Terug
Gepubliceerd op 22/04/2024

2024_CBS_03368 - Stadsprojecten. De Grote Verbinding. Park Brialmont Fase 2 - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/04/2024 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tatjana Scheck, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2024_CBS_03368 - Stadsprojecten. De Grote Verbinding. Park Brialmont Fase 2 - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring 2024_CBS_03368 - Stadsprojecten. De Grote Verbinding. Park Brialmont Fase 2 - Actualisatie projectbudget. Opdracht aan AG Vespa - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 10 maart 2017 (jaarnummer 1716) keurde het college het Masterplan Park Brialmont goed.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en het autonoom gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen (AG Vespa) goed. Hierin zijn afspraken gemaakt over de opdracht door de stad Antwerpen aan AG Vespa voor het begeleiden van stadsprojecten. Bij de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 is een overzicht gemaakt van gebudgetteerde stadsprojecten die AG Vespa zal begeleiden tot realisatie.

Op 3 april 2020 (jaarnummer 3084) keurde het college, in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG Vespa voor het begeleiden van het project Park Brialmont Fase 2 goed. Het project omvat de heraanleg van het openbaar domein in het Brilschanspark en het natuurreservaat Wolvenberg.

Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 8338) keurde het college  de projectdefinitie voor 'Park Brialmont Fase 2' goed.

Juridische grond

Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Specifiek met betrekking tot realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten  van het stedelijk patrimonium zijn onder andere volgende artikels van toepassing:

  • in artikel 6 §3 wordt de opdracht aan AG Vespa voor het patrimoniumbeheer van het stedelijk patrimonium omschreven. De beleidsbeslissing tot het realiseren van bouw- en onderhoudsprojecten ligt bij de stad Antwerpen. De stad legt tevens het projectbudget vast. 
  • artikel 6  §3.4 bepaalt dat AG Vespa instaat voor de realisatie van bouw- en onderhoudsprojecten van het stedelijk patrimonium en dat deze opdracht de beslissingsbevoegdheid inzake het plaatsen en uitvoeren van overheidsopdrachten omvat, in eigen naam en voor rekening van de stad. De stad dient hiervoor de beleidsbeslissing tot realisatie van het project te nemen en het projectbudget vast te leggen.
  • in artikel 7, Lastgeving stedelijk patrimonium, verleent de stad een volmacht aan AG Vespa om in de realisatie van bouw-, onderhouds- en publieke domein projecten alle daden van beschikking en beheer te stellen in eigen naam en voor rekening van de stad voor wat betreft het stedelijk patrimonium. Onder deze lastgeving valt expliciet ook de bevoegdheid tot het nemen van alle beslissingen in het kader van overheidsopdrachten met betrekking tot het stedelijk patrimonium;
  • in artikel 11 §2 staat dat in uitvoering van de beheersovereenkomst, de stad alle kosten die AG Vespa opneemt, ten laste neemt.

Argumentatie

Het Masterplan Park Brialmont uit 2017 beschrijft een gezamenlijke toekomstvisie voor drie groengebieden in het district Berchem, zijnde De Villegas, Wolvenberg en Brilschans. De ambitie van het Masterplan is om een verenigd park te ontwikkelen in het hart van Berchem, dat bovendien deel uitmaakt van het Bosschagelandschap langsheen de ringzone. Om de samenhang van de drie groengebieden te versterken wordt een identiteit naar voor geschoven, gebaseerd op de bestaande sterktes, namelijk erfgoed en natuur. Het Masterplan deelt het park onder in  acht deelzones en bevat een raming per deelzone voor een gefaseerde uitvoering.

Voor de realisatie van Park Brialmont Fase 2 werd initieel een projectbudget voorzien van 4.601.488,20 EUR inclusief btw, waarvan 3.701.488,20 EUR inclusief btw afkomstig was van de stad en 900.000,00 EUR inclusief btw afkomstig was van het district Berchem.

budgetverhoging

Het initiële projectbudget voor Fase 2 werd bepaald op basis van de ramingen uit het Masterplan uit 2017. Gedurende de realisatie van Fase 2 is er ten gevolge van de inflatie een significante stijging ontstaan in de bouwkost en de studiekost (ereloon van conventionele lonen). Om tegemoet te komen aan de ambities van het Masterplan dient bijkomend budget toegevoegd te worden.

Tijdens het ontwerpproces van Fase 2 werd de ambitie voor mobiliteit en identiteit verhoogd ten opzichte van het Masterplan:

  • Het ontwerp van Fase 2 voorziet in het Brilschanspark gescheiden paden voor doorgaande fietsers (fietspaden) en recreanten (parkpaden) om het conflict tussen fietsers en wandelaars in het park zo veel mogelijk ter voorkomen, conform de onderzoeksopdracht 'B6 - aanleggen fiets- en voedpadenstructuur' uit de projectdefinitie. Deze gescheiden sturing van verkeersstromen zorgt voor een aanzienlijke toename in de hoeveelheid infrastructuur en dito toename in de bouwkost die niet voorzien werd in de raming van het Masterplan.
  • Het ontwerp van Fase 2 voorziet in het Brilschanspark een nieuwe trap aan de Berchembrug om de ontsluiting van de Berchembrug te verbeteren voor wandelaars, analoog met de bestaande trap in Wolvenberg, conform de onderzoeksopdracht 'B5 - ontsluiten van de Berchembrug' uit de projectdefinitie. Deze verbetering van de ontsluiting van de Berchembrug zorgt voor een aanzienlijke toename in de bouwkost die niet voorzien werd in de raming van het Masterplan.
  • Het ontwerp van Fase 2 voorziet in het Brilschanspark een gedeeltelijk herstel van de voormalige schans die de erfgoed- en natuurbeleving versterkt, conform de onderzoeksopdracht 'B1 - benadrukken van het historisch reliëf' uit de projectdefinitie. Deze evocatie zorgt voor een aanzienlijke toename in de hoeveelheid grondverzet en dito toename in de bouwkost die niet voorzien werd in de raming van het Masterplan.

Als gevolg van deze ambitieverhogingen is er tevens een toename in de begeleidingskosten.

De realisatie van de opdracht wordt uitgevoerd door AG Vespa.

Algemene financiële opmerkingen

Het totale projectbudget voor het project Park Brialmont Fase 2 wordt geraamd op 6.967.460,15 EUR inclusief btw, erelonen, voorstudies, buitenaanleg en 10% onvoorziene omstandigheden. Hiervan werd reeds 4.596.440,43 EUR inclusief btw vastgelegd via volgende bestelbonnen: 4005397133, 4005428647, 4005482081, 4005504801, 4005553294, 4005593176 en 4005479075. Op de bestelbon 4005482081 werd initieel 556.867,07 EUR inclusief btw vastgelegd, maar de bestelbon werd vervroegd afgesloten na afrekening van 446.844,19 EUR inclusief btw.

Volgende kosten worden in rekening gebracht:

meerkosten
EUR ibtw
stijging bouwkosten
1.104.294,37
bijkomende begeleiding
185.698,19
ambitieverhoging mobiliteit
650.000,00
ambitieverhoging identiteit
431.027,16
totaal
 2.371.019,72


De uitgaven worden verrekend op volgende boekingsadressen:

  • SUB_NR/INTERN/5291630000/220/2WNS020201PA3711/2SA050610 voor de budgetjaren 2020 tot en met 2026
  • SBT11363/INTERN/5291630000/220/2LMS010104V01563/2SA020200 voor 2024 
  • SUB_NR /INTERN/5291630000/220/2LMS010104V01563/2SA020200 voor 2024
  • SUB_NR/INTERN/5012500000/220/2BER010501P05230/2BE090680 voor de budgetjaren 2020 tot en met 2024 

AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het geactualiseerde projectbudget goed van Park Brialmont Fase 2.

Artikel 2

Het college keurt het bijkomende budget goed van 2.371.019,72 EUR inclusief btw.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Park Brialmont Fase 2

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
1.871.172,85 EUR inclusief btw
budgetplaats: 5291630000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2WNS020201PA3711
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA050610
budgetperiode: 2400-2500-2600
4005591931

Park Brialmont Fase 2

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
87.846,87 EUR inclusief btw
budgetplaats: 5291630000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2LMS010104V01563
subsidie: SBT11363
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2400
4005591931

Park Brialmont Fase 2

AG Vespa
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: 0267402076
IBAN: BE37 0910 1270 6928
412.000 EUR inclusief btwbudgetplaats: 5291630000
budgetpositie: 220
functiegebied: 2LMS010104V01563
subsidie: SUB_NR
begrotingsprogramma: 2SA020200
budgetperiode: 2400
4005591931