Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023135837 |
Gegevens van de aanvrager: | BV Maison Osaín met als adres Groene Wandeling 19 te 2550 Kontich |
Ligging van het project: | Graaf van Egmontstraat 36-38 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nrs. 3653S2 en 3657Z |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | samenvoegen van twee panden tot een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/07/2022: opname in het vergunningenregister (2021119) van een gebouw met 1 woonentiteit;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/209222;
- 08/10/1901: toelating (1901#1444) voor twee huizen.
Vergunde toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- hoofdvolume tot 8,7 m;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd:
Nieuwe toestand
- functie wonen:
- bouwvolume:
- hoofdvolume tot 8,7 m;
- uitbouwvolumes gesupprimeerd;
- tuin van 29 m²;
- gevelafwerking:
- interne structurele wijzigingen.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van achterbouwvolumes;
- verminderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 1;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- oprichten van inpandige dakterrassen;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
De Vlaamse Waterweg - Afdeling Regio Centraal | 30 november 2023 | 22 december 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 30 november 2023 | 22 december 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 30 november 2023 | 14 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad op volgend(e) punt(en):
- 2.1.1 CULTURELE, HISTORISCHE EN\OF ESTHETISCHE WAARDE
In dit gebied wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Dit geldt zowel voor het exterieur en het interieur van gebouwen, als voor de bijhorende buitenruimten. De culturele, historische en/of esthetische waarde van alle aanwezige elementen is niet voldoende beschreven in de beschrijvende nota van de aanvraag voor een stedenbouwkundige vergunning.
- 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken
De dakterrassen palen aan het openbaar domein.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater).
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst twee eengezinswoningen samen te voegen tot één woning. Hierdoor verdwijnt er één eengezinswoning. De voorgestelde handelingen, werken en wijzigingen zijn omkeerbaar waardoor teruggekeerd kan worden naar twee zelfstandige wooneenheden. De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag sloopt de entresolvolumes aan de achterzijde van de woningen. Het zadeldak wordt verwijderd en vervangen door een nieuw zadeldak met vooraan inpandige terrassen. Na de werken ontstaat een zuiver volume met 3 bouwlagen onder zadeldak.
Het gebouw is na uitvoering van de vergunning in harmonie met haar omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag voorziet 2 inpandige terrassen aan de voorzijde van het zadeldak. Dit is strijdig met 2.1.11.1 van het RUP-Binnenstad. Omwille van de geprononceerde kroonlijst en hoge borstwering zal het dakterras bijna niet waarneembaar zijn vanaf het openbaar domein en is de ingreep stedenbouwkundig aanvaardbaar. Geoordeeld wordt dat de 2 inpandige terrassen van 5 m2 elk in meer woonkwaliteit voorzien en een aanvulling vormen op de achterliggende tuin van 29 m2; tweede buitenruimte voorzien in meer woonkwaliteit.
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en de opname op de Inventarislijst Onroerend Erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“Men wenst de beide panden samen te voegen tot een grote eengezinswoning.
Tijdens de voorbesprekingen werden er plannen getoond waarbij de kamerstructuur behouden bleef, er werd gewerkt met portieken. Ook de traphallen bleven bewaard. In het huidige voorstel worden alle binnenmuren gewijzigd en de traphallen vervangen door twee nieuwe trappen. Er worden in de scheidingsmuur beperkte openingen gemaakt.
Het dak wordt vervangen en vooraan worden er twee inpandige terrassen voorzien.
Principieel is er geen bezwaar tegen het samenvoegen van de panden via openingen in de scheidingsmuur zodat er een grote eengezinswoning ontstaat. We gaan wel uit van behoud van de kamerstructuur en traphallen zodat de woning te allen tijde opnieuw kan opgesplitst worden. Er kan gewerkt worden met portieken voor het samenvoegen van ruimtes.
Als voorwaarde zal ook opgelegd worden dat de kroonlijsten opnieuw vrijgemaakt worden en de onderliggende kroonlijst wordt hersteld of vernieuwd naar bestaand model.
Ook het te vervangen buitenschrijnwerk dient in hout te worden uitgevoerd met correcte profilering, detailtekeningen zijn voor te leggen voor verder advies.
Gelet op het voorgaande wordt een ongunstig advies verleend.”
De wijzigingen tasten de interne kamerstructuur en traphallen onherroepelijk aan waardoor de aanvraag strijdig wordt bevonden met artikel 5 van de bouwcode en artikel 2.1.1 van het RUP-Binnenstad.
Volgende voorwaarden worden dan ook bij de vergunning opgenomen:
- Detailtekeningen voor te leggen voor verder advies aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
- Houten kroonlijst voorgevel te herstellen of nieuw naar bestaand model, pvc omkasting is te verwijderen.
Bijkomend wordt voor het behoud van de traphallen opgenomen dat alle wijzigingen met betrekking tot het wijzigen of verwijderen van de traphallen van de vergunning wordt uitgesloten.
Het ongunstig advies van de dienst Monumentenzorg kan met deze voorwaarden alsnog als gunstig gelezen worden waardoor ook de voorgestelde wijzigingen vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig geadviseerd kunnen worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde fitnessruimte in de kelder heeft een vrije hoogte van 2,10 m (bouwcode, art. 21) en de vloerpas van de kelder ligt op -1,75 ten opzichte van het maaiveld (bouwcode, art. 21). Bijkomend is de daglichttoetreding van deze ruimte beperkt (bouwcode, art. 24). Het gebruik van de kelderruimte als verblijfsruimte wordt bijgevolg van de vergunning uitgesloten.
Onder het nieuwe dak wordt aan de achtergevel een keuken ingetekend. Deze sluit aan op de dakopstand van 90 cm van de achtergevel. Hierdoor beschikt de keuken over onvoldoende vrije hoogte (bouwcode, art. 21). Gezien het een 2de keuken betreft die aan de inpandige terrassen gekoppeld is, wordt in voorwaarden opgenomen dat deze zo georganiseerd en ingeplant moet worden dat er wel voldoende vrije hoogte boven de keukenzone voorzien wordt.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Conform het advies monumentenzorg dienen detailtekeningen voor verder advies aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voorgelegd te worden.
3. Conform het advies monumentenzorg moet de houten kroonlijst van de voorgevel hersteld of nieuw naar bestaand model herbouwd worden. De PVC omkasting is te verwijderen.
4. De vrije hoogte boven de keukenzone op de bovenste verdieping dient te voldoen aan artikel 21 van de bouwcode.
5. Het verwijderen van de twee traphallen wordt uitgesloten van de vergunning.
6. Het gebruik van de kelderruimte als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het standpunt van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De gemeentelijke omgevingsambtenaar baseert zich op het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg om het verwijderen van de twee traphallen uit te sluiten van vergunning.
In haar advies stelt monumentenzorg dat de traphallen dienen bewaard te blijven zodat de woning te allen tijde opnieuw kan opgesplitst worden in twee eengezinswoningen. De aanvrager voorziet echter twee nieuwe trappen. Door de trappen meer aan de zijkant te voorzien wordt er meer nuttige ruimte gecreëerd.
Aangezien er twee nieuwe trappen worden voorzien, blijft het mogelijk om de woning in de toekomst opnieuw op te splitsen in twee eengezinswoningen. Het college acht het voorzien van twee nieuwe trappen aanvaardbaar.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 19 oktober 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 30 november 2023 |
Start openbaar onderzoek | 11 december 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 9 januari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 14 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 13 april 2024 |
Verslag GOA | 6 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
11 december 2023 | 9 januari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. Conform het advies monumentenzorg dienen detailtekeningen voor verder advies aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voorgelegd te worden.
3. Conform het advies monumentenzorg moet de houten kroonlijst van de voorgevel hersteld of nieuw naar bestaand model herbouwd worden. De PVC omkasting is te verwijderen.
4. De vrije hoogte boven de keukenzone op de bovenste verdieping dient te voldoen aan artikel 21 van de bouwcode.
5. Het gebruik van de kelderruimte als verblijfsruimte wordt van de vergunning uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.