Terug
Gepubliceerd op 15/04/2024

2024_CBS_03134 - Omgevingsvergunning - OMV_2023084277. Van Cortbeemdelei 36. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 12/04/2024 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker, waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03134 - Omgevingsvergunning - OMV_2023084277. Van Cortbeemdelei 36. District Deurne - Weigering 2024_CBS_03134 - Omgevingsvergunning - OMV_2023084277. Van Cortbeemdelei 36. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023084277

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Meryem Sarikavak met als adres Amerikalei 150 bus 501 te 2000 Antwerpen en de heer Musa Hasanov met als adres Amerikalei 150 bus 501 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

de heer Musa Hasanov met als adres Amerikalei 150 bus 501 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Cortbeemdelei 36 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 27 sectie A nr. 16M14

waarvan:

 

-          20231106-0042

afdeling 27 sectie A nr. 16M14 (Hasanov Van Cortbeemdelei 36 Deurne)

-          20231107-0048

afdeling 27 sectie A nr. 16M14 (Bemaling Antwerpen Van Cortbeemdenlei 36)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een meergezinswoning na sloop en de exploitatie van een warmtepomp en een bemaling

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          13/07/1948: toelating (626#11447) voor het aanbouwen van 2 plaatsen en een W.C. aan een huis.

 

Vergunde toestand

-          meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          hoekpand van 2 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevels in gele gevelsteen met houten buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw.

Nieuwe toestand

-          meergezinswoning met 4 wooneenheden;

-          4 bouwlagen onder plat dak;

-          perceel volledig bebouwd;

-          voorgevels in grijsbruine gevelsteen met antracietkleurig buitenschrijnwerk in aluminium;

-          royale uitsprong aan beide gevels op de verdiepingen;

-          geveldelen van de daklaag die doorlopen in de dakopstand bekleed in donkergrijze zinken beplating.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande bebouwing;

-          oprichten van een meergezinswoning met 4 wooneenheden.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

Het project betreft de aanleg van een ondergrondse kelderverdieping waarvoor een grondwaterbemaling vereist is, alsook de exploitatie van warmtepompen.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) Hasanov Van Cortbeemdelei 36 Deurne
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

16,00 kW

 

Aangevraagde rubriek(en) Bemaling Antwerpen Van Cortbeemdenlei 36
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

53.2.2°a)

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m3 bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van maximaal 30.000 m3 per jaar;

20.638,00 m³/jaar

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Fluvius System Operator

29 januari 2024

12 februari 2024

Voorwaardelijk gunstig

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

29 januari 2024

5 maart 2024

Voorwaardelijk gunstig

 

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

29 januari 2024

1 februari 2024

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

29 januari 2024

7 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be).
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: een volume van 4 bouwlagen over de volledige perceeloppervlakte is niet in harmonie met de omgeving. Ook de gigantische geveluitsprongen langs beide voorgevels is niet in harmonie met de omgeving.
  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de voorziene bouwhoogte tot tegen alle perceelgrenzen is niet in harmonie met de kenmerken van de omgeving. Deze hoogte belemmert de lichtinval en bezonning naar de naaste buren op zowel de Van Cortbeemdelei 38 als de Van Duyststraat 34.
  • Artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen: de geveluitsprong strekt zich uit op quasi de volledige geveloppervlakte van de eerste, tweede en derde verdieping langs beide zijden. Dit is ruim meer dan de maximale toegelaten helft van de totale geveloppervlakte. Uitsprongen zijn ook niet bedoeld om het bouwvolume wezenlijk te vergroten, wat hier wel het geval is. Bovendien belemmert de uitsprong het uitzicht van de naastgelegen ramen van de Van Duyststraat 34 op ontoelaatbare wijze.
  • Artikel 27 Open ruimte: er blijft na de nieuwbouw geen 20% maar 0% open en onbebouwde ruimte over op het maaiveldniveau.
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er worden geen autostalplaatsen voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder toekomstig (2050) klimaat (score B).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande meergezinswoning met twee vergund geachte wooneenheden wordt gesloopt en herbouwd in functie van een meergezinswoning met 4 wooneenheden. De aanvraag is verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het perceel wordt gesitueerd op de hoek van de Van Cortbeemdelei en de Van Duyststraat ter hoogte van een wijkpleintje. Het betreft een ondiep perceel dat in de bestaande situatie volledig bebouwd is door een pand met 2 bouwlagen.

Het nieuwe volume gebruikt eveneens de volledige perceelsoppervlakte. De aanvraag is daarmee in strijd met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat nieuwbouw minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd moet zijn. Gezien zowel de breedte als de diepte van het perceel beperkt is en gesitueerd wordt in de oksel van een bouwblok, kan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking op artikel 27 worden toegestaan.

 

Het nieuwe volume telt 4 bouwlagen over de volledige perceelsoppervlakte. Het referentiebeeld van de omgeving telt twee tot drie bouwlagen en het nieuwe volume sluit aan op panden van 3 bouwlagen hoog. Het volume wijkt hierdoor af van het referentiebeeld van de omgeving.

De vierde bouwlaag genereert bovendien hinder ten aanzien van de linkeraanpalende woning.

De scheidingsmuurverhoging die het voorzien van een 4de bouwlaag ten aanzien van de linkerbuur met zich meebrengt, beperkt de lichttoetreding op het buurperceel en is bijgevolg niet wenselijk.

Gezien de ligging op een hoekperceel kan een vierde bouwlaag onderzocht worden mits voldoende respect voor de linkeraanpalende woning.

De aanvraag is in strijd met artikel 6 en artikel 10 van de bouwcode en dient geweigerd worden.

 

Boven het volledig bebouwde gelijkvloers wordt op de bovenliggende verdiepingen bijkomende vloeroppervlakte en volume gecreëerd door het voorzien van een quasi doorlopende geveluitsprong van 1,25 m uitkragend ten opzichte van het gelijkvloerse gevelvlak. Inpandige terrassen worden op de hoek voorzien.

Geveluitsprongen zijn enkel mogelijk indien ze minder dan de helft van het gevelvlak innemen; wat hier niet het geval is.

In de aanvraag is de uitsprong louter een verruiming van de woonoppervlakte om voldoende netto-vloeroppervlakte te genereren en neemt daarbij meer dan de helft van de geveloppervlakte in. Bovendien hindert deze maximale geveluitsprong het direct zicht van de naastgelegen ramen van de Van Duyststraat 34.

De aanvraag is in strijd met artikel 13 van de bouwcode en moet geweigerd worden.

 

De aanvraag voorziet in 4 wooneenheden waarvan de individuele netto-vloeroppervlakte in verhouding staat tot het aantal slaapkamers. Deze netto-vloeroppervlakte, alsook de oppervlakte van de private buitenruimte, kan echter maar bekomen worden door de overmaatse geveluitsprong die in strijd is met artikel 13 van de bouwcode. Dit getuigt dat de draagkracht van het perceel wordt overschreden. De verdubbeling van het aantal wooneenheden ten opzichte van de vergund geachte toestand zonder dat er kan voorzien worden in parkeerplaatsen conform artikel 30 van de bouwcode versterkt deze bevinding.

De aanvraag is in strijd met artikel 6 van de bouwcode en moet geweigerd worden.

 

Geoordeeld wordt dat op basis van de bovenstaande afwijkingen er gesteld kan worden dat de draagkracht van het perceel wordt overschreden.

De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het gebouw wordt opgetrokken in een grijze gevelsteen, waarbij het metselwerk in afwisselend metselwerkverband wordt uitgevoerd.

De omgeving wordt gekenmerkt door verschillende architectuurstijlen, kleuren en materialen. Er is geen uitgesproken uniform materiaalgebruik, waardoor de gekozen gevelmaterialen integreren in het straatbeeld. De vierde bouwlaag die op de voorgevelbouwlijn wordt opgericht, wordt uitgevoerd in zink.

De bouwlaag wordt hierdoor geconcipieerd als daklaag. Daklagen zijn echter niet kenmerkend in de omgeving. Een uitwerking in metselwerk met een meer geprononceerde kroonlijst zou zich beter inpassen in de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

De aanvraag betreft het oprichten van een meergezinswoning na sloop.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er worden 4 nieuwe wooneenheden voorzien in de meergezinswoning.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 4. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit perceel betreft een hoekperceel met een beperkte oppervlakte, breedte en diepte. De grootte en vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

De breedte van het perceel dat uitgeeft op de openbare weg is bovendien minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen
bedraagt 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4 – 0 = 4.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan
4 – 2 = 2. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen. 

 

Fietsvoorzieningen:

Op het gelijkvloers is een appartement met 1 slaapkamer. De andere 3 appartementen hebben 3 slaapkamers. De parkeerbehoefte voor fietsen is dus 14. Er wordt een gemeenschappelijke fietsenberging voorzien op het gelijkvloers in een hoog-laag systeem. Dit is toereikend. Bij voorkeur is er ook plaats voor buitenmaatse fietsen (cargofiets, bakfiets…)

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het project betreft de aanleg van een ondergrondse kelderverdieping ten behoeve van een nieuwbouwproject. De aanleg van de kelder vereist een grondwaterbemaling. Aan de aanvraag werd een bemalingsstudie toegevoegd.

De bemaling werd ontworpen als een traditionele vacuümbemaling met verticale filters, aangezet in de quartaire zandlagen tot 7,0 m onder maaiveld, rondom de bouwput.
De grondwatertafel zal verlaagd worden tot circa 3,5 m-mv met een gemiddeld debiet van 7,2 m³/uur. De bemaling is voorzien voor 4 maanden met een waterbezwaar van circa 20.638 m³.

 

Op basis van de beschikbare sondeergegevens blijkt dat de verwachte zettingen, ter hoogte van de aanpalende en omliggende woningen, kleiner zijn dan de toegelaten 20 mm. Deze bedragen maximaal 6,6 mm ter hoogte van de dichtstbijgelegen gebouwen. Zettingen worden bijgevolg niet verwacht.

 

Er liggen 30 OVAM-dossiers binnen de invloedstraal van de bemaling. Hiervan zijn er 17 dossiers met een gekende verontreiniging van het grondwater binnen de invloedstraal van de bemaling. Uit de evaluatie van de relevantste verontreinigingen, blijkt dat de verplaatsing van de gekende grondwaterverontreinigingen binnen de perceelsgrenzen blijft waardoor er geen naburige percelen worden aangetast. Daarnaast veroorzaakt de grondwaterbehandeling geen versnelling ten opzichte van de natuurlijke verspreiding.

Aan de noordelijke en oostelijke zijde van de bouwput is een secanspalenwand voorzien. Met deze wand werd geen rekening gehouden tijdens de berekeningen van de invloedstraal en de opgepompte debieten. Hierdoor zullen er lagere debieten en een kleinere invloedstraal verwacht worden dan deze die berekend zijn, en zo ook zullen de geïnduceerde verplaatsingen van de verontreinigingen lager zijn dan deze die berekend werden.

Gelet op het bescheiden waterbezwaar is de ingedeelde inrichting louter meldingsplichtig.

 

Voor de verwarming en koeling van de woonunits, zullen er individuele warmtepompen voorzien worden. De 4 buitenunits van 4 kW elk zullen gestald worden op het dak. De eigenschappen van de warmtepompen zijn nog niet gekend, maar zullen aan de wettelijke normen voldoen om  geluidshinder te beperken; aldus de aanvrager. Gezien het individuele warmtepompen betreft met een vermogen van minder dan 5 kW, zijn deze niet indelingsplichtig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Wegens het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen kan geen akte worden genomen van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.

 

Geadviseerde rubriek(en)

Hasanov Van Cortbeemdelei 36 Deurne

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; (inrichting Hasanov Van Cortbeemdelei 36 Deurne)

zonder voorwerp

 

Bemaling Antwerpen Van Cortbeemdenlei 36

Rubriek

Omschrijving

Geweigerd voor

53.2.2°a)

bemaling die technisch noodzakelijk is voor de verwezenlijking van werken of de aanleg van nutsvoorzieningen, beide met inbegrip van terug in de ondergrond brengen van bemalingswater in dezelfde watervoerende laag en het nuttige gebruik tot maximaal 5.000 m3 bemalingswater per jaar. Dit voor bemalingen niet gelegen in beschermde duingebieden, in een groengebied, een natuurontwikkelingsgebied, een parkgebied of een bosgebied met een debiet van maximaal 30.000 m3 per jaar; (inrichting Bemaling Antwerpen Van Cortbeemdenlei 36)

20.638,00 m³/jaar

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 januari 2024

Volledig en ontvankelijk

29 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

28 april 2024

Verslag GOA

4 april 2024

Naam GOA

Axel Devroe en Bieke Geypens

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.