Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2024005968 |
Gegevens van de aanvrager: | NV ANTWERP TERMINAL & PROCESSING COMPANY - TERMINAL met als adres Beliweg 20 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Beliweg 309 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 14 sectie C nrs. 80H, 80K, 85L, 85H, 85D en 358A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Sloop gebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Het te slopen gebouw wordt vergund geacht daar deze reeds aanwezig is op de luchtfoto van 1971 (bron: Geopunt.be) en dus van vóór de inwerkingtreding van het gewestplan Antwerpen.
Bestaande toestand
- functie: industrie en bedrijvigheid;
- bouwvolume:
- inrichting:
Nieuwe toestand
Na de sloop van het gebouw en de verhardingen zal het terrein braakliggend zijn.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een gebouw.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 11 maart 2024 | 21 maart 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor waterweginfrastructuur;
- overdruk Leidingstraat ten noorden van de aanvraag.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing aangezien de aanvraag enkel sloop betreft.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota waarvan akte is genomen worden toegevoegd.
In voorliggende aanvraag, die door een niet-publiekrechtelijke instantie is ingediend, bedraagt de ingreep in de bodem meer dan 5.000 m², is het project gelegen in industriegebied, buiten beschermde archeologische sites en buiten geïnventariseerde archeologische zones, waardoor de aanvrager verplicht is een archeologienota waarvan akte is genomen toe te voegen aan de aanvraag. Het Agentschap Onroerend Erfgoed heeft op 17 maart 2024 akte genomen van de toegevoegde archeologienota met ID 29021. Het bijhorende programma van maatregelen beveelt geen vervolgonderzoek.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Een bestaand industrieel gebouw, ten noorden van het 5de Havendok, zal gesloopt worden inclusief de bijhorende verhardingen rondom het gebouw.
Na de afbraakwerken zal het terrein braakliggend zijn. Het is niet duidelijk hoe het terrein afgewerkt en onderhouden zal worden. Het terrein dient na de sloopwerkzaamheden vochtig gehouden of ingezaaid te worden met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
Vermoedelijk wordt het gebouw gesloopt in functie van een nieuwe invulling van het terrein. Echter is dit niet af te leiden uit te aanvraag. De aanvraag is wel functioneel inpasbaar binnen het industrieveld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Door het louter slopen van een gebouw met bijhorende verhardingen wordt er geen nieuwe ruimte in gebruik genomen. De site kan hierdoor herontwikkeld worden volgens de bestemming die van toepassing is op dit gebied en hiermee kan het aansnijden van nieuwe ruimte vermeden worden. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Visueel-vormelijke elementen
Het te slopen gebouw is opgetrokken in metselwerk en sterk verouderd.
Cultuurhistorische aspecten
Het gebouw is noch beschermd noch op de Inventaris van het Bouwkundig Erfgoed opgenomen. Het gebouw, opgebouwd uit betonnen schaaldaken waarbij de gevels zijn ingevuld met rood metselwerk, behoort tot de typische havenconstructies uit de periode 1950 – 1970. De dienst Monumentenzorg van de stad heeft de aanvraag geadviseerd en baseert zich hiervoor op de bouwhistorische en waardenstellende studie uit 2021 die, in opdracht van het Havenbedrijf, door Origin Architecture & Engineering is opgemaakt.
De voorliggende aanvraag omvat de sloop van een overdekte loods voor bulk- of stukgoederen, bestaande uit de voor de haven typische schaaldaken in beton. Dit relict heeft geen erfgoedstatuut maar maakt wel onderdeel uit van de studie die werd opgemaakt over dit type van magazijnen, zoals hierboven aangehaald. Deze studie toont aan dat de betonnen schaaldaken in de haven van Antwerpen zeer waardevol zijn vanuit verschillende perspectieven. Niet alleen zijn ze een belangrijke getuige van een overgangsperiode in de ontwikkeling van de haven, maar ze vertegenwoordigen tevens een periode in de ontwikkeling van de bouwkunst en de ingenieurskunde in België. Hun rationele vormgeving en structurele karakteristieken maken de schaaldakloodsen uniek.
Gelet op de erfgoedkundige waarde wordt in de conclusies van de studie gesuggereerd om van elk type van deze schaaldakloodsen minstens 1 exemplaar te behouden, bij voorkeur het oudste exemplaar.
Vandaag blijven er van de vier geïdentificeerde schaaldaktypes slechts drie over. De loods die het onderwerp vormt van deze aanvraag behoort tot het type 1, samen met de gelijkaardige loodsen van Europort, Katoennatie en Wilmarsdonk, maar zijn niet de oudste van dit type.
De voorbije jaren werden nog verschillende andere loodsen met betonnen schaaldaken in de Antwerpse haven gesloopt, waardoor er een grote bezorgdheid is over de toekomst van de nog resterende exemplaren. Bij gebrek aan erfgoedstatuut is het moeilijk om het behoud van deze schaaldaken af te dwingen. Een sloop van dit historisch patrimonium in het kader van een nieuwe, duurzame ontwikkeling van de site kan aldus gunstig geadviseerd worden.
Echter is het wenselijk om de te slopen loodsen voorafgaand aan de sloop te documenteren in een slooprapport, bestaande uit een bouwhistorische studie, plannen, een gedetailleerde fotorapportage en een woordelijke beschrijving. Deze documentatie dient bezorgd te worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg (advies_monumentenzorg@antwerpen.be) alvorens over te gaan tot de sloop. Dit wordt geadviseerd als voorwaarde.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Om een bruikbaar terrein te bekomen, dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Funderingspalen dienen weggebroken te worden tot op tenminste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte. Er is enkel een effect op de mobiliteit gedurende de sloopwerken door het aan- en afrijden van transport. De aanvrager geeft mee dat de hinder op het openbaar domein heel beperkt zal zijn.
Door de ligging van het terrein aan het 5de Havendok kan onderzocht worden om de afvoer van materialen via het water te laten gebeuren.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het terrein dient na de sloopwerkzaamheden vochtig gehouden of ingezaaid te worden met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
2. Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn de funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen moeten uit de ondergrond verwijderd worden. Het is verboden aan te vullen met afval.
3. Voorafgaand aan de sloop dient een grondige documentatie van de te slopen loodsen opgemaakt te worden, bestaande uit een bouwhistorische studie, plannen, een gedetailleerde fotoreportage en een woordelijke beschrijving. Deze documentatie dient bezorgd te worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg (advies_monumentenzorg@antwerpen.be) alvorens over te gaan tot de sloop.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 3 maart 2024 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste adviesdatum | 2 april 2024 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het terrein dient na de sloopwerkzaamheden vochtig gehouden of ingezaaid te worden met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
2. Alle ondergrondse constructies van de te slopen gebouwen dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn de funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen moeten uit de ondergrond verwijderd worden. Het is verboden aan te vullen met afval.
3. Voorafgaand aan de sloop dient een grondige documentatie van de te slopen loodsen opgemaakt te worden, bestaande uit een bouwhistorische studie, plannen, een gedetailleerde fotoreportage en een woordelijke beschrijving. Deze documentatie dient bezorgd te worden aan de stedelijke dienst monumentenzorg (advies_monumentenzorg@antwerpen.be) alvorens over te gaan tot de sloop.