Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

2024_CBS_02617 - Omgevingsvergunning - OMV_2023159741. Grotehondstraat 65 en 65A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_02617 - Omgevingsvergunning - OMV_2023159741. Grotehondstraat 65 en 65A. District Antwerpen - Goedkeuring 2024_CBS_02617 - Omgevingsvergunning - OMV_2023159741. Grotehondstraat 65 en 65A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023159741

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eliezer Fefer met als adres Mercatorstraat 80 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotehondstraat 65-65A te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1277P2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/11/2023: statusrapport vermoeden van vergunning;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/215866;

-          07/02/2014: vergunning (20136159) voor het regulariseren van een dakterras.

 

Vergunde toestand

-          dakterras tegen de linkerperceelsgrens;

-          toestand inwerkingtreding Gewestplan Antwerpen:

  • functie wonen:

-          meergezinswoning met 3 woonentiteiten;

  • bouwvolume:

-          hoekgebouw bestaand uit 2 bouwlagen; 

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelpleister en zandsteen.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig statusrapport:

  • gewijzigd mansardedak;
  • gewijzigde voorgevel ter hoogte van rechterperceelsgrens;
  • gewijzigd buitenschrijnwerk.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen: 

  • meergezinswoning met 3 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • hoekgebouw bestaand uit 2 bouwlagen met mansardedak;
  • 1 bouwlaag tegen de rechterperceelsgrens:

-          bouwdiepte uitgebreid tot 8,79 m;

  • tuin van 25,89 m²;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelpleister en zandsteen;
  • buitenschrijnwerk wit pvc op de gelijkvloerse verdieping en het dakvolume;
  • buitenschrijnwerk wit hout op de eerste verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

Er werden geen externe adviezen gevraagd.

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

26 januari 2024

23 februari 2024

 

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen uit de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Er wordt geen functiewijziging aangevraagd. De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag blijft beperkt tot wijzigingen aan de gelijkvloerse bouwlaag.
De gelijkvloerse woonentiteit wordt hierbij uitgebreid door toevoeging van een uitbouw van 3 m bij 4 m.

Deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden aangezien ze bijdraagt aan een betere interne indeling en een versterkte ruimtelijke beleving.

De aanvraag kan vanuit schaal en ruimtegebruik gunstig geadviseerd worden.
 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“Dit eclectische ensemble van drie woningen werd in 1890 ontworpen door Bilmeyer en Van Riel namens de "Société anonyme pour la construction de maisons bourgeoises". Het ensemble bestaat uit een grote meergezinswoning op de hoek, geflankeerd door twee identieke kleine stadswoningen.
De hoekwoning telt drie/vier traveeën en drie traveeën met een afgeronde hoek, gevat onder leien mansardedak met dakvensters. Op de hardstenen plint, een zware geblokte begane grond met diamantkoppen, vlak bepleisterde verdieping met rechthoekige vensteropeningen in omlijsting. De rechter travee in de Kleinehondstraat telt maar één bouwlaag, afgelijnd met een balustrade. De twee toegangsdeuren zitten in de Grotehondstraat: smalle rondboogdeur links, bredere rechthoekige deur met bovenlicht in de vierde travee.

Het buitenschrijnwerk op de gelijkvloerse verdieping werd vervangen door pvc schrijnwerk, hiervoor is geen vergunning terug te vinden.

Intern is de oorspronkelijke kamerstructuur nog wel aanwezig en twee oorspronkelijke schouwen. Het meeste binnenschrijnwerk en de afwerking werden al aangepast. Er werden overal verlaagde plafonds voorzien.

Het pand is beeldbepalend in deze context door de architecturale waarde van de voorgevel en inpassing in het straatbeeld.

 

Men wenst de gelijkvloerse verdieping uit te breiden achteraan.

Vanuit erfgoedoogpunt is er geen bezwaar tegen de voorgestelde uitbreiding.

Het buitenschrijnwerk in pvc werd niet vergund en het materiaalgebruik hoort niet thuis in een erfgoedcontext. Op basis van het oorspronkelijke bouwplan blijkt dat hier schrijnwerk met een T-verdeling aanwezig was zoals nu nog op de eerste verdieping aanwezig is en geen schrijnwerk in 1 deel met een bovenlicht. De voordeur bestond uit twee opengaande vleugels. Het buitenschrijnwerk zal dan ook uitgesloten worden uit de vergunning aangezien dit beeldverstorend is in de gevels.

Bijkomend wordt als voorwaarde opgelegd dat na het verwijderen van de verlaagde plafonds een foto-inventaris bezorgd moet worden van de plafonds in functie van mogelijk behoud in combinatie met de twee oorspronkelijke schouwen. Het dossier bevat hier nu geen informatie over waardoor er geen beoordeling gemaakt kan worden. Gelet op het voorgaande wordt een voorwaardelijk gunstig advies verleend.”

 

Vanuit het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg worden volgende voorwaarden bij de vergunning overgenomen:

-          Uitsluiten buitenschrijnwerk in pvc gelijkvloerse verdieping;

-          Fotomateriaal bezorgen na het verwijderen van de verlaagde plafonds;

-          Behoud schouwmantels;

 

Rekening houdende met de voorwaarden aangaande het schrijnwerk, blijft de visuele inpasbaarheid gegarandeerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door de tuin te ontharden en het platte dak in te richten als een intensieve daktuin, verhoogt de buffer- en infiltratiecapaciteit van het perceel. Tegelijk met het gebruiksgenot van de gelijkvloerse woonentiteit versterkt ook de belevingswaarde van het terras van het appartement op de eerste verdieping door de aanwezigheid van zichtgroen.
 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   
 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.

3. Het PVC buitenschrijnwerk ter hoogte van het gelijkvloers wordt uitgesloten van de vergunning.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 december 2023

Volledig en ontvankelijk

26 januari 2024

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

26 maart 2024

 

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

25 april 2024

Verslag GOA

19 maart 2024

Naam GOA

Axel Devroe

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De in de beoordeling opgenomen voorwaarden van de stedelijke dienst monumentenzorg moeten nageleefd worden.

3. Het PVC buitenschrijnwerk ter hoogte van het gelijkvloers wordt uitgesloten van de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.