Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023140728 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Birgit Bastiaensen met als adres Zoutestraat 140 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Zoutestraat 140 te 2040 Zandvliet (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 20 sectie C nr. 422A3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | isoleren en bepleisteren van de voor-, zij- en deels van de achtergevel en vervangen van het buitenschrijnwerk |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/12/2010: vergunning (3473#10332) voor het verbouwen en uitbreiden van de woning.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume: 2 bouwlagen met een zadeldak;
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
in overeenstemming met de vergunde toestand, behoudens:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gevels:
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
Dit artikel is van toepassing voor alle delen van de constructie. Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving. De gevels worden bepleisterd in een witte kleur. De directe omgeving wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van baksteen, voornamelijk in een rode kleur.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet in het na-isoleren en opnieuw afwerken van de voor-, achter- en zijgevel van een vergunde eengezinswoning.
Deze voorgestelde werken tasten de bestaande functie van de eengezinswoning niet aan.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Er worden geen wijzigingen voorzien aan de vergunde volumetrie.
Visueel-vormelijke elementen
Het bestaande gevelmetselwerk wordt verwijderd waarna een nieuwe bekleding met isolatiepanelen, afgewerkt met wit genuanceerde crepi, wordt aangebracht. De nieuwe opbouw zal volgens de gegevens in het dossier een dikte van 16 cm hebben. Onderaan de gevels wordt een plint van granietkorrel voorgesteld. Deze plint heeft een hoogte van +/- 30 cm gemeten vanaf het maaiveld.
Naast het bestaande gevelmetselwerk worden in de gevel alle bestaande elementen in blauwe hardsteen verwijderd. Dit zijn de raamdorpels, de dorpel aan de voordeur, een uitkragend afdak boven de voordeur en de plinten onderaan de gevels. Dit zorgt voor een achteruitgang voor de beeldkwaliteit in de straat en de uitstraling van de gevel zelf.
Door het verwijderen van het afdak in blauwe hardsteen boven de bestaande voordeur en het verhogen van deze deuropening in nieuwe toestand verdwijnt de bestaande uitlijning van deze voordeur met het raam op het gelijkvloers. Ook dit heeft een negatieve invloed op de architectuur van de voorgevel.
Pleisterwerk zorgt tevens voor een vervlakking van de gevels en een verarming van het straatbeeld, terwijl natuursteen en gevelsteen meer diepte en reliëf brengen.
Om vervlakking van het straatbeeld tegen te gaan, moet er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht worden besteed aan een aantal ontwerpdetails bij het opnieuw bekleden van de gevel.
De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten en halfopen bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die de percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail te behouden.
Ook de natuurstenen dorpels, het natuurstenen afdak boven de voordeur, de trap naar de voordeur en de plint onderaan de gevel moeten vervangen worden en moeten steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak springen als in de bestaande toestand het geval is. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.
Aangezien het hier een gekoppelde woning betreft, zal rekening gehouden moeten worden met het rooilijndecreet, zodanig dat er een nieuwe gevellijn ontstaat die 14 cm uit de oorspronkelijke gevel springt.
Uit de snedes bij dit dossier en omdat het bestaande gevelmetselwerk volledig verwijderd wordt, blijkt dat de nieuwe voorgevelopbouw een dikte heeft van 35 cm, terwijl de originele structuur van de voorgevel een dikte heeft van 30 cm. De gevel wordt hier slechts 5 cm opgedikt. Concreet betekent dit dat, ter plaatse van de voorgevel, om tot aan de gevraagde 14 cm opdikking te geraken de afwerking 9 cm dikker uitgevoerd zal moeten worden. Dit zal als voorwaarde bij de vergunning opgelegd worden.
De impact van voorgevelisolatie op de energieprestaties van een gebouw is bovendien sterk afhankelijk van de bouwtechnische detaillering (o.m. afwerking dagkanten).
Mits rekening te houden met alle gestelde voorwaarden kan het voorstel aanvaard worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 18 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 16 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 17 maart 2024 |
Verslag GOA | 27 februari 2024 |
Naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.