Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03250 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Antwerp on Air. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03250 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Antwerp on Air. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring 2024_CBS_03250 - Ondersteuningsproduct - Marketing en Communicatie. Reglement Stadsmarketingfonds. Antwerp on Air. Toekenning en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college de principes voor het uitbetalen van de toelagekredieten op exploitatie aan derden goed.

Op 19 december 2022 (jaarnummer 729) keurde de gemeenteraad de nieuwe versie van het reglement stadsmarketingfonds goed.

Op 27 november 2023 (jaarnummer 712) keurde de gemeenteraad de zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. 

Natural Blondes bv diende op 11 januari 2024 een aanvraag in voor een ondersteuning op basis van het reglement stadsmarketingfonds.

Juridische grond

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Argumentatie

Antwerp on Air is een luchtfestival in het centrum van de stad Antwerpen. Voor deze eerste editie worden op acht locaties grote en fantasierijke inflatables geplaatst rond de buurt van de Meir-as. De betekenis van 'on air' is tweeledig. Enerzijds letterlijk - de inflatables werken met lucht, anderzijds figuurlijk door Antwerpen 'on air'/live te brengen via sociale media. Het evenement doet de Meir als bekendste winkelstraat bruisen. Bedoeling is om de shoppers extra beleving te bieden en om extra shoppers naar de stad Antwerpen te lokken. Het festival wil groeien en in de toekomst andere buurten betrekken en een weekend creëren dat de stad Antwerpen extra doet bruisen. 

De gevraagde ondersteuning van Natural Blondes voor Antwerp on Air van 30 mei tot 2 juni 2024 voldoet aan de voorwaarden van het reglement en wordt goedgekeurd.

  • ondersteuning van de stadsbrede merkstrategie: de stad Antwerpen wordt in de kijker gezet als innovatieve speelse stad met een tegendraads karakter. Daar waar andere steden lichtfestivals houden, heeft de stad Antwerpen een eigen luchtfestival;
  • ondersteuning bestuursakkoord:
    • de stad Antwerpen promoot de toeristische attractiepolen zoals mode/shopping, diamant, chocolade, culinaire en Bourgondische aard, kunst, cultuur en architectuur, ... De stad Antwerpen richt hierbij op relevante markten en regio's, zoals de naastliggende regio's en hoofdsteden, om naar Antwerpen te trekken; 
    • de winkelgebieden in het historisch centrum van de stad Antwerpen hebben elk een eigen identiteit en specialiteit. Dat is de sterkte van Antwerpen als dé shoppingstad van de Lage Landen;
    • om levendige en actieve winkelkernen te behouden, sporen we handelaars aan om zich aan te sluiten bij hun lokale handelaarsvereniging. Handelaarsverenigingen zijn onmisbare partners.
  • doelgroepen en sleutelthema's: het luchtfestival richt zich op bewoners en bezoekers en op de eerste plaats op gezinnen (van kind tot grootouders), gen X en gen Z en Nederlandse toeristen. Het past binnen het sleutelthema mode/shopping; 
  • bovenlokale uitstraling: de stad Antwerpen komt in beeld (live en via sociale media) als een speelse stad waar je verrast kan worden. Omdat het evenement heel visueel is, zullen bezoekers het commerciële hart van de stad Antwerpen massaal fotograferen en online delen en zo de stad Antwerpen nationaal en internationaal in de kijker zetten;
  • return voor de stad Antwerpen: de stad Antwerpen zal op sociale media op een mooie, kleurrijke en spontane manier in beeld komen. Het winkelen in de binnenstad wordt met dit evenement gestimuleerd en er worden 25% extra bezoekers verwacht; 
  • vernieuwing: grote inflatables zijn op zich niet nieuw, maar de Meir inkleden met verschillende XL-inflatables op de daken en zelfs tegen de Boerentoren, is ongezien;
  • samenwerking: Beleef Antwerpen vzw, Shopping Stadsfeestzaal, Grand Bazar Shopping, X-Treme Creations, Beroepsbelg, Berlin Creative Studio, City Smiles, playvertising studio's. Het is de eerste samenwerking tussen de verschillende partijen die de Meir verbinden. Dit kan als katalysator dienen voor toekomstige samenwerkingen;
  • haalbaarheid: realisaties uit het verleden (Nello en Patrasche, XL-installaties die viraal gingen, lezende reus op de Melkmarkt), samenwerking met partners en goedgekeurde locaties maken dit project haalbaar.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de toekenning en uitbetaling van 25.000,00 EUR aan Natural Blondes bv, Nationalestraat 141, 2000 Antwerpen, ondernemingsnummer 0633.570.841 goed. De uitbetaling van de eerste schijf (50%) gebeurt na goedkeuring van de evenementenaanvraag. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Natural Blondes bv
Nationalestraat 141
2000 Antwerpen
IBAN BE75 0017 6109 8351
ondernemingsnummer: 0633.570.841



25.000,00 EUR

Budgetplaats: 5314000000 
Budgetpositie: 6496600
Functiegebied: 2SBS060103A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2400

4505163675