Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023142820 |
Gegevens van de aanvrager: | NV WINVEST I met als adres Jordaenskaai 25 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | De Coninckplein 22 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 1279T7 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen met optopping van een woongelegenheid |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/06/2012: proces-verbaal (AN/2012/PV/0357) voor het uitvoeren van vergunningsplichtige werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke vergunning van het college van burgemeester en schepenen;
- 28/03/1983: vergunning (1983322) voor terrassen aanbouwen;
- 05/05/1961: toelating (18#42298) voor een verbouwing.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- functie en gevelafwerking gebaseerd op toelating uit 1961;
- functie:
- 2 eenslaapkamerappartementen op de eerste en tweede verdieping (1 per verdieping);
- 1 studio op de derde verdieping;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- afwijkend.
Nieuwe toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van het bestaande dak;
- uitbreiden van het volume;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken;
- eventuele werken aan de kelder-, gelijkvloerse-, eerste- en tweede verdieping maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen | 13 november 2023 | 27 december 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan 2060 op volgend punt:
- artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld (Algemene voorschriften):
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een middelgrote pluviale overstromingskans (T100) onder huidig klimaat (score D).
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is in harmonie met de kenmerkende functies in de straat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De plannen voorzien een uitbreiding van de meergezinswoning door het toevoegen van een vijfde bouwlaag. Rond het plein zijn enkel panden terug te vinden met vier bouwlagen en enkele uitzonderingen op de hoeken. Er kan dus vastgesteld worden dat een vijfde bouwlaag niet kenmerkend is voor panden in de rij. Ook de voorziene bouwhoogte sluit niet aan bij de aanpalende panden. Verder is het onduidelijk waarom de nieuwe bouwlaag 1,20 meter naar achter wordt geplaatst en waarom er buitenruimtes voorzien worden die niet bruikbaar zijn.
Een afwijking op de voorschriften van het RUP of de bouwcode zou echter wel onderzocht kunnen worden indien er een uitwerking wordt voorzien die rekening houdt met deze kenmerkende bebouwing rond het plein en met de architectuur van het bestaande pand. Verder dient een voorstel de algemene kwaliteit van de omgeving te verhogen.
In het verleden zijn reeds vergunningen verleend voor verbouwingen en uitbreidingen van panden aan het plein die omwille van het architecturale uitwerking wel een meerwaarde bieden voor de beleving van het plein. Dit wordt in voorliggende aanvraag gemist.
Omwille van bovenstaande zal aan het college voorgesteld worden om de aanvraag te weigeren.
Visueel-vormelijke elementen
De uitbreiding wordt voorzien in een zandkleurige gevelsteen, die aansluit bij de gevelsteen van de bestaande voorgevel, en wit pvc schrijnwerk. De materialisatie is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er wort opgemerkt dat voorliggende aanvraag strijdig is met artikels 34 en 38 van de bouwcode. Bij een mogelijke vergunning zouden deze mee in voorwaarden opgenomen worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 25 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 13 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 22 november 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 21 december 2023 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 26 februari 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 27 maart 2024 |
Verslag GOA | 4 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
22 november 2023 | 21 december 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Het bezwaar is gegrond.
Beoordeling:
Het klopt dat het terras aan de achterzijde, zoals opgetekend op de plannen, onaanvaardbaar is. Door de positie van het terras tegen de perceelgrens kan er hier een privacy probleem ontstaan. Dit zou opgelost kunnen worden door in voorwaarde op te nemen om een bepaalde afstand te bewaren. Het terras aan de straatzijde vormt geen privacy probleem. In de omgeving is het ook niet vreemd om aan de straatzijde dakterrassen te voorzien tot op de perceelgrens.
Het bezwaar is deels gegrond en deels ongegrond.
Beoordeling:
De voorziene bouwhoogte is niet in overeenstemming met de kenmerkende bouwhoogte in de omgeving. De plannen voorzien geen uitbreiding in de diepte. Er kan geoordeeld worden dat het effect op het wegnemen van beperkt is en niet onaanvaardbaar.
Het bezwaar is ongegrond.
Het klopt dat de onderliggende verdiepingen geen deel uit maken van de aanvraag. Deze zullen bijgevolg ook niet beoordeeld worden. Ook in het brandpreventieverslag van de brandweer is dit duidelijk opgenomen. Het ontbreken van informatie of het niet in overeenstemming zijn met de vergunde toestand van de onderliggende verdieping heeft geen effect op de vergunbaarheid van voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
De indeling van het gelijkvloers en de gelijkvloerse voorgevel maakt geen deel uit van de aanvraag en zal bijgevolg niet beoordeeld worden.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.