Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023144208 |
Gegevens van de aanvrager: | Provincie Antwerpen met als adres Koningin Elisabethlei 22-24 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Desguinlei 244 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nrs. 1922D en 1922H |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren en uitbreiden van de hoteltheorieblok van het Provinciaal Instituut PIVA voor het CVO VITANT, plaatsen van een fietsenberging en doorvoeren van terreinaanlegwerken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/06/2013: vergunning (20131306) voor het bouwen van een luifel met poortgeheel t.b.v. de entree van het Provinciaal Instituut PIVA;
- 06/06/2012: vergunning (20095678) voor omgevingswerken inclusief het planten en rooien van bomen, het plaatsen van luifels op de speelplaatsen en slopen van de bestaande verhardingen;
- 20/07/2007: vergunning (20063858) voor het renoveren van kelderverdieping, centrale overdekte speelplaats en verbindingsgang;
- 14/03/2006: vergunning (20052996) voor het renoveren van de administratievleugel en de slagerijafdeling van het provinciaal instituut voor voeding;
- 29/08/2003: vergunning (2002592) voor het bouwen van een zendinstallatie;
- 13/06/2003: vergunning (2003327) voor het renoveren hotelafdeling;
- 15/07/2002: vergunning (2002871) voor het renoveren van een deel van een bestaand schoolgebouw PIVA;
- 07/02/2001: vergunning (20003757) voor het verbouwen van gedeeltes van een bestaand schoolgebouw;
- 14/09/1988: vergunning (19887958) voor een verbouwing zelfbedieningsrestaurant;
- 19/01/1987: vergunning (19878105) voor het overdekken patio bestaande koer;
- 02/09/1983: vergunning (198371412) voor sporthal;
- 14/02/1978: vergunning (197782046) voor een overdekte speelplaats;
- 02/12/1976: vergunning (1976808629) voor wijziging 18/57788 - theorielokalen boven laagbouw deel A;
- 21/08/1974: vergunning (1974180919) voor hotelschool deel A;
- 22/02/1974: vergunning (1974180918) voor hotelschool delen A en B - art. 48.
Vergunde toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening;
- hoekgebouw in L-vorm;
- deel oost-noord:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- deel zuidoost:
- bouwvolume:
- gevelafwerking deel zuidoost:
- inrichting:
Bestaande toestand
- functie en bouwvolume overeenkomstig vergunde toestand uitgezonderd van interne indelingen.
Nieuwe toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening;
- hoekgebouw in L-vorm;
- deel oost-noord:
- bouwvolume:
- gevelafwerking deel oost-noord:
- bouwvolume deel zuidoost:
- gevelafwerking deel zuidoost:
- inrichting:
- Fietsenberging + parking:
- 4 mindervalideplaatsen.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van het volume;
- plaatsen brandtrap;
- wijzigen van de gevels
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- verplaatsen twee bomen;
- vellen van 1 boom;
- plaatsen van fietsenberging;
- reliëfwijzingen (wadi en verhoogde groenzone).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos - Adviezen en Vergunningen Antwerpen | 13 december 2023 | 13 december 2023 | Geen advies |
Aquafin | 13 december 2023 | 8 maart 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 13 december 2023 | 26 januari 2024 | Geen advies |
Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken - ASTRID | 13 december 2023 | 19 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 13 december 2023 | 9 februari 2024 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen (VESPA) | 13 december 2023 | 19 december 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 13 december 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 13 december 2023 | 8 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 december 2023 | 16 januari 2024 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 13 december 2023 | 22 december 2023 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 13 december 2023 | 3 januari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De gespreksruimte op de eerste verdieping heeft geen rechtstreekse toegang tot natuurlijk licht en lucht;
Er worden onvoldoende fietsparkeerplaatsen voorzien;
Er wordt geen groendak geplaatst op de nieuwe uitbreiding.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A). Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C). Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 18/11/2023. De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van gemeenschapsvoorziening (hoteltheorieblok zone blok 554) blijft behouden en is daarmee stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:
“Activatie van niet gebruikt talent ondersteunt niet alleen Antwerpse onderwijsdoelstellingen, maar ook veel sociale- en veiligheidsdoelen. Daarom adviseren wij gunstig.“
Dit advies wordt uit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wordt het bestaande hoekgebouw in L-vorm behouden en aangevuld met een uitbreiding van de noord-oostvleugel over een lengte van 12,35 m, waarbij het gelijkvloers, met uitzondering van de nieuwe toegang tot het gebouw, wordt ingericht als overdekte buitenruimte. Deze vleugel zal ook geïsoleerd en bepleisterd worden. In de zuid-oostvleugel wordt op de eerste verdieping een dakterras ingericht op het bestaande dak en een nieuwe stalen buitentrap geplaatst voor evacuatie. Verder situeren de werken zich binnen het bestaande volume in functie van een beter intern ruimtegebruik. Tot slot wordt er een nieuwe overdekte fietsenstalling geplaatst, voorzien van een groendak, ter hoogte van de bestaande parking aan gebouw 244 en de zone voor parkeerplaatsen aan gebouw 444 wordt heraangelegd om vier mindervalideplaatsen te kunnen inrichten.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:
“AG Vespa in samenwerking met atelier stadsbouwmeester en verschillende stadsdiensten zijn in overleg met PIVA om de mogelijkheden van de verbinding van Hof van Leysen met het toekomstige Ringpark Groene Vesten en de uitwerking van visie Ringstad te onderzoeken. De aangevraagde werken van PIVA zijn niet strijdig met deze lopende gesprekken en bieden voldoende vrijheidsgraden voor dit verdere onderzoek.“
De aanvraag richt zich naar de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen en voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels van de noord-oostvleugel worden geïsoleerd en afgewerkt met een gekamde gevelpleister ter plaatse van het oorspronkelijk metselwerk en een gladde gevelpleister op de elementen in zichtbeton, beiden in een warm witte kleur. De bestaande zandsteen wordt gerecupereerd en hergebruikt en ter plaatse van de bestaande circulatiekoker wordt de gevel na isolatie opnieuw afgewerkt in metselwerk. Het na- isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van het gebouw wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.
Om vervlakking van de gevel tegen te gaan, dient er vanuit de zorg voor de architecturale kwaliteit aandacht besteed aan een aantal ontwerpdetails bij het isoleren van de voorgevel. Concreet dienen de bestaande decoratieve gevelreliëfs steeds evenveel uit het vernieuwde gevelvlak te springen als in de bestaande toestand het geval is. Dit wordt voorzien in voorliggende aanvraag.
De bestaande verdiepingshoge plint in blauwe hardsteen wordt echter ook bekleed met isolatie en afgewerkt met gevelpleister. Dit is geen duurzaam materiaal voor een plint die dient te beschermen tegen beschadigingen. Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint in gepast materiaal. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Wanneer er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen van bijvoorbeeld raamopeningen voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Het buitenschrijnwerk wordt vervangen door aluminium buitenschrijnwerk in een aardetint en het schrijnwerk ter plaatse van de nieuwe toegang wordt voorzien in aluminium met een rode tint. De bestaande luifel in natuursteen blijft behouden en de nieuwe kolommen worden voorzien in zichtbeton.
Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.
De meeste raamopeningen worden lichtjes vergroot, waarbij de geleding en ritmering behouden blijven. De raamverdeling in de voorgevel boven de bestaande inkomhal wordt gewijzigd naar een verticale verdeling. Deze verdeling weerspiegelt de achterliggende functies. Hierdoor is er een duidelijke uitspraak over de architectuur en blijft de samenhang van het gebouw behouden. De gevelwijziging is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
De gevels van de zuid-oostvleugel blijven behouden. Wel worden er, waar nodig, nieuwe raamopeningen toegevoegd. Deze worden uitgevoerd in natuurkleurig aluminium, conform het overig buitenschrijnwerk in dit volume. De nieuwe raamopeningen volgen de vormentaal en ritmering van de bestaande gevel en zijn hiermee visueel inpasbaar.
Tot slot wordt er een boom geveld om de nieuwe noodtrap te kunnen realiseren. De boom bepaalt mee het beeld van de buitenruimte, maar is niet belangrijk voor het algemene groene karakter van de site. Er is plaats om een nieuwe boom aan te planten. Echter omdat het ingroenen van het terrein met bijkomende bomen en struiken wordt voorzien in een volgende fase, wordt het niet verplicht geacht een nieuwe boom bij deze aanvraag aan te planten.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening op vlak visueel-vormelijke elementen.
Bodemreliëf
In voorliggende aanvraag wordt het bodemreliëf aangepast om een wadi te kunnen voorzien. De uitgegraven grond wordt op het terrein hergebruikt om een verhoogde groene speelzone te creëren. Verder worden er twee bomen verplaatst omwille van de geplande werken. De bestaande buitenruimte wordt bijkomend maximaal onthard.
De nieuwe uitbreiding van de noord-oostvleugel wordt op pilotis gerealiseerd, waardoor de impact om de bodem minimaal blijft.
Er wordt geoordeeld dat de geplande werken geen negatieve impact hebben op het bodemreliëf, waardoor deze gunstig worden geadviseerd.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Onroerend Erfgoed / Archeologie. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:
“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3000 m² (45 192 m²) en een ingreep in de bodem boven 1000 m² (ca. 1 560 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd opgemaakt door GATE/ Ruben Willaert en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 18/11/2023 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/27840). Er werd geen programma van maatregelen opgemaakt.“
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De interne ruimten worden opnieuw ingericht op de drie bovenste verdiepingen. Er ontstaan logische en efficiënte ruimtes die kwalitatief ingedeeld zijn. Grote ramen zorgen voor voldoende daglicht in de verblijfsruimten.
Het plat dak van de uitbreiding wordt niet aangelegd als een groendak. Dit is in strijd met artikel 38 van de Bouwcode. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.
De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de stedelijke dienst Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid. De dienst adviseert gunstig.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 20 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het lesgebouw voor volwassenenonderwijs.
Op de site PIVA wordt bijkomende ruimte gecreëerd voor het CVO Vitant die momenteel in Hoboken gevestigd is. Het gaat om 50 personeelsleden en 250 cursisten (volwassenen). Overdag zijn er 40 personeelsleden gelijktijdig aanwezig en 250 cursisten en in de avond zijn er 2 personeelsleden gelijktijdig aanwezig en 25 cursisten. Het bestaande hoteltheorieblok wordt daarom gerenoveerd en beperkt uitgebreid.
Voor volwassenenonderwijs (centrum gebied) leggen we enkel een parkeerbehoefte op voor het personeel. De helft van het aantal personeelsleden moet met de wagen kunnen komen.
Voor de 40 personeelsleden die overdag tegelijkertijd aanwezig zijn moeten er 20 parkeerplaatsen voorzien worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 20.
|
De plannen voorzien in 121 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Momenteel zijn er 133 parkeerplaatsen aanwezig op de site maar door het inrichten van een nieuwe fietsenstalling verdwijnen er 12 parkeerplaatsen. Er blijven 121 parkeerplaatsen over. Na de uitbreiding zullen er in het totaal 213 personeelsleden gelijktijdig aanwezig zijn overdag en 43 in de avond. Er is in het totaal dus nood aan 107 parkeerplaatsen (213/2). Er zijn op eigen terrein voldoende parkeerplaatsen om de uitbreiding te kunnen opvangen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 121.
Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 20 – 121 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen. Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0 – 0 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
De parking is te bereiken via de Desguinlei.
Fietsvoorzieningen:
Voor de uitbreiding moeten er voor de 40 extra personeelsleden (1/3) 13 fietsstalplaatsen voorzien worden die overdekt en afsluitbaar zijn. Voor de 250 bijkomende cursisten (1/3) moeten er 83 fietsparkeerplaatsen voorzien worden, deze moeten niet overdekt en afsluitbaar zijn. Dat komt in het totaal op 96 fietsstalplaatsen uit voor deze aanvraag.
Momenteel zijn er 260 fietsstalplaatsen aanwezig en er komen er met deze aanvraag 64 bij. Dat zijn in het totaal 324 fietsstalplaatsen voor 231 personeelsleden en 1108 cursisten wat aan de lage kant is.
Voor deze aanvraag moeten er 96 fietsstalplaatsen bijkomen en er worden er 64 extra voorzien, dat zijn er 32 te weinig. Op de site is ruimte genoeg om nog fietsbeugels bij te plaatsen voor de cursisten. Liefst zo dicht mogelijk bij het lesgebouw.
De dienst Mobiliteit geeft advies met volgende voorwaarden:
De voorwaarden geformuleerd in dit advies omtrent de fietsenstalplaatsen zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voorwaarden uit het advies van Aquafin zijn na te leven.
3. De voorwaarden uit het advies van ASTRID-Veiligheidscommissie zijn na te leven.
4. De bestaande plint is te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element in hetzelfde materiaal als het bestaande. Ook voor de nieuwe uitbreiding is een plint te voorzien van dezelfde hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op de publieke ruimte. Na het uitvoeren van de werken moet de plint voorbij het gevelmateriaal steken.
5. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
6. Het plat dak van de uitbreiding moet uitgevoerd worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
7. Er moeten minstens 32 extra fietsparkeerplaatsen voor de cursisten voorzien worden. Deze moeten niet overdekt en afsluitbaar zijn. Er is op het terrein plaats genoeg om extra fietsbeugels te voorzien.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | 22 december 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 20 januari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 27 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 26 april 2024 |
Verslag GOA | 3 april 2024 |
Naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
22 december 2023 | 20 januari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
2. De voorwaarden uit het advies van Aquafin zijn na te leven.
3. De voorwaarden uit het advies van ASTRID-Veiligheidscommissie zijn na te leven.
4. De bestaande plint is te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element in hetzelfde materiaal als het bestaande. Ook voor de nieuwe uitbreiding is een plint te voorzien van dezelfde hoogte om op een duurzame, stootvaste manier aan te sluiten op de publieke ruimte. Na het uitvoeren van de werken moet de plint voorbij het gevelmateriaal steken.
5. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, zijn onzichtbaar uit te voeren.
6. Het plat dak van de uitbreiding moet uitgevoerd worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
7. Er moeten minstens 32 extra fietsparkeerplaatsen voor de cursisten voorzien worden. Deze moeten niet overdekt en afsluitbaar zijn. Er is op het terrein plaats genoeg om extra fietsbeugels te voorzien.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.