Allen,
Afgelopen vrijdag 22 maart, gaf het college haar voorwaardelijk gunstig advies op de project-MER voor de nieuwe eeuwigdurende vergunning voor de luchthaven. De aanvraag voor een nieuwe eeuwigdurende vergunning gaat uit van een scenario van groei, dus meer hinder voor de Antwerpenaar. Ondanks die te verwachten stijging van het aantal ernstig gehinderden, ondanks al minstens 4000 bezwaren, geeft het college dus een voorwaardelijk gunstig advies.
Dit staat in schril contrast met het negatieve advies van het college van Borsbeek, het nieuwe district van deze stad. Borsbeek uit ernstige bedenkingen op het MER. Zo valt te lezen: "Hoewel het Mer-rapport 491 bladzijden telt, zonder de bijlagen, slaagt het rapport er niet in om aan te geven wat de vergunningstoestand is." en nog "Zonder ondubbelzinnig beeld van de ‘vergunde’ toestand, kunnen de potentiële milieueffecten ten aanzien van deze toestand niet op een correcte en objectieve wijze worden ingeschat."
En verder: "Verder blijkt niet dat op een voldoende ernstige wijze met het alternatievenonderzoek is omgegaan." En: "Het is volstrekt onduidelijk waarom de milieueffecten van deze alternatieven en deze van het MKBA niet worden onderzocht. Er dient besloten te worden dat het Mer-rapport slechts tot doel heeft een vergunning te faciliteren en niet overgaat tot een evenwichtige afweging van de milieueffecten."
Een duidelijke kritiek en een negatief advies over het MER.
Niets van dit alles vinden we in het advies van het college.
Vandaar de volgende vragen:
- wanneer zal het college haar advies leveren over de nieuwe vergunningsaanvraag? wat is de uiterlijke datum?
- hoe oordeelt het college over de al minstens 4000 bezwaren die zijn ingediend?
- is dit voorwaardelijk gunstige advies een voorbode van een gunstig advies over de vergunningsaanvraag zelf cfr. het vorige advies van het college op de teruggetrokken aanvraag?