Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023152651 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer marc martens met als adres Verschansingstraat 46 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Verschansingstraat 46 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3671M2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een pand met een extra bouwlaag en inrichten van de verdiepingen als eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/03/1958: toelating (18#37899) voor veranderingswerken;
- 05/07/1957: toelating (18#36517) voor een plat dak.
Vergunde toestand
- gelijkvloers magazijn met kantoorruimtes op de eerste verdieping;
- bovenliggende woning;
- voorgevel in kalkbezetting op een plint in blauwe steen.
Bestaande toestand
- commercieel gelijkvloers (maakt geen deel uit van de aanvraag);
- woning op de eerste en tweede verdieping.
Nieuwe toestand
- woning op de eerste, tweede en toegevoegde derde verdieping;
- toegevoegde, teruggetrokken dakverdieping onder plat dak met een dakterras vooraan;
- geïsoleerde achtergevel;
- straatgevel gecementeerd en wit geschilderd met zwart, aluminium (gelijkvloers) en houten (verdiepingen) buitenschrijnwerk plus gerestaureerde, zwarte balustrades in metaal;
- optopping in hout met zwart, aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- kantoorruimtes omvormen tot woongedeeltes;
- uitbreiden van het volume met een extra daklaag;
- wijzigen van de voorgevel;
- wijzigen van de scheimuren;
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Er werden geen externe adviezen gevraagd.
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 1 december 2023 | 23 februari 2024 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:
- Artikel 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen: indien een teruggetrokken daklaag aanvaardbaar is moet deze zich minstens 3 m achter het doorgetrokken voor- en achtergevelvlak bevinden;
- Artikel 2.1.4.2 Kroonlijsthoogte van de achtergevels: na het optrekken van de teruggetrokken daklaag lig de kroonlijst achteraan hoger dan de kroonlijst vooraan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > Hemelwaterverordening 2023.
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met strijdig met de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Door de functiewijziging moet minimaal 20 % open ruimte aanwezig zijn op het niveau van het maaiveld.
Sectorale regelgeving
- MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is gelegen in een zone met een kleine fluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
(Kijk de score van uw project na op (https://www.waterinfo.be/informatieplicht)
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van een kantoorfunctie naar wonen. De gelijkvloerse magazijnfunctie maakt geen deel uit van de aanvraag en blijft ongewijzigd t.o.v. de laatst vergunde toestand.
Het omvormen van kantoor naar wonen is stedenbouwkundig aanvaardbaar en functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Verschansingstraat 46 is een rijgebouw met 3 bouwlagen met platdak. Het gelijkvloerse is volledig bebouwd omwille van de magazijnfunctie.
De kantoorfunctie is groter in oppervlakte dan de woonfunctie waardoor niet van een complementaire nevenfunctie gesproken kan worden.
De kantoorfunctie wordt omgevormd tot bijkomende woonoppervlakte bij de bestaande vergunde wooneenheid. Hierdoor ontstaat een ruim éénslaapkamerappartement op de bovenliggende verdiepingen van het perceel. Deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden.
Ondanks de functiewijziging kan hier uitzonderlijk afgeweken worden op artikel 27 van de bouwcode. De aanvraag heeft namelijk uitsluitend betrekking op de verdiepingen, De gelijkvloerse functie wijzigt niet. De woonfunctie wordt ingericht op de verdiepingen en een ontpitting zou in dit geval niet in verhouding staan tot de aangevraagde wijzigingen.
In de voorliggende aanvraag wordt het bouwvolume uitgebreid met een teruggetrokken daklaag. De daklaag bevindt zich op voldoende afstand van de voorgevel en is haast niet waarneembaar vanaf het openbaar domein. Het voorgestelde volume past zich in binnen de scheimuurprofielen van de buurpanden en zit daardoor vervat in het maximaal aanvaardbare bouwvolume. Doordat geen scheimuurverhoging noodzakelijk is, creëert de ingreep geen bijkomende negatieve hinder.
De teruggetrokken daklaag bovenop het historische pand is in voorgestelde aanvraag uitzonderlijk aanvaardbaar.
In de voorliggende aanvraag wordt een privatieve buitenruimte aan de zijde van de voorgevel voorzien.
Een gevolg van de aanvraag is wel dat het voorgestelde dak niet in overeenstemming is met de voorschriften van het RUP-Binnenstad. Conform artikel 2.1.9 moeten teruggetrokken daklagen voor- en achteraan zich minstens 3 m terugtrekken. Ook moet de kroonlijst van de achterzijde lager zijn dan die van de voorzijde, zoals beschreven in artikel 2.1.4.2 van het RUP. Op beide voorschriften is een afwijking aanvaardbaar omdat het volgen van de voorschriften in dit geval zou leiden tot een volume dat zich niet goed inpast in de stedenbouwkundige context. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd waardoor de afwijkingen op het RUP zijn gerechtvaardigd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van het pand in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en werd opgenomen in de strateninleiding van de inventaris van het bouwkundig erfgoed, werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:
“De geplande ingrepen betreffen een herinrichting van de verdiepingen en de uitbreiding van het pand met een teruggetrokken dakverdieping. De werken werden voorafgaand aan de aanvraag besproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Bij de herinrichting van het interieur wordt voldoende rekening gehouden met de oorspronkelijke configuratie. De dakuitbreiding is beperkt tot een teruggetrokken volume, waardoor geen onaanvaardbare afbreuk wordt gedaan aan de erfgoedwaarden van het pand en zijn omgeving.
De intenties tot herwaardering van het gevelbeeld worden, omwille van de architecturale waarde van het pand, sterk gewaardeerd. Zoals vooraf besproken met de aanvrager, wordt het schrijnwerk van de inkomdeur en de ramen op de verdiepingen uitgevoerd in hout naar oorspronkelijk model. Typedetails dienen, voorafgaand aan de bestelling, ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het bovenvermelde advies bijgetreden en wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen:
- het schrijnwerk van de inkomdeur en de ramen op de verdiepingen wordt uitgevoerd in hout naar oorspronkelijk model. Typedetails dienen, voorafgaand aan de bestelling, ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform het advies Monumentenzorg moeten het schrijnwerk van de inkomdeur en de ramen op de verdiepingen uitgevoerd worden in hout naar oorspronkelijk model. Typedetails dienen, voorafgaand aan de bestelling, ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 18 november 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 1 december 2023 |
Start openbaar onderzoek | 12 december 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 10 januari 2024 |
Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen | geen |
Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit | 15 maart 2024
|
Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit | 14 april 2024 |
Verslag GOA | 11 maart 2024 |
Naam GOA | Axel Devroe |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
12 december 2023 | 10 januari 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Conform het advies Monumentenzorg moeten het schrijnwerk van de inkomdeur en de ramen op de verdiepingen uitgevoerd worden in hout naar oorspronkelijk model. Typedetails dienen, voorafgaand aan de bestelling, ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.