Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023065753 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW DE KRINGWINKEL ANTWERPEN met als contactadres Deurnsebaan 52 te 2170 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Koepoortstraat 37-41 te 2000 Antwerpen en Lange Koepoortstraat 37 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 846C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, kleinhandelsactiviteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de toegangsdeur (SH) en inrichten van kleinhandelsactiviteiten (KHA) |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- OMV_2021135811 – ingetrokken;
- OMV_2021101528 – ingetrokken voor het wijzigen van een handelsfunctie naar dagrecreatie op de gelijkvloerse verdieping van een meergezinswoning;
- 10/02/2006: vergunning (20053467) voor het verbouwen van de gelijkvloerse en kelderverdieping van een handelspand;
- 09/09/2005: vergunning (20051869) voor het aanpassen van een winkelpui;
- 15/04/2005: vergunning (20043620) voor het verbouwen van een pand met winkel tot een winkel met appartementen en een ondergrondse garage.
Vergunde toestand
- functie: gemengd gebouw:
- bouwvolume: 3 bouwlagen met zadeldak.
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- gevelafwerking: gewijzigde toegangsdeur in grijs aluminium.
Nieuwe toestand
- bouwvolume: inrichten van een winkel;
- gevelafwerking: conform de bestaande toestand;
- de verdiepingen maken geen onderdeel uit van de aanvraag.
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van een winkel;
- wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel.
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Er is op de voorliggende locatie geen voorgeschiedenis op het vlak van kleinhandelsactiviteiten of sociaal-economische vergunningen. De aanvrager stelt dat in de voorgaande situatie (kledingwinkel Het Paleis) de handelsruimte een netto-oppervlakte zou hebben gehad van 772m² voor verkoop van persoonsuitrusting (categorie 2).
De voorliggende aanvraag omvat het vestigen van de tweehandswinkel De Kringwinkel op het adres Lange Koepoortstraat 37-41 (2000 Antwerpen). De aanvraag omvat twee aanbodcategorieën van tweedehandsverkoop: 144,41m² verkoop persoonsuitrusting en 309,02 m² verkoop andere producten. samen vormt dit een totale netto-handelsoppervlakte van 453,43 m².
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 16 oktober 2023 | 10 november 2023 | Ongunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 13 december 2023 | 10 januari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 oktober 2023 | 26 oktober 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 16 oktober 2023 | 13 november 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de inkomdeur en is functioneel en ruimtelijk inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in che-gebied. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen de inrichting van het pand als kringwinkel. Het gelijkvloers werd in het verleden reeds opengewerkt. De huidige inrichting doet geen bijkomende afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg werd opgevraagd:
“De gewijzigde toegangsdeur met schuifdeur en erg gedrongen bovenlicht is geen meerwaarde voor de versoberde maar imposante bovengevel die ondanks eerdere verbouwingen zijn beeldondersteunde functie behield. Een toegangsdeur met bovenlicht in dezelfde verhouding als de aanpalende etalages is wel bespreekbaar. Is er een reden waarom de invulling boven het huidige bovenlicht bewaard moet blijven? Een aangepast voorstel dat rekening houdt met de verhoudingen van de pui en meer is afgestemd op de bovengevel is aangewezen.”
Dit advies wordt bijgetreden. De vergunde raamindeling was sober en in harmonie met de klassieke gevelopbouw. De huidige indeling doet afbreuk aan deze harmonieuze opbouw. De indeling van de toegangsdeur wordt daarom van vergunning uitgesloten. Het openwerken (vervangen door glas) van het gesloten paneel zou het gevelbeeld ten goede komen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
Het pand is gelegen in een afgebakende kernwinkelgebied centrum Antwerpen (Noord). De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat voor deze zone gelijkvloers handelsruimte of een andere commerciële functie gewenst is. Behoud en optimalisatie van de vergunde commerciële activiteit is dus een grote meerwaarde. Het kleinhandelsbedrijf De Kringwinkel situeert zich in de zone B2 binnen dit kernwinkelgebied. Het project past in de geformuleerde visie rond kleinhandel, met name een verdere concentratie en clustering van de detailhandel bij voorkeur in kernwinkelgebieden.
Het project maakt deel uit van het gewestplan Antwerpen. Hierin staat de omgeving van het project aangeduid als woongebied. Woongebieden zijn bestemd “voor wonen, alsmede handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven”. De voorgestelde stadssupermarkt lijkt verenigbaar met deze omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan.
Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Binnenstad is op deze locatie van kracht. Het project is gelegen in een zone met overdruk detailhandel. De straten die behoren tot deze zone vormen het kloppend hart van de wijk.
De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
De consument doet zijn aankopen het liefst zo dicht mogelijk bij zijn eigen woonomgeving. Hierbij spelen nabijheid (inclusief bereikbaarheid en parkeren), gemak en comfort een belangrijke rol. Gezien de ligging in het centrum, omgeven door bewoning en andere functies, past deze handelsfunctie perfect in zijn omgeving.
Ook de minst mobiele burgers dienen zich te kunnen voorzien in hun behoeften en moeten op een aanvaardbare afstand toegang hebben tot een voldoende groot aanbod. De Kringwinkel beantwoordt aan de verwezenlijking van deze doelstelling.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Een vestiging van De Kringwinkel wordt steeds gevestigd in dichtbebouwde woonwijken of in de buurt van stedelijke centra. Na het vertrek van de stadswinkel van De Kringwinkel in Sint-Jorispoort, vult deze nieuwe binnenstedelijke vestiging het tekort op. In de omgeving Lange Koepoortstraat is reeds een aanbod te vinden van tweedehandsartikelen in een mix van lokale ondernemers, horeca en kleine ketens.
Deze vestiging zal een eerder binnenstedelijk aanbod bevatten: een uitgebreid aanbod aan kleinere voorwerpen zoals textiel, huisraad, boeken, cd’s, elektro, e.d. Voor de aankoop of het geven van grote items zullen de klanten/gevers doorverwezen worden naar een andere vestiging buiten het centrum en/of de gratis ophaaldienst.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
De leveringen gebeuren op de beschikbare open ruimte van de Lange Koepoortstraat (woon/winkelerf). Het aanrijden van de vrachtwagens is enkel mogelijk via de Minderbroedersrui-Sint Paulusstraat. Tijdelijk parkeren in de Lange Koepoortstraat is mogelijk voor toelevering. De beschikbare ruimte hiervoor is eerder beperkt en zal mogelijks verkeer hinderen. Daarom plant De Kringwinkel testen om in te schatten op welk moment van de dag het aanleveren voor de minste hinder zal zorgen. Dit gebeurt in overleg met buurt en bewoners binnen de VME.
Er zijn verder geen aanzienlijke mobiliteitsproblemen te verwachten: gelet op de locatie in het historische centrum zijn de klanten van De Kringwinkel aangewezen op de fiets, openbaar vervoer of bereiken de winkel te voet.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geeft de dienst Invest-desk gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten met het oog op het vestigen van de tweehandswinkel De Kringwinkel op het adres Lange Koepoortstraat 37-41 (2000 Antwerpen) met volgende opdeling:
- 144,41 m² verkoop persoonsuitrusting (categorie 2);
- 309,02 m² verkoop andere producten (categorie 4).
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 september 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 16 oktober 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 12 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 december 2023
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 maart 2024 |
Verslag GOA | 23 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.