Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02817 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2024. Golf 3 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02817 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2024. Golf 3 - Kennisneming 2024_CBS_02817 - Marktonderzoek - Antwerpse monitor. Indicatoren 2024. Golf 3 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Op 16 februari 2024 (jaarnummer 1295) nam het college kennis van de ad hoc indicatoren van golf 2 van 2024.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de pijler Ondernemen en Stadsmarketing/Marketing en Communicatie/Strategie en Marktonderzoek, samen met de studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren, die vast gedurende minstens één jaar bevraagd worden, en voor een deel uit variabele indicatoren, die tijdens één of twee golven bevraagd worden.

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 8 april 2024 tot en met de week van 13 mei 2024 (golf 3) worden bevraagd, zijn:

  • kennis en bezoek van evenementen: 
    • Antwerp Fashion Weekend;
    • Jeugdboekenmaand: sport en spel;
    • Ringdag;
    • Start Ronde van Vlaanderen;
    • Mad Goat Comedy Festival;
    • Flanders Technology & Innovation (FTI) Slotfestival;
    • winkelzondag.
  • eenzaamheid bij de Antwerpenaar (hernemen van de vraag van vorig jaar; in functie van de campagnes en acties rond eenzaamheid en het nagaan van evolutie; dit wordt gemeten via items die onrechtstreeks peilen naar eenzaamheid, zowel emotionele als sociale eenzaamheid zonder het zo te benoemen: genoeg mensen om je heen, mensen om je heen missen, ...);
  • kennis en gebruik van verschillende diensten (wordt jaarlijks bevraagd om evoluties na te gaan):
    • Stedelijk contactcenter;
    • Blauwe Lijn;
    • Ombudsvrouw;
    • Sluikstortlijn;
    • telefonisch aanvragen van documenten;
    • digitaal aanvragen van documenten;
    • online loket Politie Antwerpen;
  • kennis en attitude ten aanzien van De Grote Verbinding (hernemen vragen van vorige jaren om evolutie en impact campagnes na te gaan):
    • van De Grote Verbinding gehoord;
    • impact van De Grote Verbinding op de stad Antwerpen qua geluidsoverlast, luchtkwaliteit, groen en publieke ruimte, bereikbaarheid, mobiliteit, verbindingen tussen wijken, wandel- en fietsverbindingen, plek om te wonen, fierheid en internationale uitstraling;
    • huis-aan-huis folder De Grote Verbinding: bereik en acties;
  • bereik van wijk- en districtsbladen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 8 april 2024 tot en met de week van 13 mei 2024 (golf 3) worden bevraagd. De indicatoren die worden bevraagd zijn:

  • kennis en bezoek van evenementen: 
    • Antwerp Fashion Weekend;
    • Jeugdboekenmaand: sport en spel;
    • Ringdag;
    • Start Ronde van Vlaanderen;
    • Mad Goat Comedy Festival;
    • Flanders Technology & Innovation (FTI) Slotfestival;
    • winkelzondag.
  • eenzaamheid bij de Antwerpenaar (hernemen van de vraag van vorig jaar; in functie van de campagnes en acties rond eenzaamheid en het nagaan van evolutie; dit wordt gemeten via items die onrechtstreeks peilen naar eenzaamheid, zowel emotionele als sociale eenzaamheid zonder het zo te benoemen: genoeg mensen om je heen, mensen om je heen missen, ...);
  • kennis en gebruik van verschillende diensten (wordt jaarlijks bevraagd om evoluties na te gaan):
    • Stedelijk contactcenter;
    • Blauwe Lijn;
    • Ombudsvrouw;
    • Sluikstortlijn;
    • telefonisch aanvragen van documenten;
    • digitaal aanvragen van documenten;
    • online loket Politie Antwerpen;
  • kennis en attitude ten aanzien van De Grote Verbinding (hernemen vragen van vorige jaren om evolutie en impact campagnes na te gaan):
    • van De Grote Verbinding gehoord;
    • impact van De Grote Verbinding op de stad Antwerpen qua geluidsoverlast, luchtkwaliteit, groen en publieke ruimte, bereikbaarheid, mobiliteit, verbindingen tussen wijken, wandel- en fietsverbindingen, plek om te wonen, fierheid en internationale uitstraling;
    • huis-aan-huis folder De Grote Verbinding: bereik en acties;
  • bereik van wijk- en districtsbladen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.