In zitting van 22 augustus 2014 (jaarnummer 8549) keurde het college de nota "Naar minder verkeerslichten in 't Stad" goed. Hierin werden onder meer de uitgangspunten en criteria vastgelegd voor het verwijderen van verkeerslichten op stadskruispunten en oversteekplaatse
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Daarin is opgenomen dat de afbouw van verkeerslichten, zeker in de zones 30, verder gaat. Op plaatsen waar deze niet noodzakelijk zijn en waar het veilig is om ze te verwijderen, worden ze uitgeschakeld.
De verkeerslichten ter hoogte van de brandweerpost in de Waterbaan in het district Deurne zijn verouderd en dienen vernieuwd te worden. De brandweer geeft echter aan dat de verkeerslichten niet meer gebruikt worden bij het uitrijden voor een interventie en dat ze dus mogen worden verwijderd.
Heel wat verkeerslichten in de stad zijn of moeten binnenkort worden vernieuwd. Deze investering is noodzakelijk om de verkeerslichten te kunnen aansluiten op de supercomputer, die in de toekomst alle verkeerslichten in stad Antwerpen zal gaan aansturen.
De verkeerslichten K730 ter hoogte van de brandweerpost 'Deurne' in de Waterbaan is een verouderde installatie die sinds 2002 niet meer aangepast of vernieuwd is. Bij nazicht voor een eventuele vernieuwing van de installatie is gebleken dat de verkeerslichten niet meer gebruikt worden door de brandweerdiensten bij het uitrijden voor een interventie. Dit omdat ze bij het uitrijden de verkeerslichten ook niet meer op “vrij” kunnen zetten, opdat iedereen mee is met de interventie.
Brandweer Zone Antwerpen heeft, na interne en operationele afstemming, aangegeven dat de verkeerslichten aan post Deurne in de Waterbaan mogen worden verwijderd.
Het college keurt het definitief verwijderen van de verkeerslichten (K730) ter hoogte van de brandweerpost aan de Waterbaan in het district Deurne goed.
Dienst | Taak |
SW/B&O | Verwijderen van de verkeersregelinstallatie K730
|