebeurt aan volgende frequentie:

- bij concentraties hoger dan 80 % van de norm: analyse voor lozingspunt in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling of tot wanneer de recentste analyse maximaal 80 % van de norm bedraagt;

- bij concentraties lager dan 80 % van de norm: geen herhaling noodzakelijk.

Bij inzet van een waterzuivering gebeurt de analyse op het effluent van de waterzuivering ter vervanging van de monitoring van het opgepompte bemalingswater als volgt: in de eerste maand wekelijks en vervolgens maandelijks tot het einde van de bemaling.

9. De bodemsaneringsdeskundigen van OVAM-dossiers 9061, 28665 en 60258 dienen in kennis gesteld te worden van de bemalingswerken en de invloed die deze zullen uitoefenen.

10. De bemalingspompen worden zo ver mogelijk van bewoning en, indien nodig, in een geluidsdichte kast geplaatst. De geluidshinder die door de bemalingspompen wordt geproduceerd, dient steeds te voldoen aan de milieuvoorwaarden ter beheersing van de geluidshinder opgenomen in artikel 4.5. van Vlarem II.

11. De aanvrager dient een schriftelijke toestemming te bekomen van de waterbeheerder alvorens de werken aan te vatten. Deze schriftelijke toelating wordt voor de start van de werken opgestuurd naar milieuvergunningen@antwerpen.be.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.4.2°

het, zonder behandeling in een afvalwaterzuiveringsinstallatie, lozen van bedrijfsafvalwater dat al of niet een of meer van de gevaarlijke stoffen, vermeld in bijlage 2C, bevat in concentraties die hoger zijn dan de indelingscriteria van artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II, met een debiet van meer dan 2 m³/uur tot en met 100 m³/uur; (inrichting Arenaplein bemaling)

100,00 m³/uur

3.6.3.2°

afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 5 m³/uur tot en met 50 m³/uur; (inrichting Arenaplein bemaling)

50,00 m³/uur

53.2.2°b)2°

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m³ bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld; (inrichting Arenaplein bemaling)

90.675,00 m³/jaar

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor een netto bemalingsduur van 95 dagen vanaf de start van deze bemaling. 

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.